- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

«موزه»، برگی پرافتخار از دفتر تاریخ بانک ملی ایران

«موزه»، برگی پرافتخار از دفتر تاریخ بانک ملی ایران
«موزه»، برگی پرافتخار از دفتر تاریخ بانک ملی ایران [۱]
چهار سال پیش در چنین روزی، بانک ملی ایران با افتتاح موزه، بار دیگر متولد شد. بانکی که آن زمان حدود ۹ دهه از عمرش می گذشت،‌ اما برگ های تاریخ آن، پراکنده در گوشه و کنار این کشور خاک می خورد.

توسعه پویا [۲]، یکی از مهمترین آرزوهای کارکنان بانک ملی ایران آن بود که بتوانند انبوهی از آثار زینتی، اشیای قیمتی،‌ نقاشی ها، مجسمه ها، اسناد ملی و کشوری، ابزار بانکداری، عکس ها و … که تاریخ اقتصاد،‌ فرهنگ، جامعه شناسی و هنر این کشور را روایت می کردند، اما در نقاط مختلف بانک ملی ایران مغفول بودند را در یک مکان به صورت متمرکز ببینند.

خدای متعال، یاری کرد و در روز ۲۱ تیر ۱۳۹۶ این آرزوی دیرینه محقق شد. بلندپایه ترین مقام های کشوری شامل معاون اول رئیس جمهور، جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهور، فرهیختگان عرصه علم و ادب و هنر و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم،‌ دور هم جمع شدند و «موزه بانک ملی ایران» را در محل قدیم صندوق پس انداز ملی که خود یکی از ساختمان های فاخر،‌ ارزشمند و گرانبهای ملی است، افتتاح کردند.

راه اندازی موزه کاری بسیار طاقت فرسا بود. تعداد زیادی از کارکنان بانک،‌ مشاوران و نیروهای حرفه ای، بیش از هفت ماه به صورت شبانه روزی فعالیت کردند تا این موزه عظیم را به نقطه شروع برسانند.

«موزه بانک ملی ایران [۳]» از زمان تاسیس تا کنون رویدادهای متنوعی مانند برگزاری نمایشگاه «شکوه میراث ملی» همراه با نمایش سه جام زرین متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، برگزاری نمایشگاه موفق «ارجان و جوبجی» و نمایش ۵۹ اثر زرین هزاره اول، رویداد بزرگ اکو و نمایشگاه مشترک با سفارت و بانک مرکزی الجزایر را شاهد بوده است.

کسب دو نشان «موزه برتر» در بین موزه های مطرح ایران بر اساس آرای هیات داوران «ایکوم»، حاصل برپایی و فعالیت های این موزه فاخر و استثنایی است. 

«موزه بانک ملی ایران» از ابتدا تا کنون بزرگانی را به خود دیده است. از دانش آموزان و آینده سازان این کشور، تا سفرای کشورهای خارجی، وزرا، نمایندگان مجلس، متخصصان حوزه تاریخ، دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه. کمتر کسی است که گذرش به خیابان فردوسی تهران بیفتد و سری به موزه بانک نزند.

خرسندم که «موزه بانک ملی ایران» اکنون به یک سرمایه ملی تبدیل شده و افتخاری دیگر بر دفتر افتخارات این نهاد بزرگ افزوده است.

دریغ که با شیوع بیماری کرونا، امکان حضور در این مکان فاخر از همه علاقه مندان سلب شده است و آنها مجبورند با استفاده از امکانات فضای مجازی به دریای موزه بانک ملی ایران دل بسپارند؛ اما دیر یا زود، این دوران نیز گذر خواهد کرد و همه چیز به روزهای اوج خود باز خواهد گشت.

محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران

[۴] [۵]