- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

چالش‌های روابط عمومی در ایران

چالش‌های روابط عمومی در ایران
در گفت‌وگوی کلاب هاوس مطرح شد؛
چالش‌های روابط عمومی در ایران
[۱]
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، خواستار تغییر نام «روابط عمومی» در ایران شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۲]، دکتر حسین امامی در توضیح این تغییرنام گفت: ترجمه و معادل خوبی در زبان فارسی برای روابط عمومی انتخاب نشده است و این اسم ناخودآگاه باعث می شود که دولتمردان، مدیران، کارکنان و مردم آن را جدی نگیرند و فکر می کنند کار در روابط عمومی به تخصصی نیاز ندارد و یک کار دم دستی و تشریفاتی است.

وی پیشنهاد داد که اسم واحدهای روابط عمومی در سازمانها می تواند به «مرکز توسعه ارتباطات» تغییر پیدا کند چون ماموریت اصلی روابط عمومی توسعه ارتباطات انسانی، رسانه ای، شبکه ای است و بر توسعه ارتباطات درون سازمانی، برون سازمانی و ارتباطات مشتریان تمرکز دارد.

امامی که در کلاب هاوس و در جلسه ای که با موضوع چالش های روابط عمومی صحبت می کرد، گفت: تاکنون از چالش ها زیاد صحبت شده است اما هیچ عزمی برای رفع این چالش ها وجود ندارد چون روابط عمومی ها یک متولی و همچنین یک نهاد صنفی برای خودشان ندارند.

این مدرس دانشگاه گفت: ساختار و جایگاه روابط عمومی ها در سازمانها سلیقه ای شده است و شاهد یک رویه اشتباه در ادغام در حوزه ریاست سازمان و مواردی از این قبیل هستیم. علیرغم اینکه به صراحت در بخشنامه های دولت بر مستقل بودن روابط عمومی و تحت نظر مستقیم بالاترین مقام دستگاه تاکید شده است. پس این بخشنامه ها و قوانین می توان گفت ضمانت اجرایی ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: از دیگر چالش های روابط عمومی فاصله بین آموزش آکادمیک و کار واقعی است و در این زمینه در خصوص محتوای دروس دانشگاهی و عدم توجه به گرایش های مختلف حوزه روابط عمومی ضعف فراوانی داریم.

وی همچنین فیلترینگ و نبود قوانین حمایتی از روابط عمومی در بکارگیری استفاده از رسانه های اجتماعی را نیز از دیگر مشکلات پیش روابط عمومی ها دانست که دست روابط عمومی های دولتی در این خصوص بسته است.

وی همچنین از الزام خرید خدمات از طریق سامانه ستاد دولت انتقاد کرد و گفت: بخشنامه خرید کالا از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت معقول و عادلانه است ولی خرید خدمات همچون انجام طرافی، تهیه کلیپ، موشن گرافیک و…نیاز به استعلام در این سامانه دارد که اصلا برای کارهای فرهنگی و هنری این امر معقولی نیست. گرچه گفته اند می شود از ماده ۲۹ قانون مناقصات این موصوع را استثنا کرد ولی شرطی در این ماده آمده که به تشخیص و مسؤولیت مقام مجاز این امر امکانپذیر است که در بسیاری از موارد آن مقام بالاتر چنین ریسک و موافقتی نمی کنند.

امامی در بخش دیگری از صحبت های خود به روند برخی از انتصاب مدیران روابط عمومی بدون هیچ سابقه و تجربه خاصی اشاره کرد و گفت: مدیری که تمایل دارد با وجود کارکنان مجرب روابط عمومی سازمان، یک خبرنگار را به سمت مدیر روابط عمومی منصوب کند نشان می دهد بیشتر به فکر برند شخصی و حضور رسانه ای خودش است تا سازمان و شنیدن حرف افکار عمومی. چرا که کار رسانه ای یکی از ۱۲۰ فعالیت روابط عمومی است و تجربه هم نشان داده این افراد از باقی وظایف و فعالیت های روابط عمومی دور می شوند و متاسفانه در این خصوص در فانون و بخشنامه ها هیچ صلاحیت احراز شغلی و شایستگی مدیر روابط عمومی مشخص نشده است.

امیر عباس تقی پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و مدیر کل سابق روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این گفت‌وگوی حضور داشته و به آموزش فعالان حوزه روابط عمومی تاکید کرد و گفت: آموزش یکی از جدی‌ترین و با اولویت‌دارترین نیازهای فعالان روابط‌عمومی در ایران است. اگرچه، تکنولوژی‌های نوین ارتباطات، موجب پیشرفت نهاد روابط‌عمومی و جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی آن شده است اما باید بپذیریم که فاصله‌ی موجود تا حد مطلوب، فقط با آموزش و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای تکمیل می‌شود.

وی افزود: اگر مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی با معلومات و مهارت‌‌های لازم به ارائه‌ی مشورت و راه‌حل‌های مدنظرشان برای غلبه بر مشکلات سازمان‌ها بپردازند، بدون تردید جایگاه مناسب خود را در سازمان به دست آورده و مورد حمایت مدیران ارشد قرار می‌گیرند. ارتقای جایگاه با تکیه بر دانش، موجب حرکت به سمت استقلال روابط‌عمومی‌ها و آزادی عمل بیشتر آن‌ها خواهد شد. البته، نباید بار حل تمام مشکلات سازمان را بر دوش روابط‌عمومی گذاشت.

تقی پور گفت: روابط‌عمومی یک واحد بسیار مهم از یک سازمان است. اگر چرخ‌های سازمان خوب نچرخد، چرخ روابط‌عمومی هم خوب، نخواهد چرخید.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با تاکید بر افزایش تعداد انجمن‌های تخصصی در حوزه روابط عمومی، افزود: تعدد انجمن‌های تخصصی روابط‌عمومی نه تنها امری بی‌فایده نیست، بلکه لازم است. باید قدردان فعالان روابط‌عمومی برخی از استان‌ها باشیم که نسبت به تاسیس و فعالیت انجمن‌های روابط‌عمومی در استان‌ها اقدام می‌کنند. آنچه که در این بین و در عین داشتن اختلاف سلیقه‌ی فعالان روابط‌عمومی مهم است اینکه؛ اولاً انتخابات انجمن‌ها واقعی برگزار شود و از ورود افراد جوان و خلاق، نهراسیم و ثانیاً در پی ایجاد نظام صنفی روابط‌عمومی و قرار گرفتن انجمن‌ها در زیر چتر این نظام باشیم.

مدیر کل سابق روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در پایان افزود: وحدت و یکپارچگی منابع روابط‌عمومی با وجود اختلاف سلیقه‌ها و تعدد انجمن‌ها هیچ منافاتی ندارد و موجب اثرگذاری بر تصمیم‌های نهادهای قانون‌گذاری، قضایی و اجرایی خواهد شد.

[۳] [۴]