مهر پاسارگادیان بر دل دانش‌آموزان لرستان نشست

بانک پاسارگاد در ادامۀ فعالیت‌های خیرخواهانه خود در حوزۀ مسئولیت اجتماعی و در جهت توسعۀ زیرساخت‌های آموزشی در مناطق کمتربرخوردار کشور، ۱۱ مدرسۀ جدید را طی مراسم جداگانه در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹مهرماه سال ۱۴۰۱ در استان لرستان افتتاح کرد.

   به‌گزارش توسعه پویا از روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، این بانک که بلافاصله پس از وقوع حادثۀ دلخراش سیل در برخی از مناطق کشور، آمادگی خود را در امر ساخت مدرسه در مناطق آسیب‌دیده‌ اعلام و اقدامات سازنده‌ای در این راستا انجام داده است که در ادامۀ این فعالیت‌ها مراسم افتتاح ۱۱ مدرسۀ جدید در این استان را برگزار کرد. 

این مدارس در روستاهای «شول‌آباد» و «کاظم‌آباد» شهرستان «الیگودرز»، روستای «چشمه سرنجه» شهرستان «دورود»، روستای «رازان» بخش «زاغه» و روستای «دولتشاهی کمالوند» شهرستان «خرم‌آباد»، روستاهای «گاوبازه»، «کفراج»، «هزارخانی» و «بلوط‌بازه» شهرستان «نورآباد»، روستای «پَشَم‌کوهنانی» و روستای «پشتِ‌تنگ» از توابع شهرستان «کوهدشت» افتتاح و به مردم عزیز این مناطق اهدا شد.

  بر اساس این گزارش، مراسم افتتاح این مدارس از روز چهارشنبه تا جمعه، با حضور دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و جمعی از مدیران این بانک، دکتر ابراهیمی نمایندۀ مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نورآباد و معاونان ایشان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان و مدیر آموزش‌وپرورش دلفان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و محلی و همچنین گروهی از دانش‌آموزان و اهالی مناطق برگزار شد.

۲۹ مدرسه کانکسی در کاکاوند است که هیچ وسیلۀ گرمایشی برای آن مناسب نیست

مهندس اصغر قهرمانی، سرپرست فرمانداری دلفان، در ابتدای مراسم افتتاح مدرسۀ شهید محمد بروجردی در روستای گاوبازۀ شهرستان نورآباد استان لرستان که در روز پنجشنبه برگزار شد، ضمن سپاسگزاری از مدیرعامل بانک پاسارگاد و دست‌اندرکاران ساخت این مدارس گفت: «مردم این شهرستان مردمی ولایت‌مدار و وفادار به انقلاب و امام و رهبری هستند و پای‌بند به عهدی که پدران این عزیزان با بنیان‌گذار این انقلاب بستند. مردمی که اگر شرایط فراهم باشد به‌نحو احسن از آن استفاده خواهند کرد. به‌عنوان مثال روستای کفراج، به‌تنهایی در سال، ۷۵۰تُن عسل تحویل جامعه می‌دهد؛ این نِمود حمایت از اقتصاد‌ مقاومتی در کشور است. همچنین ما نخبگانی در این شهرستان داریم که دست به اختراعاتی کم‌نظیر زده‌اند.»

او با بیان اینکه آموزش‌وپرورش تاکنون در بخش مرکزی شهرستان نورآباد حدود ۵۲ مدرسه کانکسی یا پیش‌ساخته، مهیا کرده است، افزود: «در بخش کاکاوند ۲۹ مدرسه کانکسی داریم. مدرسه کانکسی ممکن است در خرم‌آباد و کوهدشت یا پل‌دختر خوب باشد، اما در سرمای سوزناک شهرستان دلفان که حتی تا ۲۰درجه زیر صفر می‌رسد، با هیچ وسیلۀ گرمایشی برای فضای آموزشی مناسب نیست. انتظار ما این‌ است که محبت شما بیش از پیش شامل حال این شهرستان شود و ما هم متقابلا سپاسگزار خدمات شایان حضرت‌عالی هستیم.»

