معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بازدید از مراکز اورهال و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، از سیاست جدید مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی برای تعهد خدمات به جای تملک با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.
به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ جلال بهرامی با اعلام اینکه برای جبران عقبماندگیها در حوزه اتوبوسرانی، اقدامات متعددی باید انجام شود، گفت: به این منظور، نخستین اقدام، اورهال و بازسازی ناوگان است که در شهرها و کشورهای مختلف دنیا نیز به عنوان کاری حرفهای، شاهد انجام آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه مترو و اتوبوس دو بخش اصلی حمل و نقل عمومی انبوهبر هستند، اظهار کرد: محور اصلی حمل و نقل ترکیبی، مترو است اما اولویت اول روی زمین، اتوبوس است و از این رو، متناسب با توسعه مترو، توسعه اتوبوسرانی هم ضرورت دارد.
بهرامی با بیان اینکه طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، این کلانشهر تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد در صورتی که در حال حاضر، تنها ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم، تصریح کرد: ۲۱۰۰ دستگاه از این اتوبوسها با اولویت اتوبوسهای دوکابین در سطح یک و سطح دو بازسازی کامل خواهند شد که در این رابطه با یکی از شرکتهای اتوبوسساز داخلی و بخش خصوصی تفاهمهایی انجام شده است.
استاندارد اتوبوسهای وارداتی دست دوم از اتوبوسهای فعلی اورهال شده بالاتر است
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش خصوصی، ۱۰ سال تعهد خدمات دارد و پس از آن مالکیت برای خودش خواهد بود که این ۱۰ سال در حال حاضر به اتمام رسیده است و لذا باید کمک کنیم که بازسازی انجام شود تا دوباره تعهد خدمات داشته باشند، اظهار کرد: برای تهران باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس تأمین کنیم که از این تعداد، وزارت کشور تعهد داده تا نسبت به تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با تقبل ۸۰ درصد هزینه خرید آنها ظرف ۱۴ ماه همکاری کند.
بهرامی با بیان اینکه در حال حاضر، شهرداری تهران سهم خود را برای تأمین ۶۴۷ دستگاه اتوبوس پرداخت کرده و تعدادی از این اتوبوسها را نیز تحویل گرفته است، تصریح کرد: تفاهمنامه خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس با دو خودروساز داخلی انجام شده و ۳ هزار دستگاه دیگر نیز از ظرفیت تولید داخل توسط شهرداری تهران به صورت ملکی خریداری خواهد کرد.
وی با تأکید بر حمایت مدیریت شهری از تولید داخل، افزود: با این وجود، ناگزیر به تأمین بخشهای مختلف ناوگان مورد نیاز با استفاده از ظرفیتهای موجود از جمله وارادات هستیم و بر این اساس، مراحل واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز طی شده است و اگر هم اتوبوسهای وارداتی، دست دوم باشند اما به لحاظ کیفیت، حتی از اتوبوسهای فعلی که اورهال میشوند نیز استاندارد بالاتری دارند.
بهرامی درباره خرید اتوبوسهای جدید تولید داخل گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس به صورت ملکی خریداری و با پلاک انتظامی در حال خدماترسانی هستند و ۱۴۲ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد هزینه خرید آن توسط وزارت کشور پرداخت شده است را تحویل گرفتهایم و پلاک انتظامی ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا هفته آینده صادر میشود.
ساخت هر کیلومتر مترو به جز واگن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در حمل و نقل عمومی، اصل مترو است ولی باید از حمل و نقل ترکیبی برای تأمین نیازها استفاده کنیم، اظهار کرد: ۷ خط فعلی متروی تهران، ظرفیت ۴ میلیون جابهجایی روزانه را دارد در حالی که امروز به علت کمبود ناوگان ریلی، تنها یک و نیم میلیون جابهجایی در مترو انجام میشود.
بهرامی با بیان اینکه برنامهریزی برای ساخت و بهرهبرداری از ۴ خط جدید مترو، انجام شده ولی اولویت ما تکمیل ۷ خط موجود مترو به لحاظ مباحث مهندسی و کمبود واگن است، تصریح کرد: در حال حاضر، ساخت هر کیلومتر مترو به جز واگن مورد نیاز، ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که به این ترتیب، برای توسعه ۴ خط مترو به مبلغی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان با تعدیل نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل روی زمین، میتوان از میدلباس که ظرفیت به مراتب کمتری از اتوبوس دارد نیز بهره گرفت و از این رو، ۵۰۰ دستگاه میدل باس اتوماتیک تولید داخل خریداری کردهایم، اظهار کرد: برای وَنها نیز با توجه به عدم امکان نوسازی، باید آنها را جایگزین تاکسیهای مسیری کنیم که در این راستا، قدرالسهم خود را برای خرید ۶۳۰ دستگاه وَن به شرکت خودروساز پرداخت کردهایم و با وزارت کشور نیز به توافق رسیدهایم تا قدرالسهم خود را پرداخت کند.
بدرقه: بهرامی با بیان اینکه البته نیاز است که وَنهای قدیمی اسقاط، تسهیلات پرداخت و بخشی از مبلغ نیز توسط متقاضی تأمین شود تا این وَنها بهکارگیری شوند، تصریح کرد: تمامی تاکسیهای مسیری را باید به سمت وَنها بیاوریم و برای تحقق این موضوع به ۲۰ هزار دستگاه وَن نیاز داریم که ۷ هزار دستگاه وَن فعلی باید نوسازی شده و ۱۳ هزار دستگاه وَن جدید نیز باید تأمین شود.
ساماندهی موتورسیکلتها تنها از طریق برقی کردن آنها محقق نمیشود
معاون شهردار تهران با اعلام اینکه سپس باید به سمت موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برویم که به این منظور با چند شرکت در مورد موتورسیکلت برقی و دوچرخه اشتراکی صحبت کردهایم و در برخی مسیرهای غرب به شرق نیز از اسکوتر استفاده خواهیم کرد، گفت: در صورت تحقق مجموعه این تدابیر، امیدواریم ۳۵ درصد از ترافیک تهران کاهش پیدا کند.
بهرامی با تأکید بر لزوم ساماندهی موتورسیکلتها، به تفاوت آمارهای اعلام شده از تعداد موتورسیکلتهای تهران اشاره کرد و افزود: اصولاً، موتورسیکلتها دو دسته هستند یک بخش به صورت شخصی و بخش دیگر برای کار استفاده میشوند و در تقسیمبندی موتورسیکلتها از نظر سوخت مصرفی نیز بخش اعظم آنها کاربراتوری و بخشی نیز انژکتوری هستند که در مورد آلایندگی آنها باید تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی موتورسیکلتها تنها از طریق برقی کردن آنها محقق نمیشود و از این رو، باید تلاش کنیم تا از موتورسیکلتهایی که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارند، استفاده کنیم، اظهار کرد: برای موتورسیکلتهای برقی تا ۵۰ درصد نرخ آنها تسهیلات پرداخت میکنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از مذاکره با چند شرکت برای تضمین خدمات در این حوزه خبر داد و خاطرنشان کرد: تأمین مالی این موضوع توسط شهرداری تهران انجام شده و در اولویت جایگزینی، افرادی قرار دارند که برای کار از موتورسیکلت استفاده میکنند و البته با تولیدکنندگان داخلی نیز رایزنیهایی انجام دادهایم.
لینک کوتاه: