- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

ضرورت و اهمیت یک روابط عمومی اثربخش

ضرورت و اهمیت یک روابط عمومی اثربخش
محمدرضا باقری:
ضرورت و اهمیت یک روابط عمومی اثربخش
[۱]

توسعه پویا [۲]، محمدرضا باقری، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یادداشتی به مناسبت هفته روابط عمومی و ارتباطات نوشت: روابط عمومی اثربخش یکی از اساسی‌ترین ابزارهای قدرتمند برای رشد مستمر کسب‌وکارها به شمار می‌رود. به صورتی که این روزها، ضرورت وجود روابط عمومی اثربخش همانند اهمیت وجود اکسیژن برای تنفس یک کسب‌و‌کار است. زیرا زمانی که یک کسب‌و‌کار نتواند رابطه‌ی دوطرفه با مشتریان برقرار کند، نمی‌تواند گسترش پیدا کند. بحث داشتن روابط عمومی هوشمند، چیزی فراتر از یک نگاه ساده و اجمالی به صدای نیروی انسانی یک کسب‌و‌کار می‌باشد.

در تعاریف آمده که روابط عمومی صدای یک سازمان است و همواره در تلاش است که تصویر روشنی از سازمان خود را به افکار عمومی ارائه دهد. بی‌شک همه کسب‌‌وکارها برای بقای خود به روابط عمومی نیاز دارند و نبود آنها ارتباط دوطرفه بین مخاطب و سازمان را دشوار می‌کند. بر همین اساس پشت یک شرکت موفق همیشه یک روابط عمومی حرفه‌ای وجود دارد. امروزه به دلیل فراگیری اضطراب و بی‌تفاوتی ناشی از زندگی در دنیای مدرن، یکی از وظایف مهم روابط‌عمومی‌ها جاری‌سازی مهارت‌های ارتباطی مانند گفت‌وگو، مباحثه، گوش دادن و ترویج همدلی، ارتباط غیرکلامی برای ایجاد فضای صمیمی و به دور از تنش‌های کاری میان کارکنان در یک سازمان است.

روابط عمومی می‌تواند با برخورداری از دانش و شناخت صحیح از کارکردهای خودنسبت به بازتولید ، افزایش و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در سازمان همت بگمارد و به مدد این امر، بسترهای لازم را درجهت افزایش کارایی سازمان و تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف سازمان مهیا سازد. زیرا که سرمایه اجتماعی عامل بسیار مهمی جهت دستیابی و تحقق هرچه مطلوبت و موثر تر اهداف سازمانی است. در واقع یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت‌های هر روابط عمومی پیشرو و سرآمد را می‌توان بازتولید سرمایه اجتماعی در سازمان قلمداد نمود.

یکی از مهارت‌های کلیدی که هر متخصص روابط‌عمومی باید بداند نوشتن است. نوشتن و ارتباطات در هسته و مرکز روابط‌عمومی قرار دارد.

تمام متخصصان روابط‌عمومی باید توانایی تولید محتوا را داشته باشند، خواه یک مطالعه موردی باشد یا مقاله‌ای برای چاپ، متخصصان روابط‌عمومی باید مهارت درست نویسی را بلد باشند. توانایی استفاده از واژه‌ها برای برقراری ارتباط، بیان عقاید، برانگیختن عواطف خوانندگان و اثرگذاری مهارتی است که هر متخصص موفق روابط‌عمومی باید داشته باشد.

یک تکنیک اساسی که در روابط عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناسایی مخاطبان هدف و تنظیم پیام‌های مرتبط با هر مخاطب است. هدف‌گذاری مخاطب مستلزم آن است که متخصصان روابط عمومی درک عمیقی از نیازها و خواسته‌های مخاطبانی داشته باشند که سعی در جلب نظر آنها دارند. گاهی اوقات منافع مخاطبان و ذینفعان مختلف مشترک در یک تلاش روابط عمومی، ایجاد چندین پیام متمایز اما مکمل را ضروری می‌کند. با این حال، این پیام ها باید با یکدیگر مرتبط باشند، بنابراین در پیام و موضوع کلی یکپارچگی ایجاد می‌کنند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=56866 [۱]

[۳] [۴]