عملکرد قابل قبول وزارت صمت با رسیدن به رشد صنعتی ۷.۱ درصدی در شرایط تحریم و کرونا

عملکرد قابل قبول وزارت صمت با رسیدن به رشد صنعتی 7.1 درصدی در شرایط تحریم و کرونا
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام کرد:
عملکرد قابل قبول وزارت صمت با رسیدن به رشد صنعتی ۷.۱ درصدی در شرایط تحریم و کرونا
علیرضا رزم حسینی «وزیر صنعت، معدن و تجارت» ، فاطمی امین (گزینه پیشنهادی وزارت صمت برای دولت سیزدهم) را شخصیتی نجیب و خوش‌فکر دانست و گفت: ریل گذاری مناسبی در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است و آقای فاطمی امین می‌تواند با قرار گرفتن در این مسیر و تکیه بر دانش، تجربه و تفکری که دارند این حوزه را بیش از پیش فعال نمایند.

به گزارش توسعه پویا به نقل از شاتا، علیرضا رزم‌حسینی در آخرین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در دوران مدیریت خود با بیان این مطلب، افزود: ۱۰ ماهه ای که در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خدمتگزار مردم، تولیدکنندگان، معدنکاران و فعالان اقتصادی بوده ام بدترین شرایط بر کشور حاکم بود؛ حداکثر فشار اقتصادی بر گرده اقتصاد کشور وارد شد و شیوع بیماری کرونا خسارت های سنگینی را وارد آورد، اما رشد صنعت و عملکرد مجموعه وزارت صمت قابل قبول بوده است.

رشد صنعتی ۷.۱ درصدی نشانگر عملکرد قابل قبول وزارت صمت بود

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد صنعتی ۷.۱ درصدی در سال گذشته نشانگر عملکرد قابل قبول مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است، تصریح کرد: این رشد بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارماهه پایانی سال گذشته(۱۳۹۹) به ۹.۹ درصد نیز رسیده بود.

حجم تجارت سال گذشته ۱۴۶ میلیون تن بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین حجم تجارت کشور (واردات و صادرات) در سال گذشته ۱۴۶ میلیون تن بوده است که توانستیم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را به خوبی تامین کنیم تا مانند سایر کشورها در شرایط کرونا با کمبود کالا مواجه نشویم.

رزم حسینی با بیان اینکه تامین مالی بنگاه‌ها را به عنوان دیگر برنامه در دستور کار خود قرار داده بودیم، ادامه داد: ۱۷ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های بزرگ با بانک‌ها مشارکت کردیم و همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر موافقتنامه با بانک‌ها هفته گذشته به امضا رسید که به واحدهای کوچک و متوسط می‌تواند کمک کند.

ارایه بسته‎های پیشنهادی رفع موانع تولید از سوی وزارت صمت

وی از ارائه سه بسته پیشنهادی برای رفع موانع تولید از سوی وزارت صمت خبر داد و گفت: به مجلس دولت و وزارت صنعت خبر داد و گفت: ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه های جدید با شرکت‌های برتر در حال اجراست که ظرفیت بزرگی در صنعت و معدن کشور به حساب می‌آید.

بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه اختیارات قانون انتزاع سال گذشته به وزارت جهادکشاورزی بازگشت، گفت: تمامی اختیارات و سیاست‌گذاری‌های تنظیم بازار، صادرات واردات محصولات کشاورزی، دامی و باغی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و تحت مدیریت جامع این وزارتخانه قرار گرفته است که این مسیر سبب تسهیل و تسریع در انجام امور و وظایف ذاتی وزارت صمت شد.

شکل گیری ساختار و مسیر مناسب در تنظیم بازار کشور

رزم حسینی همچنین در خصوص مسایل مربوط به تنظیم بازار، بیان کرد: با توجه به اهمیت مساله تنظیم بازار و فرا دستگاهی بودن آن، جلسات ستاد تنظیم بازار را در نهاد ریاست جمهوری برگزار کردیم که فردا نیز دومین جلسه آن به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور شکل می گیرد، این مسیر ساختار خوبی به وجود آورده است و وزیر بعدی به جای اینکه روی دغدغه های تنظیم بازار متمرکز شود، روی ارتقای تولید و صادرات تمرکز می‌یابد.

وی همچنین با بیان اینکه قطع برق به صنعت فولاد و سیمان خسارتهای وارد کرد، گفت: امیدواریم که وزارت نیرو بتواند برق واحدهای تولیدی را مجدداً تامین کند.

ابلاغ سندهای راهبردی ۴ زنجیره صنعتی دارای ارزش

وزیر صمت در خصوص تدوین سندهای راهبردی صنایع نیز تصریح کرد: برنامه عملیاتی زنجیره صنعتی پوشاک و کفش و همچنین سند راهبردی زنجیره ارزش صنعتی طلا، جواهر و گوهرسنگها تایید و ابلاغ شد تا اقدامات در این حوزه هم افزا گردد.

رزم حسینی گفت: سند راهبردی صنایع غذایی آشامیدنی و لوازم خانگی نیز به زودی با کسب نظر فعالان بخش خصوصی تایید و ابلاغ خواهد شد .

وی همچنین طرح آزاد‌سازی معادن را از طرح های تاثیرگذار دانست و گفت: در این راستا شش هزار معدن برای فعال سازی از طریق مزایده قانونی آزاد شده است.

تولید، متاثر از سیاست‎های پولی و مالی کشور است

وزیر صمت، تولید را متاثر از سیاست پولی و مالی کشور دانست و بیان کرد: سیاست های پولی و مالی بر تولید تاثیر می گذارند و بازیگران اقتصادی باید این نکته را مدنظر قرار دهند.

رزم حسینی همچنین با بیان اینکه ۶۰ درصد GDP کشور متعلق به ۲ وزارتخانه جهاد و صمت است، گفت: این دو وزارتخانه تاثیر گذار هستند و باید در سیاست گذاری های اقتصادی بیشتر دیده شوند.

هم افزایی استانداران برای رفع موانع واحدهای تولیدی

وی در پایان از دبیران سابق و کنونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید (زالی و نیازی) در دوران مسئولیت تقدیر و تشکر کرد و انتخاب آقای دین پرست به عنوان قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را تجربه‌ای گرانقدر دانست و گفت: با توجه به اینکه استانداران نمایندگان دولت در استانها هستند، هم افزایی خوبی برای رفع موانع تولید در استانهای سراسر کشور شکل گرفت.

وزیر صمت همچنین از هماهنگی و همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف توسعه ای در حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر و تشکر کرد و افزود: مسئولیت ها می آیند و می‌روند، آنچه می‌ماند خدمت خالصانه به مردم است و امیدوارم در دوران مسئولیت این مردم از ما راضی باشند.

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی شده است، این موضوع را نشانگر کارنامه درخشان و قابل قبول این ستاد در شرایط سخت تحریم و کرونا دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *