- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

روابط‌‌عمومی‌های هوشمند بازی‌گردانان فضای رسانه‌ای باشند

روابط‌‌عمومی‌های هوشمند بازی‌گردانان فضای رسانه‌ای باشند [۱]
حمید شکری خانقاه:
روابط‌‌عمومی‌های هوشمند بازی‌گردانان فضای رسانه‌ای باشند
[۱]
روابط‌عمومی‌های هوشمند با مدیریت ارتباطات راهبردی، بازی‌گران و بازی‌گردانان فضای رسانه‌‌ای در عصر هوشمندی باشند.

به گزارش توسعه پویا [۲]، رئیس گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سوادرسانه‌ای یونسکو_ایران، در ششمین وبینار تخصصی هفته جهانی سواد رسانه‌ای با بیان این مطلب با تاکید بر اینکه پشت هر پیام رسانه‌ای، فرستنده‌ای با هدفی خاص نهفته است، می‌افزاید: روابط عمومی هوشمند بر مدیریت محتوا متمرکز است، دانش محور و مجهز به تکنولوژی روز است، توان پاسخ‌یابی و پاسخ‌گویی سریعی دارد و از مخاطب برای تولید محتوا کمک می‌گیرد.

دکتر حمید شکری خانقاه بر این نکته تاکید کرد: روابط عمومی‌های هوشمند با فاصله گرفتن از کلیشه گرایی‌های مرسوم، با به‌کارگیری تکنیک‌های گوناگون اقناعی و مهارتهای ارتباطی می‌توانند در مقابل اخبار جعلی و آسیب‌های فضای مجازی همچون: کلیشه‌سازی،انگ زدن، تصدیق‌های جانبدارانه و شایعه، هوشمندانه و هنرمندانه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به بستری برای روشنگری، بالا بردن اعتماد و وفاق اجتماعی تبدیل کنند.

این مدرس دانشگاه سواد ارتباطی و سواد رسانه‌ای را مهمترین دغدغه روابط عمومی ها عنوان کرد و اضافه می‌کند: رسانه میزبانی است که همواره در حال تغییر و توسعه و تأثیرگذاری بر دنیای اطراف ماست لذا بایستی در کنار خبرنگاران، از توانمندی و کنش‌گری رسانه نگاران فعال و شناخته شده در روابط عمومی‌ها به نحو مطلوبی بهره بگیرند. امروزه کانال‌داران و رسانه‌نگاران به صورت غیر رسمی در شبکه های اجتماعی موجب جابجایی قدرت و مرجعیت رسانه ای از رسانه‌های رسمی به فضای مجازی برای افکار عمومی شده اند.

شکری خانقاه با استناد به موضوعات و مطالعات روز دنیا، ده‌گانه سواد رسانه‌ای را مطرح ورده و گفت: روابط عمومی‌ها و جامعه فعال و کنشگران رسانه های اجتماعی، در دوران تکثر و تنوع محتوا و پیامهای ارتباطی، برای تحلیل پیامهای رسانه‌ای باید ۱۰ سؤال اساسی را در نظام ارتباطات هر سازمانی مطرح کنند و برای هرکدام پاسخی بیابند: اولین سؤال چه کسی این پیام را داده است، نویسنده پیام کیست؟ دوم چرا این پیام ساخته شده است، هدف چیست؟ سوم اقتصاد پیام، چه کسی برای آن هزینه کرده است؟ چهارم تأثیر پیام، چه کسی ممکن است از این پیام سود ببرد یا از آن آسیب ببیند، و چرا ممکن است برای من مهم باشد؟ سؤال بعدی “پاسخ” است؛ اینکه چه اقداماتی در پاسخ به پیام ممکن است انجام داد؟ ششم محتوای پیام است؛ چه ایده‌ها، ارزشها، اطلاعات و دیدگاه‌هایی آشکار یا ضمنی یا مهم هستند؟ سؤال هفتم در خصوص تکنیک‌هایی است که در تهیه پیام استفاده شده است، چرا و چگونه؟ هشتم، تفسیر پیام چیست، چگونه افراد متفاوت ممکن است این پیام را متفاوت درک کنند، تفسیر من چیست و از واکنش و تفسیرم در مورد خودم چه می آموزم؟ سؤال نهم در خصوص زمینه پیام است، کی، کجا، و چگونه با مردم اشتراک‌گذاری شده؟ و دهمین سؤال در مورد اعتبار است، آیا واقعیت دارد یا موضوع چیز دیگری است، منابع اطلاعات، ایده‌ها و ادعاها چیست؟

حمید شکری خانقاه در پایان نشست پیشنهاد کرد: روابط عمومی.ها در پاسخ به این پرسش ها باید نقشه راه را ترسیم کنند، نقشه نفوذ خود را توسعه دهند و بر اساس تحلیل پیامهای ارتباطی ارزیابی اثر بخشی خود را بسنجند و با گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی پیشرفته و هوشمند تبدیل شوند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=68861 [۱]

[۳] [۴]