- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

روابط‌عمومی؛ حرکت در مدار هوشمندی و سلامت

امیر عباس تقی‌پور؛
روابط‌عمومی؛ حرکت در مدار هوشمندی و سلامت

“روابط‌عمومی هوشمند، انسان سالم و جامعه سالم” از سوی ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی به عنوان شعار محوری این هفته در سال ۱۳۹۹ انتخاب و مطرح شده است. در نگاه نخست به نظر می‌رسد شرایط حاکم و ناشی از ویروس کرونا در جهان و از جمله ایران، مهم‌ترین دلیل این انتخاب باشد که اگر و فقط اگر همین دلیل هم مدنظر بوده، شعاری پرمغز و حاکی از اعتقاد سیاستگذاران این هفته به تاثیرگذاری و نقش روابط‌عمومی‌ها در چرخه‌ی مقابله با ویروس کرونا است.

پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]، اما باید توجه کنیم که این شعار از جهات متعددی قابل بررسی بوده و فاقد تاریخ مصرف است. سلامت ابعاد مختلفی دارد؛ علاوه بر شئون فیزیکی و جسمی، شئون معنوی و تمامی ابعاد زندگی بشر را شامل می‌شود. الزام انسان به رعایت سلامت جسمی، روحی، اقتصادی و اجتماعی خود، تحولات عظیمی را در تغییر و ارتقای سبک زندگی او ایجاد می‌کند و از این حیث می‌تواند در جامعه‌ای مطمئن و سالم، تنفس، کار و زندگی کند!
پیوند روابط‌عمومی هوشمند [۲] با انسان و جامعه سالم نیز پیوند مبارکی است که در شعار امسال هفته روابط‌عمومی مشاهده می‌شود.

روابط‌عمومی هوشمند، روابط‌عمومی‌ای است که با برنامه‌ریزی دقیق، همه‌جانبه و موشکافانه در پی اجرای وظایف متعدد خود است. روابط‌عمومی هوشمند با اجرای وظایفش، به مخاطبش احترام می‌گذارد و برای خود احترام می‌خرد. کیفیت زندگی مخاطبش را ارتقا می‌دهد و از دقایقی که برای ایفای مسئولیت حرفه‌ای خود صرف می‌کند لذت می‌برد. روابط‌عمومی هوشمند، سواد و آگاهی مخاطب خود را افزایش می‌دهد و هر لحظه در پی افزایش سواد و آگاهی خود است و بالاخره، روابط‌عمومی هوشمند مبلغ و مروج سلامت است.

بدیهی است که ضریب سلامت در جامعه‌ای که سواد دارد، آگاه است و کیفیت زندگی در آن بالاست، افزایشی بوده و شاخص‌های رضایتمندی را افزایشی می‌کند. بنابراین، شعار هفته روابط‌عمومی سال ۱۳۹۹ را بایستی شعاری جامع، فراگیر و مبارک برای همه‌ی ایام و فصول در نظر گرفت و از فعالان روابط‌عمومی درخواست کرد که حرکت در مدار هوشمندی، سلامت انسان و سلامت جامعه را پیوسته دانسته و بر این پیوستگی اصرار ورزند.

[۳] [۴]