مهندس یونس بهاروند، مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان در این افتتاحیه با اشاره به اینکه در شهرستان نورآباد تا امروز ۱۳ پروژه در‌ دست ‌ساخت و همچنین در شهرستان کاکاوند حدود ۶ پروژه در دست اقدام است، بیان کرد: «از این تعداد پروژه، امروز ۲مورد در کاکاوند و ۲مورد در نورآباد به‌همت مسئولان بانک پاسارگاد، افتتاح شد که جای تشکر از آقای دکتر قاسمی و هیئت همراه دارد.»

وی دربارۀ طرح شهید رضا پناهی گفت: «این طرح حول‌محور دانش‌آموزان شهید است که قرار است با تأمین اعتبار طی یک تا یک‌‌سال‌و‌نیم آینده مدارس کانکسی را که بالای ۱۰دانش‌آموز دارند، به مدارس استاندارد خوب و مستحکم تبدیل کند.»

او در ادامه اظهار کرد: «ما از نهاد‌های دیگر هم پیگیر این تأمین مالی هستیم. برای مثال ۶ پروژۀ دوکلاسه با بنیاد برکت بستیم که ۲ پروژۀ آن برای شهرستان کاکاوند، ۲ پروژه برای زز و ماهرو و ۲ پروژه مربوط به کوهنان است. با توجه به سیاستهای دولت خدمت‌گذار ما هم بیشتر به مناطق محروم تمرکز کرده‌ایم.»

دانش‌آموزان میربگ جنوبی، بیشتر از کلاس ششم ادامه‌تحصیل نمی‌دهند

در ادامۀ افتتاح این مدرسه، دکتر یحیی ابراهیمی، نمایندۀ مردم در شهرستان‌های سلسله و دلفان، ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل بانک پاسارگاد و هیئت همراه ایشان گفت: «شما چهرۀ محرومیت شهرستان دلفان را از نزدیک دیدید.» 

او با اشاره به اینکه دو مورد در دنیا باعث تولید ثروت می‌شود که آن دو مورد سرمایه‌انسانی کارآمد و منابع است، بیان کرد: «این دو مورد به وفور در استان لرستان به چشم می‌خورد.»

ابراهیمی شکل‌گیری توسعۀ پایدار و تحول در جامعۀ آینده را وابسته به حرکت از مسیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد و افزود: «پایه و اساس آموزش‌وپرورش همین مدارسی است که امروز به‌دست حضرت‌عالی ساخته شده و آن را افتتاح می‌کنید. بر این اساس از شما که دغدغۀ رسیدگی به مناطق محروم را دارید و همچنین آقای دوستی که سال‌ها فرماندار این شهر بودند، انتظار داریم که کمک‌های بیشتری در زمینۀ ساخت مدارس به این شهرستان و استان داشته باشید. چراکه اگر ما امکانات آموزشی در این منطقه داشته باشیم، دانش‌آموزان مجبور به مهاجرت از این منطقه نمی‌شوند.»

نمایندۀ مردم در شهرستان‌های دلفان و سلسله دربارۀ ترک‌تحصیل دانش‌آموزان منطقه میربگ‌ جنوبی گفت: «دانش‌آموزان این منطقه، بیشتر از کلاس ششم ادامه‌تحصیل نمی‌دهند؛ چون مقطع متوسطۀ اول و دوم ندارند. در صورت امکان مراکز آموزشی در این منطقه را به‌صورت شبانه‌روزی احداث کنید تا از این وضعیت تأسف‌بار جلوگیری شود.»

وی با بیان اینکه این منطقه از منابع طبیعی مطلوبی برخوردار است، در ادامه اظهار کرد: «با توجه به منابع و موهبت‌های خداوند در این منطقه ما نتوانستیم در زمینۀ شکوفایی اقتصادی قدمی برداریم و خواهان عنایت جدی حضرت‌عالی در این بخش هستیم. جای تأسف دارد که زنان شهرستان دلفان برای امرار‌معاش در شهرستان‌های مجاور، کار و کارگری می‌کنند. ما انتظار داریم که هلدینگ‌های اقتصادی در حوزۀ پتروشیمی و نفت در این بخش فعال شوند.»

ابراهیمی افزود: «ما پتروشیمی کرمانشاه، خرم‌آباد و شازن را به‌عنوان پتروشیمی مادر داریم؛ می‌توانیم از صنایع پایین‌دستی اینها کارخانجاتی احداث کنیم تا مشکل بیکاری در این شهرستان حل شود. در همین منطقه شهرک صنعتی با وسعت بالای ۱۰۰هکتار وجود دارد که حتی یک کارگاه یک‌نفره هم در داخل این شهرک، فعالیت نمی‌کند. در صورتی که تمام زیر ساخت‌ها مثل آب، ‌برق و ‌گاز در این شهرک برقرار است، اما هیچ‌گونه امکانات توسعه‌ای در این بخش تعبیه نشده است. بر این اساس پیشنهاد می‌دهم کارخانجات کودهای شیمیایی و شهرک شیمیایی را که بر اساس بررسی‌های پژوهشکدۀ وزارت نفت-شستا توجیه اقتصادی دارد، احداث کنید.»

بزرگ‌ترین سرمایه برای همۀ ما درس‌خواندن است

در پایان این مراسم دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، با بیان اینکه با افتتاح این ۱۱ مدرسه تاکنون ۲۸ مدرسه به استان لرستان اهدا شده است، گفت: «از سال ۱۳۹۸ که ۹۰ مدرسه در کشور به‌خاطر سیل تخریب کامل شده بود، بیشترین آسیب را مدارس استان لرستان تحمل کرد. ما مسئولیت ساخت ۳۰ مدرسه را برعهده گرفتیم و تاکنون ۲۸ مدرسه در استان لرستان ساخته‌ایم، ۵ مدرسه در استان خوزستان و ۳ مدرسه در استان گلستان. قرار است ساخت ۴ مدرسۀ دیگر را نیز شروع کنیم. با کتاب‌خانه‌هایی که تا امروز ساخته شده، مجموعا حدود ۶۲ کتاب‌خانه و مدرسه اهدا کرده‌ایم.»

او با بیان اینکه ما در مدارس، تنها آموزش نمی‌بینیم بلکه فرهنگ را هم می‌آموزیم و هم‌چنان که علم می‌اندوزیم، عقل و تعقل را نیز یاد می‌گیریم، افزود: «ما باید در مدارس‌مان انسان بسازیم، نه فقط ساختمان. من امیدوارم فرزندان ما که در این محرومیت درس می‌خوانند، بزرگان آیندۀ مدیریت کشور شوند. من فرزند کارگری کشاورز هستم و از عرق جبین با درس‌خواندن امانت‌داری کرده‌ام و امروز می‌توانم خدمت کوچکی به شما کنم. بزرگ‌ترین سرمایه برای همۀ ما درس‌خواندن است و شما شغلی بهتر از درس‌خواندن پیدا نمی‌کنید.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن صحبت دربارۀ ادارۀ مدارس به‌صورت هیئت‌امنایی بیان کرد: «ما در بازدید از مدارسی که افتتاح کرده‌ایم می‌بینیم چند معلم در آنجا درس می‌دهند و مثلاً در رازان ما یک دبیر داریم و یک مدیر. بعد اگر بخواهند همۀ رشته‌ها مثل رشتۀ تجربی را در آنجا درس بدهند، دبیر ندارند. رئیس آموزش‌وپرورش آن منطقه هم می‌فرمایند معلم کم دارند. اما در روستای هزارخانی ۶۵ معلم است. ما می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم که یک مدرسه به‌خاطر محدودیت از پا ننشیند.»

رئیس دانشگاه خاتم در ادامه با اشاره به اینکه بانک پاسارگاد بنگاهی اقتصادی است که ۱۲‌میلیون ذی‌نفع دارد که یک‌ونیم‌میلیون نفر از آن‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم سهامداران آن محسوب می‌شوند، گفت: «ما بانک ملی نیستیم، ولی بانکی هستیم ملی. سپرده‌گذاران ما در بیش از ۱۲۰۰ شهر بدون حضور فیزیکی و شعبه‌ای، صاحب حساب هستند. این بانک بزرگ‌ترین همت را برای ترویج و توسعۀ علم و فرهنگ گذاشته و با مدرسه‌سازی و ساخت دانشگاه خاتم دانش‌آموخته‌هایی در سطح دانش دنیا تربیت کرده است که در حوزۀ نانو، کوانتوم، بایوتکنولوژی و مهندسی داده‌ها مماس با بالاترین سطح دانش و نوآوری دنیا حرکت کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «ما برخی از رشته‌ها را برای اولین بار در کشور دایر کرده‌ایم و فرزندان بااستعداد ما الان در دورۀ مشترکی که با یکی از دانشگاههای فرانسه برگزار کرده‌ایم، نیمی از تحصیلشان را در ایران و نیمی را در فرانسه می‌گذرانند و بورسیۀ تحصیلی دکتری برای تحصیل در فرانسه دریافت می‌کنند تا ما بتوانیم دانشمندان آینده را تربیت کنیم.»

دکتر قاسمی در پاسخ به پیشنهاد دکتر ابراهیمی مبنی بر سرمایه‌گذاری برای شهرک شیمیایی بیان کرد: «در سال ۱۳۹۹ برای صحبت دربارۀ افتتاح مدارس در جلسه‌ای با استاندار، مدیران کل واحدهایی مثل اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و… حاضر شدیم و مسائلی مطرح شد که ما از اختصاص ۲۰۰۰میلیارد تومان به پروژه‌هایی برای حمایت از اقتصاد استان صحبت کردیم. تا امروز ما برای موردی مربوط به سیمان، ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات دادیم و کار نیمه‌تمام‌شان که تعطیل شده بود، دوباره راه افتاد.»

وی افزود: «به صنعت ماشین‌سازی نیز ۶۰میلیارد تومان اختصاص دادیم. همچنین قرار شد فرش لرستان را تبدیل به برند کنیم و ۱۰۰میلیارد تومان به‌طور علی‌الحساب به آن اختصاص دهیم. اما متأسفانه بعد از گذشت دو سال، پنج نفر بیشتر برای این کار معرفی نشده‌اند. برای پتروشیمی هم مصوب کردیم، اما مدارک نیاوردند. ما امانت‌دار مردم هستیم و نمی‌توانیم پول‌شان را تقسیم و توزیع کنیم. باید دارایی مردم را صرف پروژه‌ای کنیم که به نتیجه برسد و سر پا بایستد. خواهش من این است که اگر می‌خواهیم کارها انجام شود، کارگروهی در استان تشکیل شود تا به‌طور پیوسته امور را پیگیری کند.»

او در پایان افتتاح مدرسۀ شهید محمد بروجردی در روز پنجشنبه، ایجاد ۶۷۰هزار اشتغال از سوی گروه مالی بانک پاسارگاد، اجرای ۳۶ پروژه در بخش معدن تا صنعت و همچنین ساخت پیچیده‌ترین میدان نفتی کشور با عمق ۴۰۰۰ متر را از اقدامات دیگر بانک پاسارگاد برشمرد.

بی‌سوادی، کم‌سوادی و کم‌علمی باعث منحرف‌شدن انسان می‌شود

در افتتاح مدرسۀ امام خمینی(ره) نیز که در روز جمعه در کوهنانی برگزار شد، سالار آدینه‌وند به‌عنوان سرپرست اداره آموزش‌وپرورش منطقه کوهنانی، ضمن خیرمقدم به حاضران با بیان اینکه خیلی از اولیا در یک سال اخیر فرزندان‌شان را به مدارس مرکز شهر برده‌اند، دربارۀ انتقال دانش‌آموزان به این مدرسه صحبت کرد و گفت: «استان لرستان محروم است؛ خصوصاً مناطق آن. کوهنانی ۲۲هزار نفر جمعیت شهری و روستایی دارد و طول آن ۷۰ کیلومتر است و با ایلام و خوزستان مرز مشترک دارد. ۳۲۰۰ دانش‌آموز و ۴۰۰ پرسنل در این شهر هستند و مشکل اصلی ما این است که مدرسۀ ابتدایی که باید تخریب شود، در مرکز شهر است و ۱۵۰ دانش‌آموز دارد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «در روستاهای ما هنوز مدرسۀ کانکسی وجود دارد و ما نمی‌توانیم در آنجا مدرسه بسازیم. نوسازی مجوز ساخت مدرسه از بالادستی ندارد و اولیا می‌گویند چرا آن سمت رودخانه مدرسه ساخته‌اند و این سمت مدرسه‌ای نیست. انتظار پیگیری دارند و برخی مجبور به ترک روستاها شده‌اند.»

دکتر مجید قاسمی، در ادامۀ افتتاح این مدرسه گفت: «خواهش من از رئیس آموزش‌وپرورش و عزیزی که در این مدرسه مسئولیت دارد این است که تلاش خودشان را در قالب جهاد اکبر انجام دهند. چون هرچقدر فرزندان ما باسواد باشند، راه مستقیم‌تری را طی می‌کنند و منحرف نمی‌شوند. چون بی‌سوادی، کم‌سوادی و کم‌علمی باعث منحرف‌شدن انسان می‌شود. اگر کسی در خانواده کم‌برخورداری از لحاظ مالی باشد اما آموزش خوبی داشته باشد، به ‌تبع مسیر رشد و تعالی را طی خواهد کرد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه اظهار کرد: «من هیچوقت جرأت نکرده‌ام سر کلاس اول بروم، چون از لحاظ روان‌شناسی، آن طفل نیاز به پدر و مادر خود دارد و وقتی معلم خانم سر کلاس می‌رود، باعث آرامش‌گرفتن او می‌شود. اما از دوم ابتدایی تا دانشگاه درس داده‌ام و واقعا بهترین شغلی که احساس می‌کنم داشتم معلمی بوده است. عزیزان من که در بحث آموزش اشتغال دارید، بدانید که با این شغل، زندگی و سلامتی شما بیمۀ الهی است. خداوند به شما کمک می‌کند و مطمئن باشید بهترین جایگاه را در بهشت برای شما در نظر می‌گیرد.»

او بنا به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین، امام علی(ع) که فرمودند «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً؛ اگر کسی به من حرفی یاد دهد من بنده او هستم»، به بالابودن شأن معلمی اشاره کرد و در پایان گفت: «این برای من بزرگ‌ترین انگیزه است که دانش‌آموزان، مدرسه را دوست داشته باشند. آن‌ها امانت ما هستند. معلم و مدیر مدرسه و مسئولان آموزش‌وپرورش بدانید دِین بزرگی بر گردن ما است. امیدوارم مدیر این مدرسه و معلمان، ذهن دانش‌آموزان را روشن کنند تا یکایک آن‌ها در جایگاهی که شایسته آن هستند، به تصدی صندلی مسئولیت بنشینند.»

گفتنی است در سفر سه‌روزه مدیرعامل بانک پاسارگاد به استان لرستان، در مجموع تعداد ۱۱ مدرسه افتتاح شد. بدین‌ترتیب بانک پاسارگاد تاکنون در جهت تحقق اهداف خود در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، توسعۀ آموزشی و فرهنگی ایران، تعداد ۴۰ مدرسه تقدیم فرزندان کشور عزیزمان کرده است و ساخت ۷ مدرسه دیگر نیز در دستور کار این بانک قرار دارد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=47360

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *