- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

سواد اخلاقی در روابط عمومی(۱)

سواد اخلاقی در روابط عمومی(۱) [۱]
منصور ساعی:
سواد اخلاقی در روابط عمومی(۱)
[۱]

توسعه پویا [۲]، دوربین تلویزیون دو بازیکن ستاره فوتبال را در بیمارستانی نشان می دهد که بر بالین کودکی بستری شده، حاضر شده اند و با لبخند توپ فوتبالی را امضا می کنند و به کودک می دهند. سپس نمایشگر ریتم و صدای تپش قلب در پس زمینه می آید، چندی بعد، حضور بازیکنان در کنار تخت و تجهیزات پزشکی را نشان می‌دهد و سپس خداحافظی بازیکنان و حرکت به سمت سالن خروج را. این یک بازدید غافلگیرکننده از سوی تیم فوتبال باشگاهی در آمریکا بود که هم بیماران و هم کارکنان از این بازدید به وجد آمده بودند.

مدیر روابط عمومی باشگاه ورزشی، دیروز پس از باخت سخت تمیش به رقیب، یک دیدار سرزده از بخش کودکان مبتلا به سرطان را ترتیب داد. این تیم در حین مسابقه و در رسانه ها به خاطر باخت به تیم رقیب سرزنش شده بود. لذا برای فرونشاندن انتقادها، مدیر روابط عمومی باشگاه، بازدیدی سرزده از بخش سرطان کودکان را برای سرمربی و چند بازیکن ستاره ترتیب داده بود و از رسانه‌ها دعوت کرده بود که با آنها همراه شوند. تاکتیک موفقیت آمیز بود. بیماران و کارکنان از ملاقات آنها بسیار خوشحال بودند و داستان و روایت های مثبت در مورد آن تیم و بازیکنان در صدر اخبار رسانه های رسمی و اجتماعی قرار گرفت.موج برگشته بود.

قطعا دیدار چهره های ورزشی با کودکان بیمار بسیار مطلوب است، اما آیا در آن شرایط اخلاقی است؟ اغلب متخصصان روابط عمومی بدون در نظر گرفتن پیامدهای اخلاقی اقدامات خود، به یک موقعیت بحرانی، پاسخ و واکنش نشان می دهند. این داستان ما را به مقوله سواد اخلاقی در روابط عمومی می کشاند.

سواد اخلاقی ethical literacy در روابط عمومی عمومی عبارت است از؛ توانایی تشخیص انتخاب های اخلاقی که متخصصان روابط عمومی با آن روبرو هستند و فلسفه های اخلاقی که این انتخاب ها را هدایت می کند.

ترجمه و تلخیص: منصور ساعی

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=69277 [۱]

[۳] [۴]