روابط عمومی، توسعه سازمانی و بزرگداشت جایگاه والای انسانی

روابط عمومی، توسعه سازمانی و بزرگداشت جایگاه والای انسانی
روابط عمومی، توسعه سازمانی و بزرگداشت جایگاه والای انسانی

توسعه پویا، علی جهانی، مدیر پیشین روابط عمومی بانک مرکزی، بانک پارسیان، صادرات، پژوهشگر روابط عمومی و علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی برای توسعه پویا نوشت:

بشنو ازنی چون حکایت می‌کند
از جدایی‌ها شکایت می‌کند

۲۷ اردیبهشت، “روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی” بهانه خوبی است تا به این پرسش، پرداخته و پاسخ دهیم که آیا روابط عمومی و ارتباطات، آنچنان ارزشمند است که پیرامونش بیاندیشیم، نشست برپا داریم، گردهمایی ساز کنیم، بنویسیم، کتاب چاپ کنیم و سخن برانیم؟
این نوشتار کوتاه در پی دیدار دست اندرکاران و مدیران روابط عمومی کشور با وزیر ارشاد در آغاز هفته روابط عمومی برآن است تا به پرسش‌های یادشده بانگاهی گذرا پاسخ دهد.

سرشت انسان با تمام کنش‌ها و واکنش‌هایش آمیخته شده با مهرورزی، همدلی وکنار یکدیگر بودن و پرهیز ازجنگ، جدایی، دشمنی و کینه‌ورزی.
در دنیای پر از سختی و رنج، تمام تلاش بشر در درازنای تاریخ، رسیدن به آرامش با و درکنار دیگران بوده و هست. در فراز و فرود زندگی، همواره ساختن بهترینها با کمک و همراهی دیگران در سایه گفت‌وگو و بده بستان‌های دادگرانه و برابر نیز آرزوی دیرین اوست.

انسان آمیخته ایست از تن و روان، همانگونه که باید از پیکر خاکی خود که خانه روح اوست نگهداری کند، باید از روان خویش که هدیه پروردگار و جوهر بنیادین اوست به بهترین گونه پرستاری کند.

با این نگاه اگر بپذیریم؛ بشر جانشین خداوند در زمین است و در دوران کنونی و در لابلای شتابنده چرخ صنعت و فنآوریهای سخت، زندگی او روز به روز ملال آورتر از گذشته و پیچیده‌تر از پیش می‌شود، نه تنها باید به او و خواسته‌ها و حقوقش بیشتر توجه کنیم که اساسا چون او گل سرسبد آفرینش و مایه افتخار و مباهات پروردگار است، باید محور تمامی کارها و برنامه ریزی‌ها ” انسان” باشد.

همین نگاه مارا بر آن می‌دارد؛ بر این باور پافشاری کنیم و بیش از پیش در این عرصه بررسی، پژوهش و نگارش داشته باشیم.

امروزه باپیچیده‌تر شدن و پیشرفت ساختار اجتماع بشری، ضرورت و نیاز جامعه و سازمان‌ها به “روابط عمومی و ارتباطات” نه تنها کاسته نشده که افزون تر از گذشته گردیده است.

پرداختن به “روابط عمومی” همسو با دگرگونی‌ها و نیازهای روز انسان به مانند نهادی که می‌تواند به صورت نظام مند، برنامه‌ریزی شده، سنجیده و فرآیندی در راستای حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران، کارکنان، رسانه‌ها، ذی‌نفعان و مشتریان نقش بازی کند یک حتمی انکار ناپذیر است.
برای پاسخ به پرسش‌های بالا خوب است به نقش‌های بدون جایگزین روابط عمومی بنگریم؛
نقش حس‌گری، نقش پژوهش، پایش و شناخت پیرامونی، نقش رصد و هدایت ورود و خروج اطلاعات، نقش تصمیم‌سازی، ایجاد توازن و تعادل میان مولفه‌های ساختار سازمانی در درون و بیرون آن.

این کارویژه‌هاست که درگام بعدی حوزه وظایف روابط عمومی را ترسیم می‌کند؛
وظیفه مطالعاتی، پژوهشی و برنامه‌ریزی، وظیفه ارتباطات رسانه‌ای و مردمی، وظیفه تولید محتوا و انتشاراتی، وظیفه اقناع‌سازی و تبلیغاتی، وظیفه دیداری و شنیداری و دست آخر وظیفه تشریفاتی، زیبا سازی و نیکوگویی.

چنین روابط عمومی است که از کسوت یک توجیه‌گر و یا واحد تبلیغاتی صرف، به نهادی برنامه‌ریز و تحلیل‌گر و در یک واژه در لباس “مغز منفصل مدیریت سازمان” رخ می‌نماید.
امروزه از دانش، هنر، صنعت و مهارت روابط عمومی به مثابه نهادی شبه مدنی و ساختاری منحصر به فرد و بدون جایگزین در راه روانسازی و تسهیل ارتباطات دوسویه بین دولت و ملت، سازمان و مردم، مدیریت و کارکنان و بخش‌های تولیدی، خدماتی و مشتریان نام برده می‌شود.

گسترش و توسعه علمی هرچه بیشتر “نهاد روابط عمومی” و بالندگی هرچه بیشتر “کارگزاران روابط عمومی” در زندگی پرشتاب و بدون بازگشت بشری و حیات پر استرس و ملال آور زندگی شهری و سازمان‌های تودرتوی اداری به منزله نهاد روغنکار و روح نواز جامعه و رفتار مردمی است.

روابط عمومی فن و هنر زیبای برقراری ارتباطات مردمی به منظور اثرگذاری دقیق و شناخت افکار و خواسته‌های مردمی است. این است که آن را نه یک تفنن، پز و یا نمودار اجباری در گوشه‌ای از ساختار سازمانی و یا چرخ یدک!!! بلکه به یک ضرورت و الزام اجتماعی عصر کنونی تبدیل کرده است. امروزه کمتر سازمان پیشرفته‌ای خودرا بی‌نیاز از روابط عمومی و تعاملات در مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی مردمی می‌داند.

روابط عمومی پل پایدار و سترگ ارتباط بین افرادجامعه و سازمان است تا با تصویر روشن افکار عمومی برای سازمان بتواند خدمات بهتر و در شان و جایگاه مشتریانش ارائه دهد و رضایت و همراهی مردمی را همواره بدست آورد. روابط عمومی روح منعطف، مهربان، تیزبین، دلسوز، دور اندیش و آگاه به احساسات وعاطفه هاست.
روابط عمومی “نماینده افکار عمومی” است. به تعبیر زیبای پدر روابط عمومی ایران مرحوم نطقی: روابط عمومی وکیل مدافع (باهوش و ژرف نگر) سازمان و دادستان (صادق و دلسوز) مردم است.

با روابط عمومی تراز، ضعف سازمان و مدیریت برطرف و نقاط قوت و توانمندی آن افزون و پویایی بی‌وقفه، توسعه پایدار وکارآمدی شکل می‌گیرد.
در پایان شعر آغازین نوشته را یادآور می‌شوم که مولوی چه نیکو بر ارتباطات حکایت می‌کند و پای می‌فشارد و از جدایی‌ها شکایت.

دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برپایی بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی که با برنامه‌ریزی و هماهنگی دکتر عباس تقی پور مدیر مسئول ماهنامه “مدیریت ارتباطات” برپاشد که علاوه بر رئیس و اعضای انجمن روابط عمومی ایران، تنی چند از مدیران روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و پیشکسوتان روابط عمومی و کارگزاران این حوزه حضور داشتند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=57392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *