رکوردشکنی بازار اختیار معامله با ثبت ۲میلیون موقعیت باز

رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران خبر داد:
رکوردشکنی بازار اختیار معامله با ثبت ۲میلیون موقعیت باز
رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران گفت: در پی اقدامات سال گذشته بورس کالای ایران در جهت توسعه و رونق هر چه بیشتر بازار اختیار معامله، روز ۲۳ خرداد ماه سال جاری تعداد کل موقعیت های باز این بازار به بیش از ۲ میلیون موقعیت رسید که این رقم یک رکورد جدید در تاریخ این معاملات به شمار می رود.

به گزارش توسعه پویا، آناهیتا فولادی فر در گفت‌وگو با کالاخبر اظهار داشت: طی سال گذشته، پس از بررسی های انجام شده در خصوص آسیب شناسی معاملات اختیار معامله در بورس کالای ایران، اقدامات گسترده ای جهت توسعه این بازار در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن راه اندازی قرارداد اختیار معامله برای ۵ دارایی پایه در سال گذشته بود؛ از جمله قرارداد اختیار معامله بر روی صندوق چندکالایی، دو صندوق طلا، شمش طلا و راه اندازی مجدد اختیار معامله زعفران نگین.

او افزود: به منظور رونق و کمک به عمق بخشی این معاملات، هر یک از این قراردادها با حداقل یک بازارگردان راه اندازی شد. همچنین کوچک بودن اندازه قرارداد و ایجاد امکان استفاده از استراتژی پوششی در قراردادهای اختیار خرید (کاورد کال) نیز به ورود فعالان خرد به این معاملات نیز کمک شایانی کرده است.

رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران ادامه داد: نتیجه‎ این اقدامات افزایش قابل توجه تعداد فعالان بازار و موقعیت های باز در قراردادهای اختیار معامله است که در روز ۲۳ خرداد ماه سال جاری تعداد کل موقعیت های باز بازار به بیش از ۲ میلیون موقعیت رسید.

به گفته فولادی فر، بازار مشتقه کالا همچنان ظرفیت های بالایی دارد و پیش بینی می شود در سال جاری تعداد فعالان این بازار افزایش قابل توجهی داشته باشد. اقدامات پیش رو در سال جاری از جمله یکپارچه سازی سامانه معاملات مشتقه و بازار مالی و سهولت گردش پول در این بازارها، ایجاد امکان ورود کدهای سبدگردانی که در حال حاضر در مرحله صدور مجوز سازمان قرار دارد، ورود دارایی های پایه جدید در کلاس فلزات گران بها به بازار مشتقه و ورود صندوق های کالایی جدید همگی کمک شایانی به بیش از پیش بزرگ شدن بازار مشتقه خواهد کرد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=81900

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط