هفته روابط عمومی؛ در دام شعارمحوری نیافتیم

هفته روابط عمومی؛ در دام شعارمحوری نیافتیم
منصور ساعی، استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/
هفته روابط عمومی؛ در دام شعارمحوری نیافتیم

توسعه پویا، چندسالی است که به همت برخی از فعالان و پیشکسوتان روابط عمومی در ایران، مقارن با «روزجهانی ارتباطات راه دور و جامعه اطلاعاتی» و «روز ملی روابط عمومی در ایران»، هفته ای را تحت عنوان «هفته روابط عمومی» نامگذاری کرده که طی آن گردهمایی ها و نشست ها و رویدادهای مختلفی با حضور دست اندرکاران و شاغلان و متخصصان روابط عمومی در ایران به منظور برزگداشت روابط عمومی برگزار می‌شود.

خلق رویداد، گردهمایی و نشست و گفتگو، از مکانیزم های مهم برای بررسی، تحلیل و نقد فعالیت ها و عملکردها و ارائه گزارش های وضعیت سنجی و روند سنجی و اعتبارسنجی و رتبه بندی واقعی روابط عمومی است.

همچنین این گردهمایی ها فرصتی برای آموزش و به اشتراک گذاری  داده ها، دانش، تجربه ها،چالش ها و راهکارها، تشکیل کانون های همفکری و شکل دهی برنامه های مشترک و بازنگری در اولویت ها و فعالیت ها بر مبنای روندها و رویه ها است.

اصولاً گردهمایی و گرامیداشتی مفید است که براساس تفکر انتقادی به بازنگری و بازآرایی روندها، برنامه ها و فعالیت های ناکارآمد و تقویت تجربه های نو، مفید و سازگار با سازمان و جامعه هدف بپردازد.

نتیجه تفکر انتقادی، آگاهی از چالش ها و مساله ها و بحران های فراروی روابط عمومی ها و نحوه مواجهه درست و اندیشیده با آنها است. نتیجه گفت و شنود انتقادی خلق ارزش در حوزه فکر، تجربه، تصمیم و فعالیت و برنامه است.

هفته روابط عمومی، به مثابه بقیه هفته های نمادین در ایران نظیر هفته سلامت، هفته دولت و نظایر آن، نباید تنها فضا و فرصتی برای شعارمحوری باشد. زیرا شعارمحوری بتدریج، جای اولویت محوری و مساله محوری را می گیرد. دورهمی ها و گردهمایی ها، بدون  بحث و تحلیل در داده های مطالعاتی و تجربی و بیان دانش و تجربه های موفق و ناموفق ایرانی و جهانی، در دام شعارمحوری می افتد. شعارمحوری هزینه است نه سرمایه گذاری و
خلق ارزش. رویکرد شعارمحور به بتدریج این هفته روابط عمومی را از ماهیت خود خارج می‌کند.

اما رویکرد مساله محور با ابزار آموزش رویکردهای نو، نقد و بازنگری در گذشته، چراغ راه بازنگری در حال و خلق  ارزش و آینده ای بهتر است. می دانیم که گذشته و هم حال و هم آینده در ارتباط هستند. در واقع برنامه ها، کنش ها و فعالیت های ما در هفته روابط عمومی در امسال و سال های گذشته، رویکرد و کنش مواجهه ما در سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=57876

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط