رونمایی از ۳ گروه مخالف عرضه خودرو در بورس/ ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری خودرو است

سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا، در یک میزگرد تلویزیونی اعلام کردرونمایی از ۳ گروه مخالف عرضه خودرو در بورس/ با عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال ایجاد هیجان در بازار نیستیم/ عرضه خودرو در بورس کالا نباید قطره‌چکانی انجام شود/ ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، نقطه پایان قیمت گذاری دستوری خودرو است
سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا، در یک میزگرد تلویزیونی اعلام کرد:
رونمایی از ۳ گروه مخالف عرضه خودرو در بورس/ با عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال ایجاد هیجان در بازار نیستیم/ عرضه خودرو در بورس کالا نباید قطره‌چکانی انجام شود/ ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری خودرو است
سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا، با بیان این‌که با عرضه خودرو در بازار سرمایه، به دنبال ایجاد هیجان در بازار نیستیم، تاکید کرد: برخی از نمایشگاه داران، بخشی از بدنه خودروسازان و برخی از صاحبان امضاهای طلای ۳ گروه اصلی مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.

به گزارش توسعه پویا از خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا در یک میزگرد تلویزیونی که با هدف بررسی ابعاد عرضه خودرو در بورس کالا برگزار شده بود، اعلام کرد: اگر قرار بر عرضه خودرو در بورس کالا باشد باید مشخص بشود که چه تیراژی از تولیدات خودروسازان قرار است عرضه شود و عرضه به صورت قطره چکانی نباشد. زیرا ما به عنوان بورس کالا وظیفه داریم عرضه و تقاضای مناسب در بازار ایجاد کنیم.

جهرمی تاکید کرد: دلیل تعیین این شرط، آن است که ما با عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال ایجاد هیجان نیستیم.

چه کسی مقصر است؟

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به تاخیر در تایید قیمت جدید خودروها و اثر آن بر صنعت خودرو گفت: قیمت خودروهای داخلی باید در اردیبهشت ماه افزایش پیدا می کرد، اما الان با چند ماه تاخیر این اتفاق رخ داده است. در این‌جا باید پرسید که کوتاهی از جانب چه کسی بوده است؟

او افزود: به اعتقاد من ایراد به شورای رقابت برمی‌گردد. وقتی دستورالعمل قیمت خودرو در زمان خود ابلاغ نمی‌شود همه دچار زیان می شوند. وقتی قیمت گذاری، دستوری می‌شود سهام‌دار متضرر می‌شود، خودروساز هم از کیفیت می‌زند.

نقطه پایان قیمت‌گذاری دستوری

جهرمی تاکید کرد: در ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم بندی وجود دارد که بر مبنای آن قیمت‌گذاری دستوری ممنوع اعلام شده است. به نظر می‌رسد این بند قانونی، نقطه پایان قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است.

او گفت: بر مبنای این بند قانونی، سهامداران شرکت‌های خودروساز می توانند از دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت شکایت کنند.

جهرمی افزود: بر اساس قانون، بازار خودرو مشمول قاعده انحصار طبیعی نیست.

زمان مناسب برای عرضه خودرو در بورس کالا

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این میزگرد اعلام کرد: برای فراهم شدن بستر عرضه خودرو در بورس کالا ، باید میزان عرضه به عدد قابل توجهی برسد تا در بازار ثبات ایجاد شود. براین اساس معتقدم هرچند عرضه خودرو در بورس اقدام مثبتی است اما الان زمان مناسبی برای انجام آن نیست.

او ضمن تاکید بر مخالف با قیمت گذاری دستوری، افزود:برای آزادسازی قیمت خودرو لزوما نیازی به عرضه در بورس کالا نیست، در موقعیت فعلی که از نظر قیمتی مشکلی در بازار خودرو نداریم عرضه خودرو در بورس کالا ضرورت ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو در عین حال اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد خودروها از قابلیت عرضه در بورس کالا برخوردارند.

کاکایی با اشاره به این‌که عرضه خودرو در بورس کالا ، در میان‌مدت می‌تواند مشکلات بازار خودرو را رفع کند، توضیح داد: برای این‌که از عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه بگیریم باید زمان و فرصت کافی را برای بورس در نظر بگیریم، زیرا این کار در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=93505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *