- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

زمانی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی

مسعود بهمنی‌راد؛ 
زمانی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی
مسعود بهمنی‌راد؛
زمانی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی [۱]
توسعه پویا [۲]، سود سپرده بانکی همواره به عنوان مامنی برای کسب بازدهی بدون ریسک برای سرمایه‌گذاران مطرح بوده است و رسوب منابع در بانک‌ها و موسسات اعتباری، انگیزه سرمایه‌گذاری در تولید و اشتغالزایی را از بین برده است.

تنها در تعداد معدودی از اقتصادهای دنیا شاهد نرخ سود سپرده دو رقمی می باشیم که تمامی این کشورها با مشکل تورم بالا دست و پنجه نرم می کنند و عملا نرخ سود واقعی به دلیل تورم بالا منفی می‌باشد.

تصمیمات دو سال اخیر بانک مرکزی در راستای ماه شمار کردن نرخ سود سپرده بانکی و هدایت نرخ سود از طریق بازار بین بانکی در کنار بهبود وضعیت بانک‌ها از منظر درآمدهای غیرمشاع (رشد درآمدهای کارمزدی بانک ها) اثرات مثبت خود را در ترازنامه بانک‌ها نشان داده است. بطوری‌که تقریبا در تمامی بانک‌های بزرگ و اثرگذار کشور شاهد مثبت شدن اسپرد (حاشیه سود) عملیاتی و خروج آن‌ها از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌باشیم.

گشایش‌های احتمالی و چشم انداز مثبت مذاکرات هسته‌ای سبب رکود در تمامی بازارهای ارز، طلا، مسکن و بورس شده است و این می‌تواند به عنوان موقعیتی مناسب برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و هدایت منابع به تولید تلقی شود. از جمله پیشنهاداتی که می‌توان در این برهه زمانی برای بهبود وضعیت عملیاتی بانک‌ها مطرح نمود محدود نمودن پرداخت سود سپرده به سپرده‌های بزرگ و جلوگیری از رشد نقدینگی در اثر پرداخت نرخ سود سپرده بانکی بالا می‌باشد.

با کاهش نرخ سود سپرده بانکی به عنوان رقیب همیشگی بازار سرمایه امکان هدایت نقدینگی به این بازار و کسب منفعت سیستم بانکی از طریق واگذاری سهام موجود در پرتفوی بورسی آنها وجود خواهد داشت.

مسعود بهمنی‌راد، کارشناس ارشد بازار سرمایه

[۳] [۴]