نشست تخصصی استانداردهای جهانی روابط عمومی، روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ با حضور صاحب نظرات ارتباطات و روابط عمومی، در باشگاه ارتباطات در ایران در کلابهاوس برگزار شد.
به گزارش توسعه پویا [۲] ، در این نشست، دکتر حمید شکری خانقاه، دکتر حسین امامی، دکتر حمیدضیاییپرور، دکتر عباس کاشفی و عباس اعظمی به عنوان سخنران حضور داشتند و دهها نفر از علاقمندان ارتباطات، رسانه و روابط عمومی نیز در روم حضور داشته و در انتهای نشست نیز دیدگاه ها، سوالات و نکات مدنظر خود را بیان کردند. دکتر حمید شکری خانقاه سخنران اصلی این نشست بود که اخیرا کتابی با عنوان “روابطعمومی ایرانی با استانداردهای جهانی” منتشر کردهاست. او همچنین دبیرکل همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی است که نخستین آن زمستان ۱۳۹۹ در تهران برگزار شد.
دکتر حسین امامی مدرس ارتباطات نیز، در سخنان خود به تازهترین رویکردهای نوین روابط عمومی در آمریکا اشاره کرد. دکتر حمید ضیایی پرور به آسیب شناسی روابط عمومی در ایران پرداخت و برخی از مهمترین موانع موجود در ساختار روابط عمومیهای ایران تا رسیدن به جایگاه استاندارد جهانی را برشمرد.
مهمترین محورهایی که توسط سخنرانان نشست در طول ۱۴۰ دقیقه بیان شد:
در آمریکا، شرکتهای تخصصی روابط عمومی، کارها و وظایف روابط عمومی دستگاه ها و سازمانها و شرکتها را انجام میدهند. اما در ایران برای پست روابط عمومی، نیرو استخدام میشود.
در سال ۲۰۱۵، ژان والین از انجمن روابط عمومی کانادا به سراغ ۲۰ انجمن روابط عمومی در دنیا رفته و شاخص ها و استانداردهای آنها برای فعالیت در روابط عمومی را استخراج و تجزیه و تحلیل کرده و منتشر کرد. این کار شباهت بسیار زیادی به کتاب آقای دکتر شکری خانقاه دارد.
روابط عمومی ایرانی از بی سر و سامانی رنج میبرد. روابط عمومیهای ایران در برزخ سنت و مدرنیته ماندهاند.
دوران جوابیه دادن به رسانهها به سر آمده است. شبکههای اجتماعی و مردم زودتر از رسانه ها و حتی زودتر از روابط عمومیها از رویدادها مطلع می شوند. پس باید تعاملات اجتماعی را در میان مردم بالا برد.
روابط عمومی در ایران تبعید گاه نیروی انسانی است. مدیران روابط عمومی بیشتر روابط عمومی مدیران بالادستی خودشان هستند تا روابط عمومی سازمان.
مدیران روابط عمومی در ایران اغلب کیف کش مدیران هستند، آنها وکیل مدافع مدیران شدهاند و به همین جهت اعتماد عمومی را از دست دادهاند.
اصلی ترین ماموریت روابط عمومی ، مدیریت تصویر عمومی سازمان نزد افکار عمومی است.
استاندارد یعنی شاخص و معیار، اما استاندارد کف کیفیت است و شاخص های تعالی میتواند بالاتر از استاندارد باشد
ادغام روابط عمومی با سایر بخش های سازمان ، اشتباهی استراتژیک است
نیاز به سندی جامع در مورد ارتقای وضعیت روابط عمومی ها در ایران داریم.
اخیرا کمیسیون فرهنگی دولت نشستی برگزار کرده که به طرح پیشنهادی وزیر کار برای ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی از مرکز به معاونت وزیر رسیدگی کند. اما اغلب اعضای این نشست با این پیشنهاد مخالفت کرده اند.!
اطلاع رسانی صرف آفت روابط عمومیها در ایران شده است. امروز عصر تعامل با شهروندان و رسانههای اجتماعی است نه اطلاع رسانی صرف و یکسویه از درگاههای درون سازمانی …
همه اعضا و کارکنان و مدیران یک سازمان، نیروی های بالقوه روابط عمومی آن سازمان به شمار می روند که باید با برنامه ریزی راهبردی ارتباطی از این پتانسیل استفاده شود.
تشکیل کنسرسیومی از انجمنها و تشکلهای روابط عمومی در ایران برای تدوین منشور روابط عمومی در کشور و پیگیری این امر در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد.
دانشگاهها باید رشتههای بین رشتهای و چند رشتهای روابط عمومی در مقاطع تحصیلات تکمیلی راهاندازی کنند
روابط عمومیهای دولتی و اغلب سازمانهای دولتی فکر میکنند نیازی به افکار عمومی ندارند و به همین جهت به نظر مشتری و مخاطب اهمیتی نمیدهند و روابط عمومیهای آنها اغلب عقیم است.