- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

روابط‌عمومی‌‌ ۱۴۰۰در شرایط گذار

سال ۱۴۰۰، برای روابط‌عمومی‌ها از دو منظر، سالی متفاوت بود. از یک سو استقرار دولت جدید و به تبع‌آن تغییر و تحول‌های مدیریتی گسترده مدیران روابط‌عمومی‌ها در اکثر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را شاهد بودیم و از طرفی دیگر در این سال با ظهور روندهای جدیدی در عرصه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، پدیده‌ای به عنوان «متاورس» بیش از همه خودنمایی کرد و در این مسیر روابط‌عمومی‌ها را با رویکردهای نوینی در حوزه توسعه ارتباطات دیجیتال روبه‌رو ساخت.

به گزارش توسعه پویا [۲] از شارا، سال ۱۴۰۰، برای روابط‌عمومی‌ها از دو منظر، سالی متفاوت بود. از یک سو استقرار دولت جدید و به تبع‌آن تغییر و تحول‌های مدیریتی گسترده مدیران روابط‌عمومی‌ها در اکثر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را شاهد بودیم و از طرفی دیگر در این سال با ظهور روندهای جدیدی در عرصه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، پدیده‌ای به عنوان «متاورس» بیش از همه خودنمایی کرد و در این مسیر روابط‌عمومی‌ها را با رویکردهای نوینی در حوزه توسعه ارتباطات دیجیتال روبه‌رو ساخت.
در اتفاق اول آنچه بیش از همه به‌چشم آمد، انتخاب و انتصاب مدیران روابط‌عمومی‌ سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بیشتر از میان فعالان عرصه رسانه بویژه صداوسیما بود و کمتر انتصابی را با رویکرد تخصصی روابط‌عمومی‌ شاهد بودیم.
در همین راستا انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ نیز در آستانه شروع به‌کار دولت جدید، با تهیه و انتشار «بسته اعتلای دانش روابط‌عمومی»‌ تلاش کرد پیشنهادهای تخصصی و حرفه‌ای خود را در این مسیر ارایه کند، به‌نحوی‌که در یکی از بندهای این بسته بر ضرورت استفاده از نیروهای متخصص روابط‌عمومی‌ از بعد علمی، اجرایی و بومی در دستگاه‌های دولتی تاکید کرد.
در اتفاق دوم نیز لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر روابط‌عمومی‌ها از قابلیت‌های ارتباطی نوآورانه جهان متاورس بویژه در حوزه‌های تعامل با مخاطب، شخصی‌سازی پیام‌، گسترش و غنای هر چه بیشتر تجربه‎های محتوایی هولوگرافیک و اطلاع‌رسانی سریع و جذاب بود که در کتاب پیش‌رو نیز در بخش‌های مختلف پژوهش، مقاله‌ و دیدگاه‌، مباحث مهم و متنوعی از اهمیت و کارکرد روابط‌عمومی‌ها‌ در فضای جدید و تاثیرهای فراجهان بر صنعت روابط‌عمومی آورده شده است.
در نهایت اینکه از اتفاق‌های خوب در سال ۱۴۰۰ می‌توان به کاهش چشمگیر تلفات انسانی از بیماری مهلک کووید-۱۹ در کشور اشاره داشت که تا حد زیادی موجب رونق دوباره فعالیت‌های جمعی و حضوری روابط‌عمومی‌ها بویژه برگزاری همایش‌ها و رویدادهای متنوع علمی و اجرایی در این زمینه گردید.


مهدی باقریان
رییس انجمن

 

منبع: کتاب سال روابط‌عمومی ایران – مقدمه

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=46501 [۱]

[۳] [۴]