- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

نقش مثبت بورس مسکن در تولید و عرضه ملک

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفت و گو با هیبنا:
نقش مثبت بورس مسکن در تولید و عرضه ملک

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گفت:صندوق پس انداز مسکن یکم با شرایط جدید و افزایش سقف می تواند خانه اولی ها را راحت تر صاحب مسکن کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]، حسن محتشم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی مهلت فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم  [۲]را تمدید کند یا خیر؟، گفت: از شواهد بازار مسکن اینگونه بر می آید که بانک مرکزی مهلت اتمام رسیده صندوق پس انداز مسکن یکم را که ۱۸ خرداد ماه جاری به پایان خواهد رسید تمدید کند .چرا که این صندوق با داشتن نرخ سود تک رقمی تنها تسهیلاتی است که خانه اولی ها را به خانه دار شدن نزدیک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه سقف کنونی تسهیلات صندوق یکم نسبت به سال ۹۴ که این صندوق راه اندازی شد و می توانست کفاف خرید یک مسکن برای اقشار متوسط را بدهد از دست داده است اظهار داشت: رشد جهشی قیمت مسکن در سال های ۹۶ و ۹۷ باعث شد تا قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یابد .پس سقف کنونی تسهیلات مسکن نمی تواند کفاف خرید مسکن را بدهد و باید بانک مرکزی در تمدید ادامه فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم این موضوع را در نظر بگیرد.

محتشم ادامه داد:پس بدون شک بانک مرکزی با فعالیت و ادامه پرداخت تسهیلات از صندوق پس انداز مسکن یکمموافق است اما باید شرایط جامعه و وضعیت بازار و قیمت مسکن را نیز در نظر بگیرد.باید در نظر داشت که نرخ سود ۶ درصدی و ۸ درصدی این صندوق با مساعدتهای رییس جمهور امکان پذیر شد پس این نرخ ،نرخ تقریبا مناسبی است اما باید سقف آن را به گونه ای افزایش دهند که بازپرداخت اقساط هم در استطاعت متقاضیان باشد.
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه بانک ها بنگاه مالی هستند و اگر امتیاری و یا تسهیلاتی پرداخت می کنند به فکر منافع خود نیز هستند گفت: به نظر بنده وقتی با مساعدت رییس جمهوری نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش یافت می توان با سوبسید و یارانه سقف این تسهیلات و بازپرداخت تسهیلات را افزایش داد افزود: دریافت تسهیلات در شرایط تورمی همواره به نفع متقاضیان مسکن است چرا که مسکن همواره دارای یک ارزش افزوده مناسبی است و همواره به شکل سینوسی رشد می کند پس دریافت تسهیلات به نفع متقاضیان خواهد بود.
دلایل عدم استقبال سایر بانکها از دادن تسهیلات مسکن
وی در پاسخ به این پرسش که علیرغم مصوبه شورای عالی مسکن سایر بانکها علاقه ای به دادن تسهیلات مسکنندارند اظهار داشت: بانک مسکن یک بانک تخصصی است. اما دلایل مختلفی از عدم استقبال سایر بانکها در ورود نکردن به بخش مسکن وجود دارد.
محتشم افزود: طولانی بودن بازپرداخت اقساط مسکن بیش از ۱۲ است و بانکهای خصوصی و تجاری معمولا علاقه ای به دادن تسهیلات بلند مدت با نرخ سود پایین ندارند. هر چند در دولت نهم و دهم در حد بسیار پایینی ، یک یا دو بانک خصوصی به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام کردند اما بعدها جلوی آن گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه به هر حال پرداخت تسهیلات مسکنبه سازند ها و سپس انتقال آن به خریدار می تواند کمک زیادی هم به بخش عرضه و هم تقاضا کند گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به انبوه سازان و سازنده های بخش خصوصی می تواند تعادل خوبی در بخش عرضه و تقاضا ایجاد کند.
تاثیر مثبت بورس مسکن در تولید و عرضه
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در پاسخ به این سوال که چندی پیش دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه اندازی بورس مسکن سخن گفته بود آیا این اقدام می تواند به بخش مسکن کمک کند گفت: برخی تصور می کنند که قرار است با راه اندازی بورس مسکن صاحب مسکن شوند .در حالیکه اینطور نیست چون قرار نیست در بورس مسکن ، خرید و فروش ملک صورت بگیرد و متقاضیان و خریدارن سهام صاحب مسکن شوند.
محتشم افزود: با راه اندازی بورس مسکن ، شرکتهای بزرگ و کوچک و حتی مردم عادی می توانند با خرید سهم در بورس به تولید و عرضه مسکن کمک کنند . پس این اقدام به معنی این نیست که قرار سهامداران در این اقدام صاحب مسکن شوند.

[۳] [۴]