- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

ورود شهرداری تهران برای درمان ۵۰۰۰ معتادمتجاهر/ پذیرش رسوب کرده‌های مددسرا‌ها

ورود شهرداری تهران برای درمان ۵۰۰۰ معتادمتجاهر/ پذیرش رسوب کرده‌های مددسرا‌ها
ورود شهرداری تهران برای درمان ۵۰۰۰ معتادمتجاهر/ پذیرش رسوب کرده‌های مددسرا‌ها [۱]

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران جزئیات درمان ۵۰۰۰ معتاد متجاهر توسط شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش توسعه پویا [۲] سعید شرف‌دوست در مورد برنامه‌های شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان گفت:‌ زاکانی شهردار تهران از سوی وزیر کشور به عنوان رئیس قرارگاه اجتماعی شهر تهران انتخاب شده است و از سوی دیگر معتقدیم که ضعف و خلاءهایی در حوزه کمبود زیرساخت‌ها در استان تهران برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادان وجود دارد که بر همین اساس شهردار تهران متعهد شده است که ۵۰۰۰ نفر از معتادان متجاهر را با شیوه مطلوب توسط تیم شهرداری درمان کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرای این شیوه در تهران وجود دارد، در خصوص شیوه اجرای این طرح افزود: می‌بایست یک یا چند مرکز درمانی برای این ۵۰۰۰ نفر که شهردار تهران متعهد به درمان آن‌ها شده ایجاد شود و اولویت با کسانی است که در مراکز غربالگری بهزیستی پذیرش نمی‌شوند همچون افراد پیر و… و همچنین افرادی که توسط پلیس جذب می‌شوند که با فرایند مددکاری آن‌ها را مجاب به درمان می‌کنیم و با توجه به این زیرساخت‌ها و کمک پلیس نسبت به شناسایی معتادان اقدام می‌شود و پس از جذب، کار درمان آن‌ها آغاز خواهد شد.

شرف‌دوست در مورد شیوه درمان این افراد گفت: پس از ثبت اطلاعات این افراد، نسبت به شناسایی خود و خانواده‌هایشان اقدام می‌کنیم و پس از سم‌زدایی مسئله بازپیوند خانواده انجام خواهد گرفت؛ اما اولین قدم این است که خود فرد به شناخت خودش برسد و به مرور درمان جسمی و روحی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به موازات درمان، مددکاران خانواده را پیدا کرده و فرایند مددکاری را بر روی خانواده این افراد برای بازپیوند انجام می‌دهند، اظهار کرد:‌ همزمان که فرد معتاد در مرکز درمانی، درمان می‌شود و بعد از آن مورد مهارت‌آموزی قرار می‌گیرد، خانواده این افراد نیز آموزش می‌بینند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این دوره درمان ۹ ماه تا یک سال است، گفت: البته این آغاز کار است و حداقل سه سال باید وضعیت این فرد درمان شده توسط مددکار پیگیری شود تا این فرد به طور کامل از چرخه اعتیاد خارج شود.

شرف‌دوست در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز در دوره مدیریت شهردار اسبق طرح‌های این چنینی در قالب بهاران اجرا شده بود و آیا این همان طرح است، تصریح کرد:‌ طرح قبل از پایه اشکال داشت؛ چرا که سم زدایی و صیانت از فرد انجام نمی‌گرفت و دوره شش ماهه خوب نبود اما حالا قرار است با هنردرمانی و با اتکا به مسائل معنوی کار درمان این افراد آغاز شود و تلاش می‌کنیم در این دوره یک ساله درمان با شناسایی خانواده‌هایشان آن‌ها را به خانواده‌ها پیوند دهیم. اما دقت داشته باشید که دیگر دستگاه‌های اجتماعی باید در این امر دخیل باشند چرا که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کار را به پیش ببرد و باید به موازات گروه‌های جهادی، محلی، کانون‌های حمایتی محلی، مساجد و بنیادهایی همچون علوی و… کنار هم بیایند و امیدواریم با کمک این سازمان‌ها درصد درمان را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به اذعان پلیس تنها پنج درصد از افراد درمان شده و بهبود می‌یابند و مابقی پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد دچار لغزش می‌شوند، گفت: این نشان می‌دهد در درمان این افراد تنها دسترسی محدود شده و کار روانی بر روی آن‌ها انجام نشده است که ما می‌خواهیم کار فرهنگی، هنری، معنوی و خودشناسی را بر روی این افراد انجام دهیم که البته در کشورهای دیگر همچون مالزی این روش موفقی بوده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه اکثر این افراد (معتادان متجاهر) خودشان را فراموش کردند، افزود:‌ برای خودشناسی این افراد الزاما نباید تنها روان‌شناس کار کند؛ بلکه روحانیون و… نیز باید پای کار بیایند تا درمان و نجات این افراد انجام گیرد.

وی در مورد زمان آغاز رسمی این پروژه گفت:‌ دکتر زاکانی تأکید جدی بر این موضوع دارد و تلاش بسیاری انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود تا دو الی سه ماه آینده ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر را پذیرش کنیم که بخشی از این افراد اصطلاحا رسوب‌کرده‌های گرمخانه‌ها هستند و بخشی دیگری نیز توسط نیروی انتظامی از سطح شهر جذب شده و به مراکز درمانی می‌آیند.

شرف‌دوست با بیان اینکه من بارها به پاتوق معتادان سر زده و دیده‌ام که یکی از چالش‌ها عدم رعایت کرامت انسانی است و با این معتادان به عنوان زندانی و یا بدتر از آن رفتار می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که این نگاه بر درمان معتادان حاکم باشد و بخواهند به جای دستگیری، مچ گیری کنند اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری به پروسه سم‌زدایی این معتادان وارد می‌شود؟ گفت: ما به سیستم سم‌زدایی وارد نمی‌شویم بلکه از موسسات دارای مجوز از بهزیستی استفاده می‌کنیم اما مددکار و نیروی انسانی که در این طرح استفاده می‌شوند برایشان دوره آموزشی تدوین کرده‌ایم تا رفتار درست با معتادان داشته باشند.

وی در مورد تأمین زیرساخت‌ها گفت:‌ ما زیرساخت‌های موجود را داریم اما نیاز به بازسازی و احیا دارند که این اقدامات قبل از آغاز طرح تکمیل می‌شوند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=34098 [۱]

[۳] [۴]