- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

روابط عمومی، تبادل اطلاعات است برای مبادله آرامش!

روابط عمومی، تبادل اطلاعات است برای مبادله آرامش!
حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی؛
روابط عمومی، تبادل اطلاعات است برای مبادله آرامش! [۱]
روابط عمومی یعنی گسترش شتابان «سرمایه ارتباطی» در سایه: اعتمادسازی، یکپارچگی و همکاری، تقویت درک متقابل، ارتقای بهره وری ارتباطی، بکارگیری نظارت مردمی، افزایش خلاقیت اجتماعی، شتاب دادن به داد و ستدهای ارتباطی برای مبادله آرامش … .

به گزارش توسعه پویا [۲]، حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی در اهم وظایف ارتباطی در شرایط بحران می‌نویسد:


۱-مساله شناسی ارتباطی
ـ کسب آگاهی درباره حوادث احتمالی پیش روی
ـ تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه‏ وضعیت پیش آمده
ـ پیش‏‌بینیی‌های منطقی درباره تحولات محیط و اثرات آن بر افکار عمومی
ـ تقویت افق شناسی ارتباطی
ـ برنامه‏‌نویسی برای آینده
ـ آینده‏ نگری و به دنبال آن آینده‏ سازی برای نظام ارتباطی(فکری و احساسی) افکار عمومی


۲- بحران ستیزی

الف- پیشگیری از بحران:
– شناسایی محورها و گلوگاه‌‏های بروز بحران
– فراهم آوردن فرآیندهای برنامه‏ ریزی برای پیشگیری از بروز بحران
– یادآوری‏های مداوم به واحدهای ذینفع برای انجام اقدامات پیشگیرانه

ب- حل و فصل بحران:
ترویج طرز تلقی سرمایه‏‌ای از بحران
فراهم کردن زمینه‏ های پذیرش اصولی بحران در افکار عمومی
خط شکن شدن در بحران و باز کردن راه برای بقیه فعالیت‏‌های ارتباطی
هوشیاری مضاعف در زمان بروز بحران
ایجاد فضای آرام و تسلط بر امور در افکار عمومی
حمله به قلب و نقاط کلیدی بحران
تصمیم‏‌گیری‌‏های اصولی و منطقی در حوزه ارتباطات
تقویت قدرت ترکیب عوامل و توانمندی‌های دیگران برای حل بحران

۳- اقدام ارتباطی برای ایجاد آرامش

هدایت ایدئولوژیک افکار عمومی به طور جامع‏ نگر و کلی

ایده‏‌سازی (بالا بردن سواد رسانە‌ای عمومی)

تحلیل مسایل حرفه‏ ای از دیدگاه ارتباطی (روانشناختی و جامعە شناختی) در ابعاد مختلف

برقراری ارتباط بین مولفه‏‌ها و موضوعات

تبیین درست جریانات سیاسی، اجتماعی و…درون و برون سازمانی

سوژه سازی برای ایجاد آرامش در افکار عمومی
و هر نقشی که هر روابط عمومی باید برای خروج از انفعال و تماشاچی بودن و اتخاذ رویکردی فعالانه و موثر، ایفا کند.
سوال این است: اکنون روابط عمومی ها در تمام سازمانها در این شرایط حاد خاص جامعه چه می کنند؟
چه برنامه ای دارند؟ در حال ایفای چه نقشی هستند ؛ منفعل یا فعال؛ کنشگر یا واکنشگرا؛ جریان ساز یا …

[۳] [۴]