مدیریت کیفیت داده در عصر تحول دیجیتال در گفت‌وگو با مدیرعامل رهند هوشمند

به گفته عبدالله خانی یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد که  کیفیت داده ضعیف یک علت اصلی برای ۴۰٪ از کلیه طرح‌های کسب‌وکار است که نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. همچنین کیفیت داده‌ها به میزان ۲۰٪ در بازده کلی پروژه‌ها تأثیر می‌گذارد. با گسترده شدن فرآیندهای کسب‌وکاری در سازمانها، کیفیت داده‌ها به عامل محدودکننده نرخ بازدهی  تبدیل میشوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا، مجید عبدالله خانی، مدیرعامل رهند هوشمند در برنامه زنده اینستاگرامی به میزبانی مرکزفابا به سئوالاتی پیرامون موضوع مدیریت کیفیت داده در عصر تحول دیجیتال، پاسخ داد.
وی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه در خصوص کیفیت داده نخستین سوالی که مطرح می‌شود، این است که اساسا کیفیت داده چیست؟ کیفیت داده به وضعیت کیفیت یا کمیت اطلاعات اطلاق می‌شود. داده‌هـا مـعمولاً بـا کـیفیت بـالا در نـظر گـرفته مـی‌شـونـد اگـر “مـناسـب بـرای استفاده‌های در نظر گرفته شده خود در عملیات ، تصمیم گیری و برنامه ریزی باشند. داده‌هـا بـا کـیفیت بـالا تـلقی مـی شـونـد اگـر بـه درسـتی نـمایـانـگر مـوجـودیـتی در دنـیای واقعی که به آن اشاره می شود باشد.
وی در ادامه افزود: عـلاوه بـر ایـن ، جـدا از ایـن تـعاریـف ، بـا افـزایـش تـعداد مـنابـع داده ، مـسئله سـازگـاری داده های داخلی بدون توجه به تناسب  برای استفاده  خارجی ، مهم می‌شود.  مـدیـریـت کـیفیت داده ، بـررسـی و شـناخـت وضـع مـوجـود ، اسـتانـدارد سـازی و تـعریـف وضع مطلوب و متدولوژی های بررسی و  ابعاد کیفیت داده شامل  صحت یا درستی و دقت  دسترس بودن مقایسه پذیری ، کامل بودن یا جامع بودن قوام ، انسجام ، یا وضوح اعتبار داشتن در محتوی ، بافتار یا زمان مرتبط یا سودمند بودن منحصر به فرد بودن چارچوب نظری متعددی برای درک کیفیت داده ها وجود دارد.
عبدالله خانی همچنین گفت: یـک رویـکرد نـظری سیسـتم‌ها کـه تـحت تـأثـیر عـملگرایـی قـرار دارد ، تـعریـف کـیفیت داده هـا را شـامـل مـی‌شـود تـا کـیفیت اطـلاعـات را در بـربـگیرد و بـر شـمول ابـعاد اسـاسـی دقت و دقت بر اساس نظریه علم تأکید می‌کند، یـک چـارچـوب بـا عـنوان “داده هـای نـقص صـفر””Zero Defect Data”(هـانـسن ، ۱۹۹۱) اصول کنترل فرایند آماری را با کیفیت داده ها تطبیق می‌ دهد.  چـارچـوب دیـگر بـه دنـبال ادغـام چـشم انـداز مـحصول (مـطابـق بـا مـشخصات) و چـشم انـداز خـدمـات (بـرآورده کـردن انـتظارات مـصرف کـنندگـان) اسـت.
وی افزود: در عـمل ، کـیفیت داده هـا نـگرانـی مـتخصصان درگـیر بـا طـیف گسـترده ای از سیسـتم هـای اطـلاعـاتـی اسـت ، از انـبارداری داده هـا و هـوش تـجاری گـرفـته تـا مـدیـریـت ارتـباط بـا مشـتری و مـدیـریـت زنـجیره تـأمـین. یـک تـحقیق در صـنعت ، کـل هـزیـنه هـای مـربـوط بـه کـیفیت داده را بـه اقـتصاد ایـالات متحـده تخـمین زده اسـت که بـیش از ۶۰۰ مـیلیارد دلار در سـال اسـت (ایـکرسـون ، ۲۰۰۲). داده هـای نـادرسـت – کـه شـامـل اطـلاعـات نـامـعتبر و مـنسوخ اسـت – مـی تـوانـند از مـنابـع مـختلف داده نـشات گـرفـته شـونـد – از طریق ورود داده ها یا پروژههای انتقال و تبدیل اطلاعات.
مدیرعامل رهند هوشمند همچنین گفت: در سـال ۲۰۰۲ ، USPS و PricewaterhouseCoopers گـزارشـی را منتشـرکـردنـد مـبنی بـر ایـنکه ۲۳.۶ درصـد از کـل ارسـال شـده هـای ایـالات متحـده بـه طـور نادرست خطاب شده است. در حـقیقت ، ایـن مـسئله چـنان نـگرانـی وجـود دارد کـه شـرکـت هـا در حـال شـروع بـه تـشکیل تـیم مـدیـریـت داده هسـتند کـه تـنها نـقش آنـها در شـرکـت مـسئولـیت کـیفیت داده‌هـا اسـت. در بـرخـی سـازمـان‌های، ایـن عـملکرد حـاکـمیت داده هـا بـه عـنوان بـخشی از یـک تـابـع بـزرگـ‌تر از انـطباق مـقررات – بـه رسـمیت شـناخـتن اهـمیت کـیفیت داده ها / کیفیت اطلاعات برای سازمان ها ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: چـندیـن نـویـسنده مـشهور و صـاحـب نظیر وجـود دارنـد کـه لـری انـگلیسی شـایـ د مـحبوب تـریـن گـورو بـاشـد. عـلاوه بـر ایـن ، IQ International – انجـمن بـین المـللی اطـلاعـات و کـیفیت داده هـا در سـال ۲۰۰۴ تـ اسـیس شـد تـا بـتوانـد کـانـونـی بـرای مـتخصصان و محققان این حوزه باشد. ISO 8000 یک استاندارد بین المللی برای کیفیت داده ها است. تحقیقات تد فریدمن و مایکل اسمیت که در گارتنر انتشار یافته است نشان می دهد که ۴۰٪ از ارزش پیش بینی شده همه طرح‌های تجاری در صنعت IT هرگز حاصل نمی‌شود. کیفیت ضعیف دادهها هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرا، یکی از علل اصلی است.
به گفته عبدالله خانی یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد که  کیفیت داده ضعیف یک علت اصلی برای ۴۰٪ از کلیه طرح‌های کسب‌وکار است که نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. همچنین کیفیت داده‌ها به میزان ۲۰٪ در بازده کلی پروژه‌ها تأثیر می‌گذارد. با گسترده شدن فرآیندهای کسب‌وکاری در سازمانها، کیفیت داده‌ها به عامل محدودکننده نرخ بازدهی  تبدیل می‌شوند. سازمان‌ها در حال رسیدن به این حقیقت هستند که نقصان در کیفیت داده‌ها، تأثیر قابل‌توجهی در طرح‌های استراتژیک تجاری دارند که اغلب آنها را از دستیابی به رشد ، چابکی و رقابتی که می‌خواهند باز می‌دارد. علاوه بر این چالش‌ها فشارهای مرتبط با عدم شفافیت به طور فزاینده ای رو به رشد است. سازمانها باید صحت اطلاعاتی که در اختیار دارند  را ثابت کنند زیرا آنها به حسابرسان، تنظیم کننده گان مقررات و نهاد های حاکمیتی و عموم مردم گزارش می دهند. با توجه به چالش های اقتصادی فعلی و فشارهای بودجه ای که بیشتر سازمانها با آن روبرو هستند، تمایل قابل توجهی برای بکارگیری راهکارهای مدیریتی و سیستمی در خصوص کیفیت داده وجود دارد . امروزه مدیریت کیفیت داده ها به عنوان روشی برای کاهش هزینه ها و بهبود کارآیی قلمداد می شود .
وی افزود: تجربه نشان داده است تعداد کمی از سازمانها برای مدیریت کیفیت داده از رویکردی پیشگیرانه استفاده می‌کنند و اکثریت صنایع، متحمل هزینه های سنگین داده های بی کیفیت می شوند و به شیوه ای واکنش پذیر با آن رو به رو می شوند. با شناخت دقیق تأثیر داده های بی کیفیت، اثر شناخته شده آن نیز ملموس تر خواهد شد. حل این چالش از طریق راهکارهای موضعی و یا مقطعی امکان پذیر نیست زیرا موضوع کیفیت داده ها صرفا با رویکرد سیستمی یا رویکرد نظارتی قابل حل نیست. تدوین نظم و انضباط در کیفیت داده ها، روشها، مدلهای سازمانی و استاندارد و بکارگیری تکنیکها و فناوریهایی که برای ارزیابی و اطمینان از آنها استفاده می شود، راهکار بهبود کیفیت داده ها می باشد. در حالی که فناوری نقش اساسی در بهبود کیفیت داده ها دارد، تغییر در فرایندهای کاری و رفتار افراد نیز حائز اهمیت است.
مدیرعامل رهند هوشمند گفت: کـیفیت داده هـا شـما را قـادر مـی سـازد ضـمن پـاک کـردن و مـدیـریـت داده هـا در حـالـی کـه آن را در سـراسـر سـازمـان خـود در دسـترس قـرار مـی دهـید. داده هـای بـا کـیفیت بـالا سیسـتم هـای اسـتراتـژیـک را قـادر مـی سـازد تـا تـمام داده هـای مـرتـبط را بـا هـم ادغـام کـرده و نـمای کـامـلی از سـازمـان و روابـط مـتقابـل درون آن ارائـه دهـد. کـیفیت داده هـا یـک ویـژگـی اساسی است که قابلیت اطمینان در تصمیم گیری را تعیین می کند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *