- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

رویداد اعتراضی دانش آموزان نسبت به رهاسازی یک اثر تاریخی در خوزستان

رویداد اعتراضی دانش آموزان نسبت به رهاسازی یک اثر تاریخی در خوزستان
رویداد اعتراضی دانش آموزان نسبت به رهاسازی یک اثر تاریخی در خوزستان [۱]
دومین بازارچه کاروفناوری و هنرهای دستی دانش آموزان مدرسه دخترانه غیرانتفاعی بهار اندیشه و ستارگان بخش قلعه تُل شهرستان باغملک در قلعه ی تاریخی شهر قلعه تُل برگزار شد.

به گزارش توسعه پویا [۲]، خدیجه عباسی لرکی مدیر این مدرسه در مورد هدف برگزاری رویداد کاروفناوری در این قلعه ی تاریخی گفت: متاسفانه این قلعه ی زیبا و تاریخی با موقعیت ممتاز در مرکز شهر، سال‌هاست مورد بی مهری مسئولان متولی قرار گرفته است و حتی از حراست هم بی بهره مانده است و رها شده است.

وی ادامه داد: هرساله دانش‌آموزان ما بصورت خودش برای برگزاری رویداد به این قلعه می آیند و اقدام به پاکسازی محیط آن می کنند که متاسفانه در هر نوبت پاکسازی بیش از ده کیسه زباله از محیط این قلعه جمع آوری می شود.

این مدیر مدرسه ضمن گلایه از مسئولان میراث فرهنگی استان خوزستان و کشور تاکید کرد: این اثر تاریخی سرمایه ی همه ی مردم ایران است و دانش آموزان ما احساس تعلق خاصی به آن دارند و تا سامان دهی و تعیین تکلیف وضعیت این قلعه به برگزاری رویدادها در این اثر تاریخی ادامه خواهیم داد. ما با این اقدامات و رویدادهای فرهنگی اعتراض خود را به متولیان نشان می دهیم.

گفتنی است
قلعه‌ی تاریخی شهر قلعه‌تل از توابع شهرستان باغملک در شرق استان خوزستان واقع شده و آن را محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری بنا کرده است که هم زمان با حکومت فتحعلی شاه قاجار بود.
این اثر تاریخی برای مردم این شهر دارای اهمیت ویژه‌ای است. نام این شهر از این قلعه گرفته شده و در مرکز شهر قرار دارد.

این قلعه به علت قرار گرفتن در دشتی حاصلخیز و نزدیکی با نواحی کوهستانی و راه‌های ارتباطی شوش، ایذه، شهرکرد و اصفهان، همواره مورد توجه قرار داشته است. قلعه تل روی یک زیگورات‌ عیلامی ساخته شده است و موقعیت ممتاز نظامی آن بر فراز تپه ضمن تامین دید کافی آن بر راه‌های منشعب از چهار جهت، همواره مورد استفاده جنگجویان محلی قرار می‌گرفت.

قلعه یک بنای خشتی و گلی است که برج‌ها و بعضی قسمت‌های حصار بندها و شاید سقف آب‌انبارها و طاق‌های آن آجری بوده و به شکل دژ‌های نظامی قدیم ساخته شده و دارای چهار برج مدور مجوف بوده است.

این قلعه از لحاظ منظری مانند بسیاری از دژهای نظامی ایران از فاصله‌‌های دور قابل مشاهده است. اما به دلیل عدم رسیدگی و توجه مدیران به حال خود رها شده و تبدیل به یکی از مکان‌های جرم‌خیز شده است.

بر اساس آمار، سالانه یک میلیون نفر گردشگر وارد شهرستان باغملک می‌شوند که اغلب آن مربوط به شهر قلعه‌تل است. با توجه به اینکه شهر قلعه‌تل از شرایط جغرافیایی و آب و هوایی موقعیت منحصر به‌فردی در استان خوزستان دارد ( آب و هوای معتدل در همه فصول و طبیعت زیبا) از این روی مردم زیادی هم از این شهر بازدید می‌کنند و قلعه‌ی تاریخی را نیز مورد بازدید قرار می‌دهند.

شهرداری قلعه‌تل تا کنون جلسات متعددی را با میراث استان خوزستان برای ساماندهی قلعه انجام داده اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در سال‌های اخیر اعتباراتی از جانب میراث برای مرمت و حفاظت قلعه در نظر گرفته شد و اقداماتی صورت گرفت. اما همچنان شرایط برای نتیجه مطلوب به ثمر نرسیده و قلعه در شرایط بلاتکلیفی است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=77032 [۱]

[۳] [۴]