مستندسازی تجارب راهکاری موثر برای ایجاد نوآوری و بروز رفتارهای کارآفرینانه در سازمان است

مستندسازی تجارب راهکاری موثر برای ایجاد نوآوری و بروز رفتارهای کارآفرینانه در سازمان است
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت:
مستندسازی تجارب راهکاری موثر برای ایجاد نوآوری و بروز رفتارهای کارآفرینانه در سازمان است
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت با تاکید بر جایگاه مستند سازی تجارب در مدیریت موفق، آن را عامل مهمی در ایجاد توانایی رقابت و نوآوری در سازمان‌ها دانست و گفت: مستند سازی تجارب مدیران نقش مهمی در رشد و بلوغ سازمان‌ها دارد که لازم است به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش توسعه پویا به نقل از شاتا، محمدحسن ترابی در جلسه ویدئو کنفرانسی که با حضور وزیر صمت، مدیران وزارت صنعت‌معدن و تجارت، سازمان‌های صمت و مدیران شهرک‌های صنعتی بر گزار شد ، با تاکید بر اهمیت مستند سازی تجارب در مدیریت موفق گفت: یکی از مهم‌ترین رویکردها در مدیریت دانش که توانایی رقابت و نوآوری مداوم را ایجاد می‌کند، توجه به مستند سازی تجربیات است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت، مستند سازی تجربیات را تبدیل دانش ذهنی و ضمنی افراد به دانش صریح و اشکار اعلام کرد و افزود: از طریق این دانش مستند و صریح جامعه به دانش‌های جدیدی دست پیدا می‌کند، البته در این مسیر و در کنار مستندسازی تجارب موفق، نباید فراموش کرد تجارب ناموفق نیز ارزش ثبت و مستندسازی دارند.
وی ادامه داد: نوآوری و یادگیری سازمانی از جمله عوامل مهمی است که عمدتا به دنبال مستند سازی تجارب در سازمان شکل می‌گیرد و این عوامل علاوه بر بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی در سازمان موجب بروز رفتارهای کارآفرینانه سازمان نیز می‌شوند.
ترابی یکی از اقدامات مهم در فرایند مستندسازی تجارب مدیران موفق را اکتساب دانش از این افراد دانست و تصریح کرد: مستند سازی در علوم مدیریتی دارای ارزش و جایگاه بالایی است و جمع‌آوری و سازماندهی اطلاعات در این روش عمدتا با هدف ایجاد حافظه سازمانی برای ترسیم نقشه راه آینده سازمان انجام می‌شود.
وی این اقدام را در رشد و بلوغ سازمان تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: مستند سازی و ثبت تجارب مدیران عامل مهمی در سازمان‌های یادگیرنده است.
بر اساس توضیحات ترابی، کتاب «صمت تدبیر و امید» بر گرفته از گزارش اقدامات و دستاوردهای وزارت صنعت معدن و تجارت در دولت های یازدهم و دوازدهم است؛ کتاب «وقف صمت» نیز شامل خلاصه‌ای از عملکرد و اقدامات ۱۰ ماهه گذشته وزارتخانه و در دوره تصدی و مسئولیت رزم‌حسینی است؛ کتاب « کتاب مسئولیت‌های اجتماعی صمت» نیز به بیان مهم‌ترین اقدامات جامعه تولید و تجارت در حوزه ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی می‌پردازد و کتاب آخر درخصوص اهم فعالیتهای حوزه صمت در مقابله با پاندمی کرونا تدوین شده است که سعی شده در مستند سازی آن‌ها از رویکردهای دانش محوری، اطلاعاتی، نگاه بر نوآوری و سازمان یادگیرنده استفاده شود.
لازم به ذکر است از چهار عنوان کتاب «مسئولیت اجتماعی صمت»، « اهم اقدامات و عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا( کووید۱۹)»، «صمت تدبیر و امید، گزارش عملکرد هشت ساله وزارت صنعت،معدن و تجارت » و « وقف صمت» با همت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت که در راستای مستند سازی و بهره‌وری آموزشی، هم‌آموزی و یادگیری سازمانی گردآوری و تدوین شده است بعد از ظهر امروز با حضور وزیر صمت رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *