نشست بررسی “جایگاه دلار در آینده مناسبات بین‌المللی”

نشست بررسی "جایگاه دلار در آینده مناسبات بین‌المللی"
نشست بررسی “جایگاه دلار در آینده مناسبات بین‌المللی”
دومین نشست از سلسه نشست های رویداد تراکنش ایران، با عنوان “جایگاه دلار در آینده مناسبات بین‌المللی”، با حضور جمعی از مدیران و صاحب نظران این حوزه یکشنبه ۲۱ خردادماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار می شود.

به گزارش توسعه پویا از فابانیوز، این نشست با حضور آقایان “سید حمید پورمحمدی، معاون سابق اقتصادی سازمان برنامه و بودجه”، “فرهاد نیلی، نماینده سابق ایران در بانک جهانی”، “شاپور محمدی، معاون سابق وزیر اقتصاد”، “پیمان قربانی، مشاور رئیس کل بانک مرکزی” و “طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی” برگزار می شود.

شایان ذکر است، در شرایط کنونی برخی از تداوم موقعیت هژمونیک دلار سخن به میان می‌آورند و جمعی دیگر با برشمردن نشانه‌های ضعف اقتصادی و بدیل‌های بین‌المللی، از کاهش سلطۀ این پول بین‌المللی صحبت می‌کنند. گفته می‌شود بعضی‌ کشورها به این نتیجه رسیده اند که جایگزینی برای دلار در تجارت جهانی پیش بینی کنند. به عنوان نمونه پانزدهمین دوره اجلاس اتحادیه «بریکس» شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که قرار است، خرداد ماه امسال به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شود، موضوع دلار زدایی از مناسبات تجاری را به عنوان یکی از مهم ترین دستور کارهای این گروه در اجلاس آتی قرار داده است، تا هر یک از کشورها با ارزهای ملی خودشان مبادله کنند.

این موضوع برای کشورمان از این جهت مهم است که هرگونه تغییر در هژمونی دلار بر رویکرد کلان کشور و همچنین بر کسب و کارها تاثیرگذار است و این که چگونه نسبت به ارز مبادلاتی در عرصه بین‌المللی نگاه کنیم در استراتژی و تدوین برنامه های کسب و کارها و بویژه اقتصاد کلان کشور امری حیاتی و مهم است.
از این رو لازم است به سوالات متعددی پاسخ گفت، از جمله:

۱.موقعیت ممتاز دلار آمریکا با چه چالش‌هایی مواجه است ودلیل آن چیست؟

۲. تسلط و هژمونی دلار آمریکا در نهایت ادامه دارد و یا به پایان می‌رسد؟

۳. اینکه گفته می شود پیکره هژمونی دلار ضربه خورده و ترک برداشته، حقیقت دارد؟

۴. این ترک به شکاف جدی و تضعیف موقعیت دلار و احیانا شکوفایی سایر ارزها منتهی می شود؟ ایا زمانی را برای آن می توان پیش بینی کرد؟

برای یافتن پاسخ به این دست سوالات متعدد، نشست “جایگاه دلار در آینده مناسبات بین‌المللی” برگزار می شود.

حضور در این نشست برای علاقمندان و طرح بحث و پرسش و پاسخ با صاحبنظران حاضر در جلسه و همچنین حضور خبرنگاران برای پوشش خبری این نشست بلامانع است و با ثبت نام و هماهنگی امکان پذیر می باشد؛ به همین منظور از علاقمندان و خبرنگاران دعوت می‌شود برای حضور در این نشست، در لینک www.itefaba.com/ph-register ثبت‌نام کنند. خبرنگاران برای حضور رایگان در این نشست می توانند کد تخفیف را از ستاد خبری با شماره تلفن ۴۳۳۴۷ داخلی ۲۰۸ دریافت کنند.

مرکز فابا سلسله نشست های رویداد تراکنش ایران را از اردیبهشت ماه آغاز کرده است و قبل از برگزاری نشست “جایگاه دلار در آینده مناسبات بین المللی”در خردادماه، نشست “ناترازی بانک‌ها؛ عوامل و راهکارها” را ۲۴ اردیبهشت با سخنرانی جمعی از کارشناسان برگزار کرده است.

همچنین در ماه های آینده هم این سلسله نشست‌ها درخصوص بحث های کلان ادامه خواهد یافت. ضمن اینکه مرکزفابا در سال جاری با برگزاری مجموعه ای از دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری های مالی و بانکی میزبان علاقه مندان می باشد.

لازم به ذکر است، نهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران در آذرماه برگزار می‌شود و خرداد ماه جزئیات برنامه‌های آن منتشر می‌شود.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=57654

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط