مجتبی کاتب، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با توسعه پویا، مطرح کرد: توسعه کیفی خدمات الکترونیک در عصر حاضر سرعت رو به رشدی به خود گرفته است و امروز سازمانهایی که بتوانند نیازهای جدید تعریف کنند و همزمان راهکارهایی بر بستر الکترونیک ارائه دهند، میتوانند محصولات نو و خلاق معرفی کنند که این مهم خود نیازمند شناخت نیازهای فعلی و خلق نیازبرای تعریف خدمات جدید در حوزههای مختلف ازطریق راهکارهای تجارت الکترونیک است که علاوه بر رضایتمندی آحاد مردم، زمینه توسعه کیفی خدمات واتصال آن را نیز فراهم میکند.
یکی از عرصههایی که امروزه فرصت توسعه کسب و کارهای الکترونیک در آن مهیا شده است همسانسازی خدمات پرداخت و گردشگری در مناطق آزاد با جمعیتی قریب به یک میلیون نفر ساکن و حدود ۱۰ میلیون گردشگر سالانه است. در این مدل با بهرهمندی از زیر ساختهای تجارت الکترونیک رایج در کشور علاوه بر توسعه کیفی سطح زندگی ساکنان این مناطق، زمینه توسعه گردشگری نیز به شکل مطلوبتر و در دسترستر مهیا میشود چرا که در این مناطق میتوان با بسط عرصه خدمات الکترونیک زمینه رشد پویای زندگی، توسعه تجارت و گردشگری را تواما به صورت کنترل شده و شایسته در اختیار مردم قرارداد.
امروزه ظرفیت بالقوه ای در حوزه خدمات دیجیتال در کشور فراهم شده و جمعیت استفاده کننده و مخاطب یکی از اپلیکیشنهای موبایل در بستر اینترنت در ایران از ۶۲ میلیون نفر فراتر رفته در حالی که سه کشور عربستان، قطر و کویت در مجموع ۴۰ میلیون نفرجمعیت دارند که این مهم خود نشان دهنده اقبال عمومی آحاد مختلف جامعه به توسعه خدمات ارائه شده در بستر اینترنت است.
علاوه بر این ایجاد شهر هوشمند مناطق آزاد یکی از مواردی است که در صورت تحقق زمینه توسعه زیر ساخت فناوری را در کشور و بسط و گسترش آن به سرزمین اصلی را فراهم میکند.
تعامل و ارتباطات، سفر، خرید هوشمند و ارائه خدمات سازمانهای مناطق آزاد به مردم از مولفههای اصلی شهر هوشمند به شمار میرود که زمینه ارائه ی سایر خدمات بر روی این زیر ساختها نیز امکان پذیر خواهد بود.
متاسفانه در یک منطقه آزاد بیش از ده نرم افزار و پلتفرم خدمت رسانی وجود دارد که توانایی تامین و ارائه خدمات مورد نیاز را برای ساکنان و گردشگران این مناطق ندارند در حالی که با به کارگیری یک نرم افزار جامع که بتواند علاوه بر ارائه خدمات خرید و پرداخت، خدمات متنوع دیگری از جمله ارائه خدمات به مسافرین، ایجاد باشگاه وفاداری، امکان برقراری تماس تصویری و صوتی، امکان ارسال فایل و پیام و حتی سرمایهگذاری را فراهم کند به راحتی میتوان نیازهای این بخش را تامین کرد. ضمن این که با توجه به لزوم توسعه ظرفیتها برای جذب گردشگران خارجی در این مناطق لازم است خدمات مورد نیاز این گروه از مشتریان شامل دریافت کارت بانکی ایرانی، سیم کارت ،خرید، رزرو هتل و بلیط پرواز، گردشگری سلامت، خدمات سیاحتی و تجاری نیز در این نرم افزار با توجه به زیرساخت های موجود ایجاد شود.
ضعف فعلی خدمت رسانی الکترونیک در مناطق آزاد و عدم یکپارچگی سرویس دهندگان در یک بستر آسان باعث ارائه خدمات به شکل جزیره ای و پراکنده بر روی پلتفرمهای مختلف شده که این موارد نه تنها برای مردم جذابیت ندارد بلکه موجب سردرگمی و در نهایت عقیم ماندن خدمات است.
در حالی که به سادگی با بهرهمندی از زیر ساختهای موجود علاوه بر شکل گیری همکاری تجاری چند وجهی بین سازمان، میتوان فعالان تجاری و ارایه دهندگان خدمات و محصولات را برای ارتقای کیفیت خدمات به همه گروهها حتی گردشگران خارجی را مجاب کرد که این فرصتی است برای گسترش ارتباط تجاری با سازمانها و انعقاد قرادادهای بین المللی باصنعت پرداخت کشور. هم اکنون در زمینه ارائه خدمات در بستر تلفن همراه زیر ساختهای قابل قبولی فراهم آمده که بهرهمندی از این زیر ساخت ها برای توسعه خدمات جدید زمینه ساز خلق ارزش افزوده در این حوزه است.
نکته قابل توجه در این موضوع امکان اشتراک گذاری زمینه توسعه خدمات و متعاقب آن کسب درآمد بیشتر سازمان ، تجار و فعالان کسب و کار و عرضه خدمات بصورت راحتتر ویکپارچهتر میباشد.
لینک کوتاه: