- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

مدیرعامل بانک توسعه صادرات: بانک صادرات ایران سپری در برابر تحریم‌ها است

آغاز شصت و نهمین سال فعالیت بانک صادرات ایران/
مدیرعامل بانک توسعه صادرات: بانک صادرات ایران سپری در برابر تحریم‌ها است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در طول سال‌های گذشته همواره نوک پیکان تحریم‌ها متوجه نظام بانکی بوده است. با توجه به در اختیار داشتن نیمی از شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور، بانک صادرات ایران سپری مقابل تحریم‌ها بوده تا امور بانکی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا [۱]، علی صالح‌آبادی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری گرامیداشت شصت و نهمین سالروز تأسیس بانک صادرات ایران به اهمیت جایگاه این بانک اشاره کرد و افزود: بانک صادرات ایران در طول سال‌های فعالیت خود به ویژه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با در اختیار داشتن شبکه بزرگی از شعب در سراسر کشور تلاش کرده تا خدمات متنوعی را در اختیار مردم قرار دهد.
وی افزود: صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و تجار و بازرگانان نیز در طول هفت دهه فعالیت این بانک از خدمات مختلف آن به ویژه اعطای تسهیلات و گشایش اعتبارات اسنادی و عملیات ارزی بهره برده‌اند. بدون تردید بدون جلب رضایت مشتریان و ارائه خدمات مناسب امکان فعالیت طولانی مدت برای هیچ بنگاهی وجود ندارد و از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت این بانک در طول سال‌های گذشته توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند.
وی با اشاره به چالش‌های نظام بانکی، اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد دنیا متاثر از شیوع ویروس کوید-١٩ و بیماری کرونا است و اقتصاد ایران نیز از این شرایط مستثنی نیست. چالش مهم پیش روی دنیا در حال حاضر مبارزه و شکست ویروس کرونا است. البته شیوع کرونا فرصتی برای توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای انجام امور و ارائه خدمات از طریق اینترنت و فضای مجازی به وجود آورده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانک‌های کشور با اطلاع از اینکه هیچ راهی به جز توسعه خدمات الکترونیک، استفاده از اپلیکیشین‌های مختلف و ارائه خدمات بر بستر فضای مجازی ندارند، می‌توانند سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه خدمات الکترونیک خود داشته باشند. هرچند باید بپذیریم که هنوز برخی از موانع برای توسعه خدمات الکترونیکی وجود دارد اما تمامی بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران باید تمرکز خود را بر روی توسعه بانکداری الکترونیک، استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، فین‌تک‌ها، اینترنت اشیاء، استارت‌آپ‌ها و … قرار دهند زیرا آینده متعلق به این فناوری‌هاست. کاستن از تعداد شعب، فروش اموال مازاد، افزایش سرمایه به همراه کاستن از مطالبات می‌تواند در این مسیر به بانک صادرات ایران کمک کند.
صالح‌آبادی با بیان اینکه بانک صادرات ایران با وجودی که دارای شبکه شعب گسترده‌ای در سراسر کشور است، اما در چند سال اخیر اقدامات مختلفی را برای توسعه بانکداری الکترونیک مانند اپلیکیشن «صاپ» انجام داده است، گفت: با این حال به نظر می‌رسد که تمام بانک‌های کشور از جمله بانک صادرات ایران نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه با توجه به شناخت درست از رفتار و تجربه مشتری دارند. بسیاری از اموری که تا چند سال قبل فقط در داخل شعب انجام می‌شد، امروز در اینترنت بانک، اپلیکیشن‌ها و همچنین خودپردازها انجام می‌شود. به همین دلیل ارتقای زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک ضروری به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته همواره نوک پیکان تحریم‌ها متوجه نظام بانکی بوده است. با توجه به در اختیار داشتن نیمی از شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور، بانک صادرات ایران مقابل تحریم‌ها سپری بوده تا امور بانکی انجام شود. برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های مختلف و همچنین اتصال به سیستم «تارگت-٢» که به نوعی سیستم سوئیفت اروپایی است، از جمله اقدامات مهم بانک صادرات ایران در دوره برجام بود که البته این اقدامات در ماه‌های اخیر تحت‌الشعاع فشارهای حداکثری آمریکا قرار گرفته است. با این حال همه می‌دانیم که این فشارها ابدی نیستند.

[۲] [۳]