همسوئی اقدامات در دو حوزه سرمایه انسانی و پشتیبانی با استراتژی‌های بانک صنعت و معدن

در مصاحبه با معاون توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی مطرح شد؛
همسوئی اقدامات در دو حوزه سرمایه انسانی و پشتیبانی با استراتژی‌های بانک صنعت و معدن
در مصاحبه با معاون توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی مطرح شد؛
همسوئی اقدامات در دو حوزه سرمایه انسانی و پشتیبانی با استراتژی‌های بانک صنعت و معدن
سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی‌های خود بایستی اقداماتی موثر در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند. در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز که خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها به امری بسیار مهم تبدیل گردیده، لازم است استراتژی‌ها و فنون مدیریت کسب‌وکار همگام با تغییرات گردد. برخورداری از کارکنانی کارآمد، متعهد و پویا کلید دستیابی به این موفقیت می‌باشد.

به گزارش توسعه پویا، در همین راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن با نسرین امیرخانی معاون توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی این بانک به گفتگو نشسته که در ادامه می آید:
۱- لطفا در خصوص ساختار معاونت توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی توضیح دهید.
این معاونت متشکل از دو مدیریت سرمایه انسانی و مهندسی و پشتیبانی به عنوان واحد پشتیبان کننده فرآیندهای اصلی بانک، ضمن بازنگری در اهداف و برنامه های خود و تطبیق آنها با استراتژیها و برنامه های بانک، کلیه اقدامات و فعالیتهای خود را همسو و همراستا با استراتژیهای بانک و برنامه های راهبردی نموده است.

۲- اقدامات و برنامه های مدیریت امور سرمایه انسانی را شرح دهید و بفرمایید عمده ترین وظایفی که بر عهده این بخش از بانک قرار دارد چه مواردی است؟
بازنگری و تغییر ساختار مدیریت و تمرکز فعالیتهای صدور احکام تا پرداخت حقوق به منظور چابکسازی فرآیند در اداره منابع انسانی و به تبع آن ایجاد رضایتمندی کارکنان از مهمترین اقدامات صورت گرفته می باشد. تدوین سند بروز برنامه ریزی نیروی انسانی و تطبیق کسری نیروی انسانی با استراتژیهای سازمان همچون تحول دیجیتال، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه گذاری به منظور آگاهی کامل از موقعیتهای شغلی خالی و برنامه ریزی برای جذب آن از دیگر اقدامات موثر این حوزه بوده است. اندازه گیری و سنجش دوره ای رضایت شغلی کارکنان بر اساس استانداردهای بروز علمی حوزه سرمایه انسانی و به تبع آن اخذ مشارکت کارکنان در بهبود کیفیت خدمات قابل ارائه و پایش مستمر و دوره ای سطح رضایتمندی کارکنان نیز از مهمترین اقدامات این حوزه می باشد.
ایجاد نظام جبران خدمات و استفاده از حداکثر ظرفیت قانونی برای افزایش رفاه کارکنان از دیگر فعالیتهای این حوزه می باشد که با جدیت از سوی همه کارکنان و با حمایت اعضای هیات مدیره مورد بررسی و پیگیری تا حصول نتیجه واقع می گردد. بازنگری دستورالعملها به منظور چابک سازی فرآیندهای حوزه منابع انسانی و در چارچوب قوانین مقررات از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.
اجرای فرآیند جانشین پروری و شناخت استعدادها از فعالیتهای این معاونت بوده است که در این راستا ضمن ارائه لیست برگزیدگان آزمون جانشین پروری به مدیران مربوطه و اعضای هیات مدیره، کلیه شرکت کنندگان بر اساس استعدادهای ارزیابی شده در دسته بندی مربوطه برای بکارگیری در موقیعتهای کارشناسی خاص به مراتب تصمیم گیری بانک اعلام گردیده است.

۳- در خصوص آموزش کارکنان و ارتقای سطح دانش و تجربه در بانک چه فعالیت هایی انجام شده است؟
تمرکز بر یادگیری از طریق یافته های واقعی همچون آموزش بر روی پرونده های تسهیلاتی و آموزش از طریق کافه دانشها در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
هر سازمانی ارزش ها و هنجارهای خاص خود را دارد و همین ارزش ها و اهداف سازمانی هستند که رفتار و عملکرد کارکنان سازمان را مشخص می کنند. اجرای موفق پروژه فرهنگ سازمانی و به تبع آن استخراج آئین نامه رفتاری حرفه ای با تصویب هیات مدیره محترم و ابلاغ آن به کارکنان از جمله اقدامات این معاونت در ایجاد و حفظ فضای فرهنگی بوده است.

۴- در راستای برنامه راهبردی و استراتژیهای این بخش از بانک چه تمهیداتی داشته اید؟ برای بهبود رضایت کارکنان چه اقداماتی انجام شده است؟
مطلع هستید که برنامه‌ریزی استراتژیک عامل عمده‌ی موفقیت سازمانها در بدست آوردن رضایت پرسنل و مشتری‌هاست. مدیریت استراتژیک منابع انسانی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای بنیان نهادن برنامه‌ریزی استراتژیک است که در این خصوص سند استراتژی منابع انسانی در یک مسیر همسو با برنامه راهبردی بانک استخراج و بزودی پس از تصویب ابلاغ خواهد شد.
توجه ویژه به بهبود رفاهیات کارکنان در حوزه های پرداخت پرسنلی و برخورداری از اماکن رفاهی و افزایش و گسترش مراکز درمانی در سراسر کشور از دیگر برنامه های این معاونت می باشد که نهایت تلاش برای بهره مندی کارکنان از امتیازات بر اساس قوانین بودجه و مقررات مربوطه و مصوبات سالیانه شورای هماهنگی بانکها نموده است.

در این راستا می توان به همسویی بانک با سایر بانکهای دولتی عضو شورای هماهنگی بانکها در پرداختهای پرسنلی و پرداخت تسهیلات اشاره نمود. انعقاد قرارداد با اماکن رفاهی و توسعه مراکز رفاهی بانک در شهرهای توریستی کشور از جمله اقدامات این معاونت در راستای بهبود رضایت کارکنان بوده است.
لازم به ذکر است، همانگونه که در مصاحبه قبلی نیز بیان گردید، دستیابی به رضایتمندی بیشینه با توجه به شرایط فعلی و محدودیت های حاکم، امری سخت و دشوار بوده که در این رابطه می بایست با بیان محدودیت های موجود و شفاف سازی موضوع، ضمن ایجاد تعامل و فهم مشترک میان نیازهای همکاران و محدودیت های بانک، ساز و کارهای در دسترس را انتخاب نمود و با طراحی محصولات نوین، تا حد ممکن به اهداف از پیش تعیین شده که همانا دست یابی به رضایت نسبی همکارانمان در سراسر کشور است، نایل گردید.

۵- ساختار و وظایف مدیریت امور مهندسی و پشتیبانی را شرح دهید.
در حوزه مدیریت امور مهندسی و پشتیبانی نیز رویکرد چابکسازی در کلیه فرآیندها در صدر فعالیتهای مدیریت قرار گرفته در همین راستا در حوزه های انعقاد قرارداد، تدارکات، پشتیبانی، تامین کالا، دستورالعملهای مربوطه بازنگری و بهبود رویه ها و فرآیندها در چارچوب قوانین و مقررات موجود صورت گرفته است. رعایت مواد مفاد قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، اعطای تسهیلات خرد و مرابحه به پرسنل شرکتی، یکسان سازی قرارداد ارائه خدمات درون و برون شهری حمل و نقل شعب بانک و … از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.
اجرای پروژه بازسازی طبقات همکف و اول ساختمان مرکزی و مقاوم‌سازی ساختمان مرکزی بانک، تکمیل پروژه ساخت ساختمان جدید شعبه صنعت و افتتاح آن، تکمیل پروژه ساختمان جدید شعبه فولاد و انتقال شعبه به محل جدید، تکمیل پروژه ساخت ساختمان جدید شعبه اراک و افتتاح آن، تکمیل پروژه ساخت ساختمان جدید شعبه ایلام و افتتاح آن، پیشبرد پروژه محوطه‌سازی ساختمان شهید لشکری، تحویل قطعی ساختمان شعب کرمان و شهرکرد، پیگیری دریافت پایان کار ساختمان‌های شعب بانک از مهمترین اقدامات حوزه مهندسی و پشتیبانی برای ایجاد فضای درخور و در شان کارکنان و مشتریان بانک با رعایت کلیه استانداردهای ایمنی، امنیتی و … بوده است.
همچنین برگزاری چهار مرحله مزایده سراسری که منجر به فروش ۲۳ فقره از اموال و املاک بانک به ارزش ۳۵۸۷ میلیارد ریال گردیده از دیگر اقدامات این حوزه در راستای استراتژیهای برنامه راهبردی بوده است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=81193

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *