زیربنای گذار به بیمارستان‌ هوشمند

برنامه‌ریزی منابع بیمارستانی مبتنی بر پلتفرم/ زیربنای گذار به بیمارستان‌ هوشمند
سید مهدی حسینی:
برنامه‌ریزی منابع بیمارستانی مبتنی بر پلتفرم/ زیربنای گذار به بیمارستان‌ هوشمند
سید مهدی حسینی، مدیر ارشد سلامت هوشمند فناپ زیرساخت: چشم‌اندازهای صنعت بهداشت و درمان در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های فناوری در کنار بالارفتن انتظارات بیماران و الزامات تنظیم‌گری، دچار تحول شده و در این روند مدل‌های سنتی بهداشت و درمان که به سوابق مبتنی بر کاغذ و ارائه مراقبت‌های غیر متمرکز متکی هستند، جای خود را به ساختارهای دیجیتالی یکپارچه و متصل می‌دهند و این روند به پیدایش «بیمارستان هوشمند» انجامیده است.

توسعه پویا، بیمارستان هوشمند اکوسیستمی از همه بازیگران فرایند بهداشت و درمان است که در آن اطلاعات بصورت متمرکز و بی‌وقفه در سراسر بخش‌ها و تمام تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی جریان دارد و پایش، تشخیص و درمان بلادرنگ را ممکن می‌کند.

دستیابی به بیمارستان هوشمند نتیجه تغییر الگوی ذهنی و دگرگونی مدل کسب و کار و فرایندها است در این مدل بیمار محوریت دارد و فناوری‌های نوپدید مانند اینترنت اشیا پزشکی، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده در راستای بهینه‌سازی عملیات و افزایش نتایج بهبود بیماری بکار می‌آید و سطح و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را بالا می‌برد.

بیمارستان‌های هوشمند، ظرفیت‌های علم داده را برای پایش از راه دور بیماران تا تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌محور، با هدف اتخاذ تصمیم‌های مبتنی بر حکمرانی داده، شواهد و ارائه مراقبت‌های شخصی‌سازی‌شده، بکار می‌برند.

پلتفرم یکپارچه و جامع برنامه‌ریزی منابع بیمارستان یا آچ‌آر‌پی (HRP) یک بستر مدیریت هوشمند برای بیمارستان، است که نقش بسیار مهمی در بهبود کارایی و افزایش کیفیت خدمات بالینی بیمارستان ایفا می‌کند. این پلتفرم از داده‌های متمرکز مرتبط با ذی‌نفعان شامل بیماران، کارکنان، تجهیزات و غیره بهره می‌برد تا اهدافی همچون بهینه‌سازی استفاده از منابع، کاهش هدررفت منابع، افزایش دقت تشخیص، کاهش زمان درمان، کاهش تداخلات داروئی و…  را محقق کند که همگی به افزایش رضایت بیماران و بهبود عملکرد بیمارستان می انجامد، بنابراین بهره‌گیری از پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان برآمده از رویکردی سیستمی و داده محور به مدیریت و تخصیص منابع موجود در بیمارستان‌هاست.

شیوه کارکرد پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان

پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان (HRP) مدیریت یکپارچه، داده محور و راهبردی همه منابع در محیط بیمارستان را دربرمی‌گیرد تا مطمئن شویم ارائه خدمات بهداشت و درمان بطور کارآمد و موثر انجام می‌شود. این خدمات شامل تخصیص سیستمی منابع از قبیل کارکنان، تجهیزات و … برای برآورده‌کردن نیازهای بیماران همراه بهینه‌سازی عملکرد عملیاتی است، اما برنامه‌ریزی منابع بیمارستان از تخصیص ساده منابع فراتر می‌رود و تحلیل تقاضا و برنامه‌ریزی ظرفیت برای پیش‌بینی و تطبیق با تغییرات تعداد بیماران، نیازهای بالینی و حتی همه‌گیری بیماری­ را هم در بر می‌گیرد.

دامنه برنامه‌ریزی منابع بیمارستان در بخش‌ها و عملکردهای مختلف درون یک بیمارستان، افزون بر پوشش خدمات بالینی، عملیات اداری، مدیریت امکانات و تجهیزات و مدیریت مالی و جبران خدمات، شامل برنامه‌ریزی واکنشی کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی راهبردی و پیشبینانه بلندمدت است تا از همسو بودن منابع با اهداف سازمانی و نیازهای بیمار مطمئن شویم.

این رویکرد جامع‌نگر، به بیمارستان‌ها اجازه می‌دهد تا برپایه مفهوم تاب­آوری منابع را با اهداف مراقبت از بیماران همسو کنند، فرایندهای کاری را بهبود ببخشند و از هدررفت منابع را جلوگیری کنند که در نهایت به بهبود درمان بیماران و پایداری فرایندهای تشخیص و درمان می‌انجامد.

برنامه‌ریزی منابع بیمارستان، راهکاری برای چالش‌های امکانات درمان

اهمیت برنامه‌ریزی یکپارچه و موثر منابع در تنظیمات بهداشتی بعلت فرایند پیچیده و پویای ارائه مراقبت به بیماران بسیار حائز اهمیت است. امکانات بهداشتی باید پاسخگوی چالش‌های متعددی از جمله تعداد نوسانی بیماران، منابع محدود، همه‌گیری و نیازهای بالینی در حال تغییر، باشند. از طریق برنامه‌ریزی منابع راهبردی، مدیران بیمارستان‌ها می‌توانند مطمئن شوند که کارکنان، تجهیزات و امکانات لازم برای برآورده کردن نیازهای جمعیت بیمار خود را بطور کارامد، پایدار و موثر در اختیار دارند.

این رویکرد پیشگیرانه نه‌تنها رضایت بیشتر بیماران را با کاهش زمان انتظار و بهینه‌سازی ارائه مراقبت بهبود می‌بخشد، بلکه با اطمینان از اینکه کارکنان دارای منابعی هستند که برای انجام نقش‌های خود بطور موثر به آنها نیاز دارند، به بهبود بهره‌وری و احساسات کارکنان کمک می‌کند.

قابلیت­­های اساسی پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان (اچ‌آرپی) شامل عناصر مختلفی است که هدفش دستیابی به بیشترین کارایی عملیاتی و نتیجه گرفتن بیماران است. این قابلیت­ها بطور معمول شامل پیش‌بینی تقاضا، برنامه‌ریزی ظرفیت، تخصیص منابع و پایش عملکرد می‌شود. اهداف اصلی اچ‌آرپی در حوزه بهینه‌سازی استفاده از منابع و بهبود دسترسی بیماران به خدمات مراقبتی، بهبود استانداردهای کیفیت و ایجاد فرایند­های تاب­آور و پایداری خدمات بهداشتی و مالی متمرکز است. سازمان‌های بهداشتی با یکپارچه‌سازی این قابلیت­ها و اهداف در فرایندهای برنامه‌ریزی داده محور، ضمن تغییر نیازها، کاهش هدررفت منابع و در نهایت ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت و متمرکز، می‌توانند خدمات خود به بیماران را بطور موثری بهبود بخشند.

نقش پلتفرم اچ‌آرپی در بهبود تجربه بیمار

پلتفرم یکپارچه‌سازی برنامه‌ریزی منابع بیمارستان (اچ‌آرپی) با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده و دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا پزشکی، بیمارستان‌های هوشمند می‌توانند تخصیص منابع را در لحظه بهینه‌سازی کنند تا مطمئن شوند که کارکنان، تجهیزات و امکانات بطور کارامد استفاده می‌شوند.

این یکپارچه‌سازی امکان تصمیم‌گیری پیشگیرانه بر اساس تجزیه و تحلیل مبتنی بر پیش‌بینی را فراهم می‌کند، به بیمارستان‌ها امکان می‌دهد تا با در نظر گرفتن نیازهای بیماران، منابع را تخصیص دهند، درنتیجه زمان انتظار بیماران را کاهش دهند، و خدمات شخصی‌سازی‌شده بیشتری به بیماران ارائه کنند.

بیمارستان‌های هوشمند با بهینه‌سازی استفاده از منابع، می‌توانند استانداردهای ایمنی را بهبود بخشند، ریسک خطاها را کاهش دهند و کارایی عملیاتی را بهبود بخشند تا در نهایت موجب بهبود فرایند تشخیص و درمان بیماران شود و همه اینها در مجموع باعث بهبود نتایج و تجربه بیماران از دریافت خدمات درمانی در بیمارستان می‌شود.

مزیت‌ها و چالش‌های سیستم یکپارچه و مبتنی بر پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان

پیاده‌سازی برنامه‌ریزی منابع بیمارستان مبتنی بر پلتفرم (اچ‌آرپی) در بیمارستان‌ها در گام نخست به صرفه‌جویی قابل توجه از طریق کاهش هدررفت و بهبود بهره‌وری منابع می‌انجامد. مدیران بیمارستان‌ها با تخصیص کارامد کارکنان، تجهیزات و امکانات براساس پیش‌بینی‌های تقاضا و نیازهای بیماران و مدیریت یکپارچه و متمرکز، می‌توانند هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهند و پایداری مالی را بالا ببرند. افزون بر این، اچ‌آرپی با اطمینان از دسترسی بموقع به خدمات و درمان شخصی‌سازی‌شده، سطح رضایت بیماران و کیفیت خدمات مراقبتی را بهبود می‌بخشد. بیماران زمان کوتاهتری را در انتظار سپری می‌کنند، انتقال بیمار میان بخش‌ها آسان‌تر می‌شود و بیمار سطح بالاتری از توجه و خدمات بهداشتی را دریافت می‌کند که موجب افزایش رضایت و نتایج بهبودی عمومی می‌شود.

با این حال، پیاده‌سازی اچ‌آرپی با چالش‌ها و مسائلی همراه است که سازمان‌های بهداشتی باید مدیریت‌شان کنند. نگرانی‌های مربوط به میزان آمادگی، بلوغ و فرهنگ سازمانی و کارکنان، حریم خصوصی و امنیت داده از چالش‌های اصلی است. بیمارستان‌ها در این زمینه باید اقدامات موثر آموزشی، آگاهی رسانی، فرهنگ سازی و حفاظتی را اجرا کنند تا این موضوع با الزامات حوزه فرهنگ، سرمایه انسانی و تنظیم‌گری مطابقت داشته باشد. افزون بر این، یکپارچه‌سازی اچ‌آرپی با سامانه‌های مدیریت بیمارستان، کار چندان ساده‌ای نیست و به مطالعه وضعیت موجود و برنامه‌ریزی دقیق برای اطمینان از هماهنگی نارسایی‌ها و تبادل داده نیاز دارد. سرانجام همانطور که اشاره شد، آموزش و مدیریت تغییر برای کارکنان بهداشتی جهت تسهیل استفاده از به‌روش‌ها و جریان‌های کاری اچ‌آرپی ضروری است. ارائه برنامه‌های جامع آموزشی و ترویج فرهنگ انعطاف‌پذیری و بهبود پیوسته، گام‌های مهمی در غلبه بر مقاومت نسبت به تغییرات و بیشینه‌کردن مزایای پیاده‌سازی اچ‌آرپی است.

چشم‌انداز آینده سیستم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان مبتنی بر پلتفرم

روندها نشان می‌دهد پلتفرم برنامه‌ریزی منابع بیمارستان (اچ‌آرپی) در حوزه بیمارستان‌های هوشمند فرصت‌های ویژه‌‌ای می‌آفریند. با پیشرفت پیوسته فناوری‌های دیجیتال تحول­آفرین، انتظار می‌رود که بکارگیری اچ‌آرپی بیشتر از گذشته الزامی والبته موثر بشود. این فناوری‌های نوپدید با بهینه‌سازی بیشتر برای تخصیص منابع، قابلیت‌های تجزیه و تحلیل پیشگویانه را ارتقا داده و امکان پایش از راه دور بیماران و ارائه خدمات تله‌پزشکی را فراهم می‌کنند. افزون بر این، یکپارچه‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون در فرایندهای اچ‌آرپی، وظایف اداری را ساده‌تر می‌کند، خطای انسانی را کمینه و کارایی عملیاتی بیشتری در ارائه خدمات بهداشتی فراهم می‌کند. همانطور که بیمارستان‌های هوشمند به تحول می‌پیوندند، اچ‌آرپی نقش محوری در تدوین چشم‌انداز آینده مدیریت ارائه خدمات بهداشتی خواهد داشت که تسهیل نوآوری و بهبود تجربه بیماران از دستاوردهای آن است.

به بیان دیگر، نقش اچ‌آرپی در تبدیل بیمارستان‌های سنتی به مراکز بهداشتی هوشمند شبانه­روزی و بدون دیوار دارد، حائز اهمیت است. با بهره‌گیری از راهبردها و فناوری‌های اچ‌آرپی، بیمارستان‌ها می‌توانند به رشد پایدار، بهبود عملکرد مالی و ارائه خدمات مراقبتی تاب­آور و با کیفیت‌تر به بیماران دست یابند. بنابراین، برای مؤسسات بهداشتی حیاتی است که رویکرد اکوسیستمی و بهره‌مندی از پلتفرم اچ‌آرپی را بعنوان ضرورتی راهبردی برای آینده در نظر بگیرند.

با این چشم‌انداز بیمارستان‌ها باید در آموزش کارکنان سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های قوی حاکمیت داده را پیاده‌سازی کنند و در راستای تقویم فرهنگ نوآوری برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت اچ‌آرپی در بهبود ارائه خدمات بهداشتی گام بردارند. با پذیرش اچ‌آرپی، بیمارستان‌ها می‌توانند خود را در آستانه فصل جدیدی از ارائه خدمات درمانی و بهداشتی نوآورنه، پایدار و تاب­آور قرار دهند تا با اطمینان از بهبود نتایج مربوط به تجربه بیماران، آینده‌ای روشن‌تر را برای ارائه خدمات بهداشتی و ایجاد مطلوبیت و ارزش برای تمام ذینفعان، میسر کنند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=84631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط