فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود
فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

نخستین دوره فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» به همّت فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش توسعه پویا، احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب­‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از بسترهای مناسب، کارآمد و بهینه برای طراحی و تدوین الگوها و مدل­های پیشگیری، بهبود و کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور، استفاده از رویکردهای خلاقانه و ایده پردازی­های جدید متناسب با شرایط خاص مسئله و معضل از یکسو و امکان­ها و راه­حل­های رفع آن از سوی دیگر است. امروزه با توجه به روند فزاینده آمارها در حوزه آسیب­های اجتماعی مختلف و نیز پیچیده شدن وضعیت آسیب­ها بنحوی که دیگر به عنوان مسائل تک عاملی نمی­توان بدان نگاه کرد، لزوم این احساس می شود تا مراجع و نهادهای ذیربط نیز آرایش و مدل جدیدی از حل مسئله را اتخاذ نمایند تا پاسخگوی شرایط جدید باشد.

وی افزود: ما از یکسال قبل و با تشکیل فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی در مجلس یازدهم همواره در تلاش بوده ایم تا در محدوده وظایف تقنینی و نظارتی خود، ضمن ابتنای بر رویکردهای علمی و کارشناسی در زمینه مواجهه با مسائل و آسیب های اجتماعی، شرایطی را برای هم افزایی حداکثری دستگاه های مسئول و مامور در این زمینه با بهره گیری از روش های خلاقانه و نوآورانه پدید آوریم.

نادری درخصوص این رویداد ملّی اظهار داشت: فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» یکی از چندین راه و فرصتی است که امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف و حضور فعال مراکز پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بسترسازی یک حرکت جدید و موثر در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی ایجاد نماید.

علی قجری، مشاور و دستیار ویژه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس نیز با تشریح ابعاد و جزئیات این فراخوان ملّی گفت: بررسی های متعدد کارشناسی در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی و نیز انواع فراتحلیل های علمی صورت گرفته در این حوزه نشانگر آن است که میدان آسیب های اجتماعی و موضوع بهبود و کنترل متغیرهای اثرگذار در این حوزه، دیگر با مدل های موجود و شیوه های دستوری و تجویزی پاسخگو نیست. لذا فراخوان ملّی ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی با هدف بهره گیری از انواع ظرفیت­های محتوایی و فُرمی فعالان و کنشگران دغدغه مند و باتجربه اجتماعی طراحی شده است.

وی با تاکید بر این افزود: این فراخوان ملّی با همکاری بیش از ۱۵ دستگاه مسئول و متولی در حوزه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در کشور با محوریت فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس، طراحی و برگزار می شود.

قجری با اشاره به بخش‌های مختلف این فراخوان گفت: فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» در ۸ موضوع اصلی شامل: اعتیاد، حاشیه نشینی، کودکان کار، مفاسد اخلاقی، طلاق، خشونت خانگی، تکدی گری و ناهنجاری های فضای مجازی طراحی شده است. انتخاب و چینش این موضوعات با درنظرگرفتن آخرین برآوردها از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور و تجمیع انواع برآوردهای کارشناسی اعم از اسناد بالادستی مانند قانون برنامه ششم توسعه، پیمایش­های ملّی و آمارهای اجتماعی موجود صورت گرفته است.

دبیر فراخوان ملّی ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی درباره چارچوب اجرای این رویداد اظهار داشت: این فراخوان به صورت ملّی در سطح ۳۱ استان کشور طراحی شده است؛ بنحوی که کلیه کنشگران اجتماعی از سراسر کشور این فرصت را دارند تا مسائل و آسیب های اجتماعی را به صورت بومی و محلّی مورد توجه قرار داده و در قالب های موردنظر به ارائه ایده های خلاقانه خود اقدام نمایند.

وی با تشریح قالب های ارائه ایده در این فراخوان ملّی افزود: این رویداد ملّی با هدف ایجاد فرصتی فراگیر برای اکثر گروه­ها و اقشار فعال در حوزه آسیب های اجتماعی اعم از: پژوهشگران و نخبگان، دانشجویان، کنشگران اجتماعی، هنرمندان، تشکل‌ها، سمن‌ها و موسسات پژوهشی و مراکز فرهنگی، قالب‌های ارائه ایده‌های خلاقانه برای کنترل آسیب های اجتماعی را در ۶ عرصه کلان شامل: فناوری‌های دیجیتال، هنرهای نمایشی، ورزش و اوقات فراغت، پژوهش و مطالعات، رسانه، اخبار و اطلاع رسانی، کسب و کار و توانمندسازی، تعریف کرده است. بدین معنا که فعالان و علاقه مندان حوزه اجتماعی که دارای ایده ها و رویکردهای خلاقانه، کارشناسی و بدیع در حوزه پیشگیری و بهبود در حوزه آسیب های اجتماعی هستند می توانند در هشت موضوع یادشده و شش قالب تعریف شده، ایده ها و طرح های خود را ارائه نماید.

دستیار ویژه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: کلیه علاقه مندان و کنشگران اجتماعی صاحب ایده و تجربه در حوزه آسیب های اجتماعی می توانند تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به ارسال و ثبت ایده های خود از طریق آدرس الکترونیکی farakhan.parliament@gmail.com اقدام نمایند. براساس زمان بندی درنظر گرفته شده فراخوان، داوری ایده ها تا یکماه پس از پایان مهلت ارسال آثار در مهرماه ۱۴۰۰ و اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر از آنها در آبان ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط