“محتوا پادشاه است“، جملهای معروف از بیل گیتس که حالا به اثبات رسیده است.
توسعه پویا، [۱] بیل گیتس جملهای تاریخی گفت که هنوز توسط متخصصان حوزه محتوا مورد استناد است.
در این میان باید به این نقدها و نوشتارهای کارشناسان دیگر هم اشاره کنیم که متاسفانه در سالیان اخیر برخی با تولید و انتشار محتواهای فاقد ارزش و بار معنایی پادشاه را به بند کشیده اند. ولی من معتقد هستم که محتوا چیزی فراتر از پادشاهی است که بیل گیتس عنوان کرده و به نوعی میتوانم بیان کنم که همانند اکسیژن است و به زبانی دیگر راز بقای هر کسب و کاری همین اکسیژنی است که نباشد قادر به ادامه حیات نخواهد بود.
انسان موجودی اجتماعی است؛ و محتوا ابزاری برای ارتباط انسانها با یکدیگر است.
پس تا زمانی که انسانها نیازمند کسب اطلاع و ایجاد ارتباط هستند؛ محتوا نقش اصلی در حوزه ارتباطات انسانی دارد.
مواردی که در بالا ذکر شد بابت این مسئله بود که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با مشاهده فعالیت های دیگران در فضای وب و مجازی به فکر راه اندازی سایت و صفحه خود در شبکه های اجتماعی می افتند ولی به دلیل عدم آگاهی کافی بعضا خطاهای مهلکی را مرتکب می شوند.
سایت بدون محتوای اثر گذار چیزی برای ارتباط با مخاطب نداشته و عملا هزینه اضافی بر دوش مدیران خواهد بود. پس اگر بگوییم محتوا همه چیز سایت است پر بیراه نگفته ایم.
از آنجایی که کسب و کارهای خصوصی، در فضای رقابتی، بهصورت مداوم خدمات و کیفیت وب سایت خود را افزایش میدهند اما در مورد سایتهای دولتی، کاربر ناچار است از همان درگاه استفاده کند و رقابتی وجود ندارد، در نتیجه سازمانها نیازی به افزایش کیفیت و رفع چالشها نمی بینند.
تفکر اشتباهی نیز در میان مدیران بخش دولتی وجود دارد، در گذشته خدمات آنلاین صفر بوده و به طور مثال اگر اکنون به ۲۰ رسیده است، آنها احساس رضایت کامل میکنند، در حالی که شرایط موجود با استانداردها فاصله زیادی دارد.
صحبت ما تنها با شرکت ها و سازمانهای دولتی نیستف چرا که سازمانها و شرکت ها و نهادهای خصوصی هم به فکر محتوا نیستند و این کم ارزش دانستن محتوا تاثیر خوبی در بازخورد کاربران و یا مخاطبان نخواهد داشت.
آری، هر بار که به دنبال اطلاعاتی در اینترنت و فضای مجازی هستید به احتمال زیاد بررسی میکنید که چه زمانی این اطلاعات منتشر شده است و آیا اطلاعات به روز شده هستند؟ هنگامی که متوجه شوید یک وب سایت مدت زمان طولانی است که به روز نشده است، اعتماد شما به اطلاعات آن وب سایت به شدت کاهش پیدا میکند. در این حالت است که به نحوی پنجره صفحه ی مجازی را میبندید و در واقع شما مجبورید برای مطالب بهروز به سراغ سایتهای دیگر بروید.
در آخر این مسئله را هم از یاد نبریم که بسیاری از سایت ها، نسخه مناسبی برای استفاده در موبایل ندارند. در حالی که امروزه افراد زیادی نیازهای خود را از طریق دستگاههای تلفن همراه هوشمند برطرف میکنند.
مریم همتی؛ روزنامه نگار
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی – مطالعات رسانه