نقش بانک کشاورزی در تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی

نقش بانک کشاورزی در تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی
نقش بانک کشاورزی در تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی

نگاه مسئولین بر این مبنا قرار گرفته که ابزار تولید باید فراتر از تولید قرارگیرد لذا با حمایت های اعتباری تلاش می شود تولیدات ادوات و ماشین آلات مکانیزه کشاورزی در کشور افزایش یابد. حمایت از توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی جزو اولویت های اعتباری بانک کشاورزی است و تسهیلات در این زیربخش با نرخ ترجیحی و بدون محدودیت پرداخت می شوند.

به گزارش توسعه پویا از شمانیوز، تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی کشور سالانه به ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد. به همین جهت بانک کشاورزی تسهیلات مورد نیاز کشاورزان را در عرصه تولید محصولات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این بانک در سال ۱۴۰۰ با پرداخت ۳۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید ادوات و ماشین های کشاورزی ، نقش مهمی در حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید بخش کشاورزی ایفا کرد. این مبلغ تسهیلات برای خرید بیش از ۲۱ هزار فقره ادوات و ماشین های کشاورزی پرداخت شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته است.

کشور ایران از شرایط آب و هوایی و اقلیم خشک برخوردار است و با داشتن منابع آبی محدود نیازمند مدیریت منابع آب و خاک است لذا رویکرد مسئولان این مرکز صیانت از این منابع ارزشمند و توسعه فنآوری های نوین در عرصه تولید محصولات کشاورزی است که باید در مسیری حرکت کنیم تا از روشهایی در تولید استفاده شود تا به سمت تامین نیازهای داخلی در وسایل و ادوات مدرن کشاورزی و صادرات آن به خارج باشیم.

یکی از اقدامات اصلی و درست بانک کشاورزی در جهت حمایت از تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از واردات تولیدات کشاورزان عزیز، تامین ادوات و ماشین‌های کشاورزی است. آمارها نشان‌می‌دهد که تسهیلات پرداختی در زیربخش مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و هیچ محدودیتی از نظر منابع برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان زیر بخش مکانیزاسیون کشاورزی وجود ندارد و پس از تشکیل پرونده و تکمیل مدارک، پرداخت تسهیلات انجام  می شود.

همچنین خط اعتباری جدیدی با میزان ۷۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون ایجاد شده که از طریق بانک کشاورزی تسهیلات مورد نیاز کشاورزان برای خرید ادوات و تسهیلات مکانیزه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بنا بر اعلام رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران، با گشایش خط اعتباری ۷۵۰۰ میلیارد ریالی زمینه ارائه تسهیلات مورد نیاز کشاورزان برای خرید ماشین آلات مدرن برای توسعه مکانیزاسیون در کشور فراهم شد. این تسهیلات با سود ۱۵ درصد برای خرید وسایل مکانیزه کشاورزی پرداخت می شود که با آورده ۲۰ درصدی کشاورزان بازپرداخت آن برای ماشین آلات کشاورزی و ماشینهای سبک پنج ساله و ماشین های سنگین هفت سال است.

این خط اعتباری معادل تسهیلاتی است که در پنج سال گذشته در این بخش پرداخت شده و با تفاهم نامه مشترک با بانک کشاورزی برای خرید تراکتور، کمباین و مدیریت مطلوب در کشاورزی پرداخت می شود که در صورت مراجعه کشاورزان و سفارش محصول ۷۰ درصد تسهیلات به حساب تولیدکنده و فروشنده ماشین آلات و ادوات مکانیزه واریز می شود و برخی ادوات و وسایل پس از پرداخت وجه و برخی نیز حداکثر بین دو تا چهار ماه به متقاضی تحویل داده می شود.

پرداخت تسهیلات کشاورزی در سال جاری با ۷۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته کمک شایانی به بهبود وضعیت کشاورزان کرده است.

در حوزه ادوات کشاورزی در وسایل خاک ورزی و سمپاشی، تراکتورهای متوسط، نیمه سبک، کمباین غلات حدود ۹۵ درصد وسایل در داخل کشور تولید می شود اما در وسایل زراعت برنج، باغبانی، تراکتورهای سنگین و وسایل برداشت پنبه هنوز وابسته به خارج هستیم.

سیستم شاخص های مکانیزه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی تفاوت دارد و کشوری مانند ژاپن که تولید قطعات کوچک دارد با تولید محصولات انرژی بر ۱۲ تا ۱۴ اسب بخار بر هکتار، در اروپا که محدودیت زمانی دارد و حجم ماشین آلات بالاست سه تا پنج اسب بخار ، در استرالیا دو تا سه اسب بخار بر هکتار و در ایران یک تا ۱/۱ اسب بخار بر هکتار است که در برنامه پنج ساله پنجم قرار است این میزان به ۱/۵ اسب بخار بر هکتار افزایش یابد که هنوز به آن جایگاه نرسیده ایم اما این خط اعتباری می تواند این روند را نیز تسریع کند.

برخی ماشین آلات کشاورزی که در کشور تولید نمی شده اولویت ارزی اول و دوم قرار گرفته در حالی که در سنوات گذشته در کنار کالاهای غیرضروری مانند مسواک و ریش تراش در اولویت ۸ و ۹ ارزی قرار داشت که این نگاه اصلاح شده و به تولید ادوات مکانیزه توجه ویژه شده است.

گفتنی است در ماشین های کشاورزی که وارد کشور می شود نیز باید استانداردهای لازم رعایت شود که در این راستا تفاهم نامه ای با سازمان استاندارد منعقد شده تا آزمون ماشین های کشاورزی دارای گواهی عملکردی باشد و هر وسیله مکانیزه که وارد کشور شد استاندارد باشد که از شرکتهای خصوصی و فنی مهندسی برای آزمون استفاده می شود.

اولویت اعتباری، کم بهره بودن و نرخ ۱۵ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون را از اقدامات ویژه حمایتی بانک کشاورزی و فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان است. برای نمونه یادآور می‌شویم که بانک کشاورزی در راستای حمایت از بخش کشاورزی و بومی سازی ادوات کشاورزی، با پرداخت۲۲۲میلیارد ریال تسهیلات از شرکت برچین کار یکی از شرکت های فعال در تولیدادوات و ماشین آلات کشاورزی در استان یزد حمایت کرد.

افزایش منابع بانک کشاورزی و عبور از مرز هزار هزار میلیارد ریال، نشانه اعتماد مردم و افزایش توان حمایتی بانک از رونق تولید در بخش کشاورزی است.

شایان ذکر است؛ مدیریت کارآمد نهاده های تولید، کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری عوامل تولید، مدیریت مصرف آب ، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نهایتا توسعه ی پایدار بخش کشاورزی، از جمله اثرات بنیادین و حیاتی توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *