سواد رسانه‌ای دیجیتال چیست؟

ما در اقیانوسی متلاطم از رسانه‌ها غوطه‌وریم. از تلویزیونی که تماشا می‌کنیم و تبلیغاتی که می‌بینیم گرفته تا سایت رسانه‌های اجتماعی که دنبال می‌کنیم و اخباری که می‌خوانیم. دنیای دیجیتال ما به‌طور مداوم در حال تغییر نقشه بازی، یادگیری و تعاملمان با یکدیگر است. نقطه‌ای که باید سواد رسانه‌ای دیجیتال در قامت یک منجی به خدمت گرفته شود به‌طور دقیق همین‌جاست.

با توجه به این‌که در هفته جهانی سواد رسانه‌ای قرار داریم به یاد داشته باشیم همه ما برای بقا و موفقیت در عصر دیجیتال نیازمندیم که بدانیم چگونه به رسانه‌های دیجیتال دسترسی پیداکرده[۱] و از آن‌ها بهره‌مند شویم[۲]؛ مضاف این‌که چگونه با حداکثر توانمان آن‌ها را درک کنیم[۳] و به‌کاربگیریم[۴]:

  • دسترسی به معنای دست‌یابی به دستگاه‌ها برای استفاده و مصرف رسانه‌ای همچنین یافتن محتوا با تمسک به ابزارهایی چون موتورهای جست‌وجو، پایگاه‌های داده، ویکی‌ها و خدمات پخش و به اشتراک‌گذاری فیلم در اینترنت است.
  • بهره‌مندی به معنای داشتن مهارت فنی مورد نیاز جهت استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانه‌ای مانند دوربین‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های همراه، نرم‌افزارها و سکوهای برخط است.
  • درک به معنای اندیشه نقادانه درباره چرایی و چگونگی ساخت رسانه، بررسی تأثیر رسانه بر فرد و جامعه همچنین استفاده هوشمندانه از ابزار رسانه‌ای و دیجیتال است.
  • به‌کارگیری به معنای استفاده مؤثر و مسئولانه از رسانه‌ها برای مشارکت در جوامع برخط و نابرخط در مقام مخاطبان شبکه‌ایِ متعهد و مسئولیت‌پذیر است.

[۱] Access

[۲] Use

[۳] Understand

[۴] Engage

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=46999

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *