مدیرعامل بیمه تعاون وظیفه اصلی و حیاتی روابط عمومیهای صنعت بیمه را کاهش ریسکگریزی فرهنگی و جلب اعتماد مردم به بهرهگیری از خدمات صنعت بیمه درهمه اقشار و طبقات اجتماعی می داند و معتقد است گامهای اساسی روابط عمومیهای صنعت بیمه باید در راستای لزوم تطابق طرحها و پوششهای بیمهای با ویژگیهای ساختار فرهنگی جامعه؛ برنامهریزی آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف به منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ بیمه؛ شناسایی ترکیبهای ناسازگار با فرهنگ بیمه و تلاش برای اصلاح یا حذف آنها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به فرهنگ بیمه باشد.
به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی بیمه تعاون به نقل از روزنامه تفاهم، ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی روابط عمومی بهانه ای شد که گفتگویی با یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون انجام دهیم که ماحصل آنرا در زیر می خوانید:
آقای دکترممنون که دراین گفتگو شرکت کردید، حضرتعالی نقش روابط عمومی ها در توسعه فرهنگ بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟
قبل از پاسخ به این سئوال باید ابتدا دید مشکل توسعه فرهنگ بیمه درکشور چیست تا بتوان برای آن راه حل مناسب را تجویز کرد. براساس مطالعات انجام شده بر روی فرهنگ های ملی در ۶۴ کشور مشخص شده است که ۴ ویژگی مشترک را می توان در این فرهنگ ها بازشناسایی کرد. یکی از این ۴ ویژگی که بنظر می رسد با موضوع بحث ما در ارتباط باشد مساله ای است بنام ریسکگریزی یا اجتناب از عدم قطعیت. در جوامعی که ریسک گریزی ویژگی حاکم آن ها شناخته می شود، بیمه با کمترین میزان توجه روبرو است زیرا در این جوامع بیمه گزاری نوعی ریسک و هزینه است و مردم به آن بی توجه هستند.
طبیعی است که این امر ریشه در آموزه های قدیمی و کهن یک جامعه دارد، فرهنگ ملی، نقطه استراتژیکی برای اشاعه فرهنگ بیمه است و بنابراین برای رفع مشکلات باید با شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ ملی در خصوص برنامهریزی برای فرهنگسازی اقدام کرد.
نکته مهم دیگر آن که برای توسعه بیمه در کشور نیازمند توسعه اقتصادی هستیم که این امر نیز در گروه ثبات و شرایط پایدار بلند مدت است. فراموش نکنیم که بیمه تنها به منظور کاهش خطر در فعالیت های اقتصاد کاربرد ندارد بلکه نقش تعیین کننده ای در تجمیع و افزایش سرمایه و در نتیجه رشد سرمایه گذاری خواهد داشت. لذا هر قدرفرهنگ توسعه در کشور رشد پیدا کند، میزان آرامش و اطمینان از آینده افزایش یافته و به توسعه منجر خواهد شد.
با این مقدمه باید گفت وظیفه اصلی و حیاتی روابط عمومیهای صنعت بیمه باید کاهش ریسکگریزی فرهنگی و جلب اعتماد مردم به بهرهگیری از خدمات صنعت بیمه در همه اقشار و طبقات اجتماعی باشد. بنابراین معتقدم که گامهای اساسی روابط عمومیهای صنعت بیمه باید در راستای لزوم تطابق طرحها و پوششهای بیمهای با ویژگیهای ساختار فرهنگی جامعه؛ برنامهریزی آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف به منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ بیمه؛ شناسایی ترکیبهای ناسازگار با فرهنگ بیمه و تلاش برای اصلاح یا حذف آنها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به فرهنگ بیمه باشد.
آیا روابط عمومی های شرکت های بیمه ای توانسته اند این وظایف را به نحو احسن انجام دهند؟
پاسخ به این سئوال کار سختی است. بسیاری از شرکت های بیمه ای در ایران بسیار جوان هستند. همچنین صنعت بیمه در ایران متاثر از شرایط پیرامونی خود است. نمی توان انتظار داشت که با وجود نقایص یا کاستی ها در دیگر بخش ها صنعت بیمه بتواند براحتی به حرکت خود ادامه دهد. با این وجود من معتقدم گام های بسیار مناسبی تاکنون برداشته شده است. اگرچه همچنان تا دستیابی به اهداف و ایده آل ها فاصله چشمگیری وجود دارد.
بسیاری از طرح های بیمه ای در ایران نوظهور و جدید بشمار می آیند. مشکلات و کمبود حمایت های قانونی نیز بر این مساله افزوده است. ولی در مجموع می توان گفت دستاوردهای بسیار چشمگیری در حوزه روابط عمومی صنعت بیمه را شاهد هستیم. تنوع تبلیغات و روش های اطلاع رسانی و نوآوری های بسیاری در سال های اخیر را شاهد هستیم. با این وجود لازم است که به این بخش توجه ویژه تری داشت تا شاهد اتفاقات بسیار بهتری در این بخش باشیم.
تشکیل جلسات منظم روابط عمومی های شرکت های بیمه ای چه دستاوری تاکنون داشته است؟
اشتراک گذاری اطلاعات و بهره گیری از تجارب یکی از بهترین و موثرترین روشهای تبادل اطلاعات است که در صورت برنامه ریزی صحیح می تواند موجب رشد و تقویت روابط عمومی های بیمه ای شود. البته نباید فراموش کرد که در جریان این روند ممکن است در بسیاری از موارد هم ما شاهد آزمون و خطا باشیم. ولی به عنوان یک مدیر ارشد صنعت بیمه خوشحال هستم که اکنون شاهد تشکیل یک نظام ارتباطی و شبکه ای از روابط عمومی های صنعت بیمه هستیم که بصورت مدون و منظم در حال برگزاری جلسات هستند و به این ترتیب می توانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد هر چه بیشتر روابط عمومی های این صنعت و تحولات عمیق در سیستم های ارتباطی و تبلیغی باشیم.
لینک کوتاه: