- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

کلنگ‌زنی آغاز احداث ۵ طرح صنعتی در خراسان شمالی با حضور وزیر صمت

کلنگ‌زنی آغاز احداث ۵ طرح صنعتی در خراسان شمالی با حضور وزیر صمت
کلنگ‌زنی آغاز احداث ۵ طرح صنعتی در خراسان شمالی با حضور وزیر صمت [۱]

صبح امروز ۱۰ تیرماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان شمالی، مراسم کلنگ زنی آغاز احداث ۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی شیروان انجام شد.

به گزارش توسعه پویا [۲] از شاتا، سیدرضا فاطمی امین در این مراسم آمایش سرزمینی صنعت و معدن و پراکندگی متناسب ایجاد اشتغال در نقاط مختلف کشور را از اولویت‌های وزارت صمت برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته به علت بی‌توجهی به موضوع آمایش شاهد بودیم که در شهری با ۱۰ هزار نفر نیروی کار، صنایعی با اشتغال ۴۰ هزار نفر ایجاد می‌شد که افزایش مهاجرت از شهرها را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: اما اکنون انجام طرح‌های مختلف صنعتی در کشور بر اساس طرح آمایش سرزمینی صمت انجام می‌شود و شاهد مشکلات گذشته نخواهیم بود و امیدوار هستیم واحدهای صنعتی که امروز عملیات احداث آن‌ها در شیروان آغاز شد در موعد مقرر بهره‌برداری شوند تا این شهر بتواند چون گذشته به یک منطقه صنعتی تبدیل شود.

علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز به تاریخچه صنعتی شیروان اشاره کرد و گفت: شیروان درگذشته با داشتن کارخانه الیاف و قند دومین شهر بزرگ صنعتی خراسان بزرگ بود و به همین علت شهری مهاجرپذیر محسوب می‌شد، اما اکنون چهارمین شهر صنعتی خراسان شمالی است و مردم آن برای کار به‌ناچار در حال مهاجرت به شهرهای بزرگ هستند.

گفتنی است شهرک صنعتی شیروان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان است؛ واحد صنعتی فرو آلیاژ که یک واحد تولید محصولات اولیه است توسط شرکت ایمیدرو بااعتبار اولیه ۱۴۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۴۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و دو هزار نفر غیرمستقیم احداث می‌شود. محصولات این واحد صنعتی کاربرد بسیاری در کارخانه‌های تولید فولاد و صنایع شیمیایی دارد.

واحد صنعتی دانش‌بنیان کاربید سیلیسیم دیگر مجتمع صنعتی است که احداث آن در این سفر بااعتبار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. محصول تولیدی این مجتمع نیز به‌عنوان ماده اولیه تولیدات محصولاتی چون سرامیک‌های پیشرفته و صنایع نسوز و ساینده به‌کار می‌رود. این مجتمع صنعتی ۱۰۰ نفر را به‌طور مستقیم مشغول به‌کار می‌کند.

راه‌اندازی دوباره بزرگ‌ترین واحد تولیدی شهرک صنعتی شیروان پس از ۴ سال از دیگر برنامه سفر وزیر صمت در شیروان بود. مجتمع تولیدی لایه سبحان درزمینه تولید الیاف شیشه ۴۷۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

تکمیل احداث یک شرکت تعاونی تولید چوب و آغاز پروژه احداث پست فوق توزیع ۱۳۲ کیلووات شهرک صنعتی شیروان با ظرفیت ۲۲ مگاوات دیگر مواردی بودند که با حضور فاطمی امین انجام گرفت.

لازم به یادآوری است وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم ۸۰ پروژه برای خراسان شمالی تعریف کرده است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=42384 [۱]

[۳] [۴]