- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

شیراز پرچمدار تبیین تولید ایرانی- دانش بنیان

شیراز پرچمدار تبیین تولید ایرانی- دانش بنیان
شیراز پرچمدار تبیین تولید ایرانی- دانش بنیان [۱]

شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به عنوان بخشی از صنعت نمایشگاهی و پیشران اقتصاد و تولید کشور و با هدف تحقق شعار سال “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” فرصتی را فراهم کرده تا تا فعالان اقتصادی و صنعتی و تولیدکنندگان برتر با محوریت و حضور شرکت های دانش بنیان گرد هم آیند.

به گزارش توسعه پویا [۲] از شمانیوز، سال ۱۴۰۱ با هدف تبیین مواضع و برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مانند سال‌های گذشته توسط رهبر معظم انقلاب با شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری گردید. در راستای عمل به منویات رهبر انقلاب نخستین نمایشگاه تولیدات ایرانی از دیروز ۳۱ خرداد در شهر شیراز به عنوان پرچمدار معرفی دستاوردهای تولید ایرانی- دانش بنیان برگزار شد که تا سوم تیرماه سال جاری دایر است.

نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان با حضور سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصاد استانداری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، معاون توسعه مدیریت منابع استانداری فارس ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت رئیس جهاد کشاورزی استان ، رئیس نمایشگاه بین المللی استان ، رئیس پارک علم و فنآوری استان روسای دانشگاه‌ها، سایر مسولین و تشکل‌های بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین ابلاغی مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های گام دوم انقلاب و جهاد تبیین گشایش یافت.

شرکت های دانش بنیان، پردیس های دانشگاهی و همچنین دانشگاه ها نیز با در اختیار داشتن غرفه هایی در این نمایشگاه حضور دارند و توانمندی خود را عرضه کرده اند. این نمایشگاه محل عرضه نیازمندی ها و توانمندی های صنایع و معادن استان فارس و همچنین شرکت های دانش بنیان به صورت یکپارچه است.

ظرفیت صنعت نمایشگاهی به عنوان پیشران اقتصاد و تجارت کشور

علی فرهادی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس ضمن اشاره بر همکاری بخش خصوصی و دولتی فارس در برگزاری نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش بنیان کشور به میزبانی شیراز، می‌گوید: تولیدکنندگان دانش‌بنیان با تلفیق دانش و تولید و استفاده موثر از آن در ارتقای کمی و کیفی محصولات، رشد فنی، بهره برداری بهینه از منابع و افزایش بهره وری گام بزرگی در مسیر رشد و توسعه تولید، صنعت و دستیابی به تولید دانش بنیان بر می‌دارند.

فرهادی با تاکید بر نقش مستقیم اقتصاد و تولید دانش بنیان را در رشد و بهره وری و افزایش تولید ناخالص داخلی، ظرفیت صنعت نمایشگاهی را به عنوان پیشران اقتصاد و تجارت کشور جهت شناسایی و معرفی دستاورد‌ها و برترین‌های حوزه‌های تولید و صنعت به میدان عنوان کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس در این نمایشگاه برترین‌های صنایع بزرگ و کوچک با مرکزیت دانش بنیان‌ها حاضر و با فراهم شدن بستر ارتباط و تبادل اطلاعات و تجربیات و آشنایی با توانمندی یکیدیگر، نسبت به طرح نیاز‌ها و انعقاد تفاهم نامه و قرار داد اقدام خواهند کرد. دستاورد‌ها و نیاز‌های صنایع محتلف از جمله نفت وگاز، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی، صنایع فلزی وشیمیایی، تجهیزات پزشکی و پیراپزشکی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع مخابرات و فناوری اطلاعات و صنایع خودرو و لوازم خانگی ارائه و از طریق جلسات کارشناسی، کارگاه‌های آموزشی برای تحقق اهداف تعریف شده تلاش خواهد شد.

نمایشگاهی مختص شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان

جواد مرادپور مجری برگزاری اولین نمایشگاه تولید ایرانی دانش‌بنیان با بیان اینکه این نمایشگاه با کلیه نمایشگاههایی که در سطح کشور برگزار می‌شود، متفاوت است، می‌گوید: این نمایشگاه شناسایی نیاز است و برخلاف سایر نمایشگاههایی که توانمندی خود را به عرصه نمایش می‌گذارند دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی بزرگ به همراه شرکت‌های خصوصی و سایر اشخاص نیازهای خود را که بعضا از خارج از کشور تامین شده یا تامین‌کننده آن را در داخل کشور نمی‌شناسند، مطرح کرده و سایر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور براساس نیازهای اعلام شده مذاکراتی را آغاز می‌کنند.

مرادپور مهمترین هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناسایی نیازهای کشور و معرفی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات دانش‌بنیان و بی‌نیازی به واردات عنوان کرد و اضافه می‌کند: حدود ۲۱۷ شرکت شامل شرکت‌های خصوصی و دولتی به همراه موسسات آموزشی و پارک‌های علم و فناوری در نخستین نمایشگاه تولید ایرانی دانش‌بنیان حضور یافته‌‌اند. البته با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از برخی از شرکت‌های خارجی برای بازدید دعوت شده است اما هیچ شرکت خارجی در آن مشارکت ندارد به این دلیل که تمام شرکت‌کنندگان هماهنگونه که از عنوان نمایشگاه بر می‌آید، شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان هستند.

به گفته مجری برگزاری اولین نمایشگاه تولید ایرانی دانش‌بنیان از ۲۱۷ شرکت‌کننده نمایشگاه، ۱۶۷ شرکت دانش‌بنیان و فن‌آور بوده ، ۱۲ دستگاه دولتی، ۶ موسسه آموزشی مانند دانشگاه‌های مطرح کشور و ۴۷ تولیدکننده مطرح نیز در این نمایشگاه حضور دارند و پیش‌بینی ما این است که حداقل تا ۶ هزار نفر از نمایشگاه بازدید داشته باشند.

فرصت مناسب تولیدات دانش‌بنیان برای بازارهای صادراتی

قاسم منصوری ، معاون اجرایی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس این نمایشگاه را فرصتی برای تولیدات دانش‌بنیان توسط تولیدکنندگان کشور عنوان کرد تا بتوانند تولیدات و محصولات خود را در معرض نمایش قرار داده و راهی به بازارهای صادراتی بیابند.

منصوری درباره نقش برگزاری نمایشگاههایی مانند تولید ایرانی- دانش‌بنیان نسبت به تولید ملی و کمک به بهبود صادرات می‌گوید: از همان زمان که مقام معظم رهبری شعار سال را انتخاب کردند مجموعه و تیم ما در استان فارس با همراهی استانداری استان فارس اتاق فکری را در این زمینه ایجاد و نخستین اقدام را در سطح کشور برای برگزاری نمایشگاهی با نام تولید دانش‌بنیان ایرانی آغاز کردیم.

پرچمداری شیراز در برگزاری نمایشگاه تولید ایرانی- دانش بنیان

ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس نیز افتتاح نمایشگاه را یکی از فعالیت های عملی و موثر در خصوص ارتباط صنعت و شرکت های دانش بنیان بیان کرد تا بتوانند نیازمندی های خود را ارائه نمایند تا شاهد رونق هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان در صنایع تولیدی استان و بالطبع کشور باشیم.

رئیس سازمان صمت استان فارس از اعطای تسهیلات وزارت صمت جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان در قالب صندوق صنایع پیشرفته به واحدهای تحقیق و توسعه این شرکت ها خبر داد و می‌افزاید: در همین راستا، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و شرکت های دانش بنیان می توانند به صورت مستقیم نسبت به اعلام نیازمندی های خود به تسهیلات بانکی اقدام نمایند و مورد حمایت این صندوق قرار گیرند.

حمیدرضا ایزدی در جریان افتتاح این رویداد می‌گوید: تلاش داریم در این نمایشگاه با توجه به ظرفیت‌های خوب شرکت‌های دانش بنیان استان و دعوت از دانشگاه‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی نسبت به تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و بهره‌مندی واحدهای صنعتی از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها در جهت ارتقای توان فنی و مهندسی نیز گام‌های مهمی در توسعه علم ، دانش ، تولید و تجارت برداریم که انتظار است واحدهای صنعتی و دانش بنیان نیازمندی‌های خود را اعلام نمایند تا برنامه ریزی و تصمیمات عملیاتی اتخاذ گردد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس معتقد است که اصلی‌ترین کلید برای رفع مشکلات استان و کشور تولید داخلی است که به دنبال آن می‌توان افزایش ارزش پول، ایجاد اشتغال، فراوانی نعمت و رفع مشکل اقتصاد مردم عزیز را شاهد بود و در این راستا ضرورت دارد؛ تا تمامی برنامه‌ها، اهداف، چشم‌اندازها و ظرفیت‌های لازم در استان مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس آن کارهای عملیاتی آغاز شود.

ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه

محسن ربانی‌زاده، معاونت اقتصادی استانداری فارس، ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه را در برگزاری این نمایشگاه مطرح کرده و می‌گوید: امسال مطابق با نظر مقام معظم رهبری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده که به حق شعار مناسبی است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد حلقه وصل میان دانش و علم و اقتصاد کشور رشد و توسعه مطابق با آنچه که ظرفیت‌های کشور است، محقق شود. استمرار این گونه نمایشگاه‌ها و استحکام حلقه ارتباط میان دانش و صنعت نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به همراه دارد و این امیدواری وجود دارد که صنایع کشور بتوانند به خوبی از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند.

ربانی‌زاده با تاکید بر نقش موثر نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، صنایع را تشنه دانش معرفی می‌کند و می‌گوید: استمرار این گونه نمایشگاه‌ها و استحکام حلقه ارتباط میان دانش و صنعت نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به همراه دارد و این امیدواری وجود دارد که صنایع کشور بتوانند به خوبی از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند.

​تصویری زیبا از رابطه بین صنعت و دانش در نمایشگاه شیراز

اسماعیل محبی پور معاون سیاسی استانداری با اشاره به این موضوع که در این نمایشگاه تلاش شده رابطه بین صنعت و دانش به تصویر کشیده شود، می‌گوید: این رویداد می تواند ارتباط موثر صنعت گرانی که در عرصه تولیدات استان، ملی و فراملی مشغول فعالیت هستند با شرکت های دانش بنیان ما که اکثرا جوان هستند را تسهیل کرده و تسریع بخشد. در عرصه جدید رقابت های منطقه ای و جهانی و در راستای تحقق شعار سال، با الحاق دانش و عرصه تولید موفقیت ما تضمین خواهد شد.

نمایشگاه تولید ایرانی- دانش بنیان در مساحت ۱۰ هزار متری سالن های حافظ، سرو و بهار شهر ، نخستین نمایشگاه داخلی است که با موضوع دانش بنیان و تولید ایرانی و حضور صنایع مختلف با هدف تحقق شعار سال و الگو سازی در این زمینه برگزار می شود. به عبارتی می‌توان گفت که شیراز، پرچمدار تبیین تولید ایرانی- دانش بنیان و استان فارس، پیشرو حمایت از دانش بنیان هستند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=41962 [۱]

[۳] [۴]