- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

همراهی ایران و چین، به تقویت اقتصاد آنها کمک می‌کند

همراهی ایران و چین، به تقویت اقتصاد آنها کمک می‌کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و چین؛
همراهی ایران و چین، به تقویت اقتصاد آنها کمک می‌کند
[۱]
وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و چین، با اشاره به اهمیت تقویت روابط دو کشور، گفت: ایران و چین می‌توانند با کنار هم قرار گرفتن، فضای مناسبی برای رشد اقتصادی یکدیگر ایجاد کنند. ایران با بسیاری از کشورهای همسایه توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد دارد که به توسعه روابط تجاری و اقتصادی و بازارهای صادراتی کمک می‌کند.

به گزارش توسعه پویا [۲] از اتاق ایران آنلاین، عباس علی‌آبادی در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، افزود: ایران در موقعیتی است که دسترسی خوبی به بازارهای تجاری دارد و ۱۵ کشور همسایه و هم مرز ایران می‌توانند فرصت‌های خوبی را برای فعالیت‌های تجاری ایران فراهم کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ظرفیت‌های مناسبی برای ورود به بازارهای صادراتی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران و چین دو ظرفیت بزرگ تجاری و صادراتی در آسیا به شمار می‌آیند، گفت: وقتی این دو کشور کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند فضای مناسبی برای تقویت اقتصاد یکدیگر ایجاد کنند.

علی‌آبادی افزود: جمعیت بیش از یک میلیاردی چین و ۸۰ میلیونی ایران می‌تواند زمینه همکاری‌ها را در مقیاس بزرگ نشان دهد.

او با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی چین و ایران، بیان کرد: این همکاری برای هر دو کشور سودمند است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ایران و چین با تمدنی قدیمی از گذشته تا کنون روابطی داشته‌اند که این روابط می‌تواند منجر به تعامل قوی‌تری شود و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. دنبال کردن راه‌های گذشته می‌تواند ما را به مسیر آینده برساند.

علی‌آبادی تصریح کرد: بدون تردید این نشست‌ها باعث شناخت طرف‌های تجاری از یکدیگر می‌شود. طبق گفته چینی‌ها ۱۰۰ بازرگان چینی در این نشست و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی حضور داشتند و طرف‌های چینی دریافتند که فرصت‌های خوبی در بخش انرژی، حمل‌ونقل و پزشکی برای همکاری وجود دارد.

حجم تجارت بین ایران و چین باید به ۵۰ میلیارد دلار برسد

در ادامه صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران از علاقه‌مندی تجار دو کشور برای تقویت سطح مناسبات سخن گفت و ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه ایران‌اکسپو بتواند به ارتقای سطح تعاملات تجاری بین ایران و چین منتهی شود. خوشبختانه بسترهای سیاسی برای همکاری‌ها بین دو کشور شکل گرفته و با توافق‌های جدید تقویت شده است. در این بین انتظار می‌رود با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها دو کشور به بهبود روابط با هم دست پیدا کنند.

او حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را مور توجه قرار داد و افزود: با این میزان از تجارت بین دو کشور، چین نخستین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود. با این حال ظرفیتی وجود دارد که حجم روابط تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران، بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در بیشتر زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، معدنی، داروسازی، محصولات دانش‌بنیان، فولاد، خدمات فنی مهندسی و گردشگری با یکدیگر همکاری کنند.

حسن‌زاده در ادامه به برنامه‌های اتاق ایران برای تسهیل همکاری‌های بین دو کشور اشاره و تأکید کرد: مشارکت در نمایشگاه‌های دو کشور، سرعت‌بخشی و روان‌سازی جریان حمل‌ونقل و افزایش دسترسی ناوگان حمل‌ونقل ایران به بنادر بیشتری در چین، تسهیل تبادلات مالی با راهکارهای متنوع، تبادل هیات‌های تجاری تخصصی، اجرای صحیح و قانونی کلیه قراردادهای مشارکتی، پیگیری رفع برخی موانع تعرفه‌ای و استاندارد کالاها، دریافت خدمات ضمانت‌های تجاری و تقویت همکاری تشکل‌های تخصصی دو کشور و ارائه و تبادل اطلاعات و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به کلیه شرکا تجاری از جمله برنامه‌هایی است که اتاق ایران در دستورکار قرار داده و دنبال می‌کند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=79319 [۱]

[۳] [۴]