- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

نوآوری؛ کلید پیشگامی و سرآمدی در صنعت بیمه

علی اکبر خانجانی

شاید بهتر است در همین ابتدای سخن، بر این نکته مهم تاکید شود که یکی از اصلی ترین اهداف و بلکه هدف اصلی شرکت های بیمه گر افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه است.

در سایه افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و ارائه طیف متنوعی از خدمات بیمه ای است که امکان جذب مشتریان و به تبع آن افزایش درآمد برای شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای فراهم می شود. اهمیت این موضوع هنگامی که در کنار مولفه های تاثیرگذاری همچون شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، وجود رقبای مهم و فضای رقابتی که گاه حتی فاقد استانداردهای فنی و اخلاقی است قرار می گیرد نشان می دهد که تلاش جهت افزایش ضریب نفوذ و گسترش چتر بیمه در جامعه تا چه حد مهم و دشوار است.

بی تردید دستیابی به آرمان “افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه” اگر چه تا حد زیادی در گرو برنامه ریزی منسجم و مدون ، آن هم بر پایه واقع بینی و ارائه تحلیل جامع و مانع از شرایط اقتصادی و نیز وضعیت فرهنگی جامعه و نوع نگاه و نگرش به بیمه است اما ناگفته پیداست که صرف برنامه ریزی ،نمی تواند برای شرکت های بیمه گر در افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه بسنده باشد. برنامه ریزی آن گاه می تواند اهداف مورد نظر را در دسترس قرار دهد که از ویژگی بسیار مهمی برخوردار باشد که به عنوان مکمل، سرعت بخش و پیش برنده، اهداف مدنظر در برنامه ها را محقق کند. تا آنجا که می توان مدعی شد افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور در گرو نوآوری در صنعت بیمه است.

نهادینه کردن فرهنگ نوآوری، بستر مورد نیاز برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه است که این هدف تنها با شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر تحول در شرکت های بیمه گر، جلب اعتماد عمومی و افزایش نفش و تاثیر شرکت های بیمه در جامعه با هدف شناسایی و برنامه ریزی برای کاهش چالش های پیش روی صنعت بیمه امکان پذیر است.
نوآوری در صنعت بیمه به معنی مطالعه و تحلیل الگوها و مدل های مختلف نوآوری و شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر نوآوری و ارائه مدل مفهومی اولیه متناسب با نوآوری در این صنعت و تلفیق آن با تبلیغات درست، هدفمند و واقع بینانه است که بر پایه جلب اعتماد بازار هدف انجام می گیرد که در شرایط فعلی می تواند شرکت های بیمه را در انجام بهینه مسئولیت های خود یاری نموده و ایده افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه را محقق نماید. همین نوآوری و ارائه خدمات نوین در صنعت بیمه یکی از مهم ترین عوامل تمایز شرکت های بیمه گر خارجی در مقایسه با شرکت های داخلی ارائه دهنده خدمات بیمه ای است که موجب پیدایش پیشرفت های شگرف در این صنعت و ربودن گوی سبقت از رقبا شده است و از این رو، استفاده شرکت های بیمه داخلی از تجربیات شرکت های موفق خارجی را با رویکرد بومی سازی این خدمات بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

و در این بین کارگزاران بیمه به عنوان یکی از بازوهای موثر در فروش محصولات بیمه ای در بازار می توانند نقش موثری در افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور داشته باشند علاوه بر آن به لحاظ اینکه کارگزاران به عنوان عامل فروش و واسطه بین بیمه گران و جامعه می باشند ، قادر خواهند بود با تقسیم بندی و بخش بندی بازار محصولات متناسب با آن بازار را معرفی نموده و نسبت به ضرورت و اهمیت خرید آن توسط بیمه گزاران ایفای نقش نمایند

یکی از عوامل موثر در افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه در ابتدا مستلزم فرهنگ سازی و جایگاه یابی مناسب آن است که در کنار بهره گیری از سایر ابزارهای تبلیغاتی که شرکت بیمه گر از آن سود می جویند نقش کارگزار و نمایندگان بیمه در تبیین و تشریح نقش بیمه در حفظ امنیت و آرامش و صیانت از دارایی ها می تواند علاوه بر فروش محصولات در گسترش فرهنگ بیمه در جامعه موثر باشد.

عضو هیات مدیره کارگزاری رسمی بیمه رفاه فرازان هدف

[۱] [۲]