- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۳۶ درصدی تحویل خودرو در بهار امسال

رشد 40 درصدی صادرات و 36 درصدی تحویل خودرو در بهار امسال
وزیر صمت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران:
رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۳۶ درصدی تحویل خودرو در بهار امسال/ صادرات مواد خام معدنی تنها یک درصد است/ ایجاد مرجع قیمتی در سایت ۱۲۴ از سوی وزارت صمت
[۱]

وزیر «صنعت، معدن و تجارت» گفت: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت‌شده، اما کمتر از یک درصد آن یعنی ۴.۵ میلیون تن به‌صورت خام صادرشده است؛ به‌عبارت‌دیگر ۹۹ درصد حاصل استخراج انجام‌شده در چرخه تولید روبه‌جلو رفت، البته مواد نیمه‌خام نیز صادر کردیم اما به جرئت می‌توان گفت که صادرات مواد خام معدنی بسیارکم و در حد یک درصد است.

به گزارش شاتا، سید رضا فاطمی امین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران بابیان این‌که رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه معدن تأکید بسیاری دارند، افزود: تأکید ایشان نسبت به حوزه معدن بسیار درست است، زیرا یکی از نقاط آغاز چرخه تولید، حوزه معدن است.

بررسی تمام نقاط امیدبخش ازنظر ذخایر معدنی از مهرماه سال گذشته

وی تصریح کرد: شناسایی ذخایر معدنی، نخستین بحث در حوزه معدن است که متأسفانه در این زمینه عقب هستیم و نمی‌دانیم که به‌طور دقیق به چه میزان ذخایر معدنی وجود دارد و تا چه حد قابل‌برداشت خواهند بود، بنابراین کار ویژه‌ای را از مهرماه سال گذشته آغاز و تمام نقاط امیدبخش کشور را ابتدا از خراسان جنوبی سپس کردستان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق بررسی کردیم تا به‌دقت و ذخایر معدنی شناسایی و شود و خوشبختانه ذخایر بسیار ارزشمندی در خراسان جنوبی اکتشاف شد و به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

صادرات مواد خام معدنی تنها یک درصد است

وزیر صمت برداشت از معادن را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت‌شده، اما کمتر از یک درصد آن یعنی ۴.۵ میلیون تن به‌صورت خام صادرشده است؛ به‌عبارت‌دیگر ۹۹ درصد حاصل استخراج انجام‌شده در چرخه تولید روبه‌جلو رفت، البته مواد نیمه‌خام نیز صادر کردیم اما به جرأت می‌توان گفت که صادرات مواد خام معدنی بسیارکم و در حد یک درصد است.

فاطمی امین بیان کرد: همچنین شاهد رشد تولید در برداشت‌های حوزه مس، سنگ‌آهن و سرب نیز بودیم.

سرمایه‌گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم باید علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود به یک کار مهم و زیرساختی یعنی سرمایه‌گذاری نیز توجه کنیم.

وزیر صمت ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر نسبت به حوزه سرمایه‌گذاری توجه چندانی نشده است و سال‌هایی بوده که سرمایه‌گذاری ما کمتر از میزان از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های قبلی بوده است، یعنی حتی به میزان نرخ استهلاکی که در سرمایه‌گذاری‌های قبلی فرسوده شده بود نیز سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده بود.

فاطمی امین یادآور شد: سال گذشته سرمایه‌گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار آغاز شد که نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است.

شناسایی شهرهای دارای اشتغال پایین به تفکیک شهرستان بر اساس طرح آمایش صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: متأسفانه فاقد توزیع جغرافیایی مناسب در سرمایه‌گذاری‌ها هستیم به‌گونه‌ای که در برخی از شهرها بیش‌ازحد فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری مستقرشده است، اما در بسیاری از شهرها شاهد بیکاری بالا و مهاجرت هستیم؛ در این خصوص کار ویژه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آمایش صنعت، معدن و تجارت انجام‌شده و خوشبختانه مطالعات بسیاری نیز در مورد آن صورت گرفته و در تمام شهرهایی که به تفکیک شهرستان از اشتغال پایینی برخوردار هستند، طرح‌ها شناسایی‌شده و ظرف دو ماه آینده این طرح‌ها آغاز خواهد شد تا به یک توازن منطقه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری برسیم.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته

فاطمی امین گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ میزان صادرات افزایش ۴۰ درصدی داشت؛ همچنین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نیز رشد ۴۰ درصدی صادرات را تجربه کردیم.

تبادل هیئت‌های تجاری به‌صورت هفتگی از ابتدای امسال

وی عنوان کرد: به‌طور متوسط از ابتدای امسال تاکنون هر هفته حداقل یک هیئت خارجی و سرمایه‌گذاری، مسئولان اقتصادی، مدیران ارشد سایر کشورها به ایران سفرکرده‌اند و حداقل یک هیئت ایرانی برای گسترش مبادلات و پیوندها به کشورهای خارجی سفرکرده است.

ایجاد ارتباط تجاری میان استان‌های کشور با استان‌های سایر کشورها باهدف تعمیق صادرات

وزیر صمت تأکید کرد: اقدام جدید وزارت صمت برای تعمیق صادرات و تقویت تجارت خارجی، برقراری ارتباط بین استان‌های سایر کشورها با استان‌های کشور بوده است، برای مثال ارتباط استان اصفهان را با یک استان در چین و روسیه برقرار کردیم و این ارتباط‌ها می‌تواند فرآیندها را تسریع کند.

رشد ۳۶ درصدی تحویل خودرو در سه ماه نخست امسال

فاطمی امین با اشاره به اقدامات مهم در حوزه تولید بیان کرد: در سه ماه نخست امسال ۲۴۶ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۶ درصد افزایش همراه بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد خودروهای کف که تا ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده بود نیز تا پایان خردادماه به ۴۲ هزار دستگاه رسید که نسبت به رقم ۱۴۳ هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته، ۷۰ درصد کاهش داشته و تولید خودرو نیز با افزایش مناسبی همراه بوده است.

وزارت صمت بر اساس تأکید مقام معظم رهبری بخشی از کار مبارزه با قاچاق را بر عهده گرفت

وزیر صمت موضوع قاچاق را یکی از چالش‌های وزارت صمت برشمرد و افزود: توجه به این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، بنابراین باوجود این‌که مدیریت کلان موضوع قاچاق بر عهده سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، بخشی از انجام این کار را در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده گرفتیم.

فاطمی امین یادآور شد: در بخش‌های مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت در حوزه مقابله با قاچاق در پنج محور شامل لوازم‌یدکی خودرو، لوازم‌خانگی و در مراحل بعدی دخانیات، پوشاک و لوازم‌آرایشی و بهداشتی قدم‌های بسیاری برداشته‌شده است؛ ضمن این‌که در دو حوزه اول لوازم‌یدکی و لوازم‌خانگی نیز اقدامات بسیاری انجام‌شده و دستاوردهای چشم‌گیری نیز داشتیم.

تورم ناشی از عوامل داخلی و خارجی است

وی با اشاره به مسئله گرانی و تورم گفت: بخشی از عوامل تورم در داخل است و بخشی دیگر نیز از خارج به کشور تحمیل می‌شود.

وزیر صمت اعلام کرد: عوامل جهانی چهار دسته هستند ازجمله قیمت‌های جهانی به‌طور مثال روغن از تنی هزار و ۴۰۰ دلار به ۲ هزار دلار رسید و پنبه از کیلویی ۲ دلار به ۳.۵ دلار رسید، یعنی از اسفندماه سال گذشته و در چهار ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت در مواد اولیه بودیم؛ همچنین هزینه‌های حمل نقل نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته است و بسیاری از تولیدکنندگان خارجی به‌صورت اعتباری کالا را نمی‌دهند، بلکه در صورت پرداخت نقدی و یا با دریافت پیش‌پرداخت کار می‌کنند که این کار را مشکل می‌کند و حتی در بسیاری از موارد ممنوعیت صادرات را وضع کردند یعنی به‌موجب آشفتگی‌ای که در بازار جهانی ایجادشده است، نمی‌توان اعتباری خرید را انجام داد و این فرآیند باید با پرداخت نقدی یا پیش‌پرداخت صورت پذیرد، بنابراین مجموعه این عوامل خارجی و علاوه بر اصلاحاتی که در داخل کشور برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لازم بود صورت گیرد، باعث شده است که آشفتگی در بازار ایجاد شود.

ایجاد مرجع قیمتی در سایت ۱۲۴ از سوی وزارت صمت

فاطمی امین گفت: وزارت صمت برای ساماندهی بازار در سایت 124.ir یک مرجع قیمتی را ایجاد کرده است، به این صورت که در این سایت بخشی به نام مرجع قیمت محصولات وجود دارد و تا به امروز ۱۰ هزار قلم کالا باقیمت مشخص در آن درج‌شده و فروش کالا باقیمت بالاتر از میزان درج‌شده در این سایت، تخلف است که با گزارش مردم و بازرسان کشف می‌شود و به‌تدریج این مرجع قیمتی افزایش پیدا خواهد کرد تا بدون اطلاع دولت، هماهنگی و دریافت مجوز لازم، افزایش قیمتی صورت نگیرد.

اقتصاد کشور نیازمند استحکام ساخت درونی است

وی افزود: باوجود آمارهای امیدوارکننده مبنی بر رشد ۴۰ درصدی صادرات در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل، افزایش تولید و تحویل خودرو، افزایش برداشت معادن و …. این پرسش در اذهان عمومی وجود دارد که چرا تأثیر این دستاوردها در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود؟ این موضوع را می‌توان با یک مثال توضیح داد. ساختمانی را در نظر بگیرید که سیستم سرمایشی آن دچار مشکل بوده و پنجره‌های آن نیز شکسته است، تا هنگامی‌که هوا خوب است زندگی در این ساختمان مشکل نیست، اما با سردشدن و برودت هوا و بارش باران به علت شکسته بودن پنجره‌ها، دیگر قابل‌استفاده نیست؛ در این شرایط آیا می‌توان گفت که بی‌سرپناه هستیم؟ خیر نمی‌توان این را گفت، زیرا سرپناه وجود دارد، ما دچار مشکلاتی است؛ بنابراین اقتصاد ما نیز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نیازمند استحکام ساخت درونی است و معنای اقتصاد مقاومتی نیز همین است.

وزیر صمت ادامه داد: بنابراین در اقتصاد ما نیز اگر شرایط عادی بود و قیمت‌های جهانی افزایش پیدا نمی‌کرد، با تورم زیادی روبه‌رو نمی‌شدیم؛ اما قیمت‌های جهانی و تورم افزایش پیدا کرد که نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل اجرایی نشده است؛ یعنی بر اساس مثال یادشده سیستم گرمایشی در ساختمان داریم اما دچار مشکل است و در مواقع لزوم نمی‌تواند خوب عمل کند و منافذی برای ورود سرما دارد.

رفع نواقص اقتصاد کلان کشور با حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی

فاطمی امین تصریح کرد: اقتصاد ایران نیز از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است، همانند ساختمانی که از اسکلت، در و… برخوردار است اما در بخش‌هایی هم با نواقصی روبه‌رو است، بنابراین باید به سمت اقتصاد مقاومتی گام برداشته و نواقص ساختار اقتصاد کلان کشور را برطرف کنیم تا با بروز مشکلات داخل و خارج، وضعیت کشور با برهم ریختگی روبه‌رو نشود؛ به‌عبارت‌دیگر اگر دولت تأمین زندگی روزمره مردم، تنظیم بازار و مدیریت تولید را انجام داده اما به اصلاح ساختار توجه نکند، باوجود فروکش کردن مقطعی مشکلات دوباره شاهد اوج گرفتن آن‌ها خواهیم بود.

گزارش‌های سه ماهه تحول صمت، گزارش از اصلاحات در ساختار اقتصاد کشور است

وی یادآور شد: گزارش‌هایی هر سه ماه یک‌بار با عنوان تحول در وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود و در سامانه وبگاه این وزارتخانه قابل‌رؤیت است، هدف مهم ما این است که علاوه بر کاهش مشکلات روزمره، اصلاحاتی در ساختار اقتصاد کشور انجام دهیم تا مسائل به‌طور ریشه‌ای و اساسی حل شود و یکی از این محورها کاهش فساد و رانت است که کم‌هزینه نخواهد بود. در این گزارش اقدامات بسیاری برای اصلاح سیستم تولید، تجارت، معدن و بازار در حال اتفاق و قابل‌مشاهده است و به‌طور قطع منافع و مقاومت‌هایی را ایجاد می‌کند، اما باید این کار را انجام داده و پیرو شهید بهشتی بوده و زندگی ما در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

وزیر صمت با اشاره به فرارسیدن هفتم تیرماه، سالروز شهادت دکتر بهشتی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که زندگی شهید بهشتی برای این بود که با تفکر اصولی اسلامی بتواند مبارزه را از آغاز تا پیروزی هدایت کرده و پس از پیروزی بنای نوین جامعه را پی‌ریزی کند؛ این عصاره زندگی شهید بهشتی بود و با توجه به این‌که یک دوران مبارزه، سازندگی و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی بود، انشالله توفیق داشته باشیم که در سایه امنیت، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی این کارها را انجام دهیم.

اصناف، بازوان ستبر انقلاب اسلامی

با اشاره به نام‌گذاری یکم تیرماه به نام روز اصناف عنوان کرد: حضرت امام (ره) اصناف را بازوان ستبر انقلاب اسلامی دانستند و اصناف در پیش از پیروزی انقلاب و حتی در ایام پیروزی انقلاب کمک‌های شایانی انجام دادند به‌گونه‌ای که در موقعیت‌های مختلف و حتی در زمان بروز مشکلات در میدان عمل حضور داشتند و به وضعیت کشور کمک کردند و تلاش‌های آنان شایان تقدیر است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=42012 [۱]

[۲] [۳]