- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

رشد ۳۷ درصدی حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در ۱۰ ماهه اول سال

رشد ۳۷ درصدی حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در ۱۰ ماهه اول سال
از سوی بیمه مرکزی اعلام‌شد:
رشد ۳۷ درصدی حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در ۱۰ ماهه اول سال
[۱]

گزارش تحلیلی آمار عملکرد صنعت بیمه در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ از سوی دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی منتشر شد.

به گزارش توسعه پویا [۲] به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در ۱۰ ماهه اول سال جاری، مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی  براساس این گزارش به ترتیب در حدود۹۰.۵  و ۴۷.۲هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

براساس این گزارش، تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با ۳۷.۷ و ۴۵.۷درصد رشد مواجه بوده است.

همچنین رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه با ۶۸.۶ درصد از حق بیمه، به جز رشته های: بدنه اتومبیل، درمان، هواپیما، مهندسی، پول، اعتبار، نفت و انرژی و سایر انواع (در مجموع با۳۱.۴درصد سهم از حق بیمه) که رشد حق بیمه آنها پایین تر از بازار بیمه است(البته بیمه های پول و نفت و انرژی، رشد منفی داشته و به ترتیب از ۸.۲ و ۱.۴ درصد کاهش در حق بیمه برخوردار بوده اند).  

در بخش دیگری از این گزارش، نسبت خسارت بازار با ۲.۹ واحد افزایش (در مقایسه با ۱۰ ماهه نخست سال گذشته) به حدود۵۲.۲ درصد رسیده است. البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکتهای بیمه در نظر گرفته نمی‌شود. شایان ذکر است، بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث “نسبت خسارت” در این مدت ۱۰ ماهه نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی شان را نشان بدهد.

همچنین در این گزارش آمده است، ۳ رشته ‌ درمان (با ۱۰۶.۴٪)، کشتی (با ۸۴٪) و بدنه اتومبیل (با۵۵٪) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

بر اساس این گزارش: سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب حدود ۶۸.۳و ۷۱.۱درصد و    سهم ۳رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب ۳۴.۶، ۱۷.۹ و ۱۶.۲ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است. البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، لذا در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

همچنین در طی این مدت حدود ۵۶.۷ میلیون بیمه نامه صادر و ۴۲.۶  میلیون فقره خسارت پرداخت شده و تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۱۰ ماهه اول سال قبل، به ترتیب ۵.۱  درصد و ۴۰.۲  درصد رشد داشته است. رشد ۵.۱ درصدی تعداد بیمه نامه صادره بازار به واسطه رشد این تعداد در اکثر رشته های بیمه بین ۰.۱ تا ۲۹۵.۶درصد بوده است (به جز ۲ رشته مهندسی و پول در مجموع با سهم ۰.۱ درصد در بازار و کاهش ۷.۹ و ۸.۱ درصد در تعداد بیمه نامه های صادره) و رشد ۴۰.۲ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۴۳ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۹۴.۱ درصد) از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.

در پایان این گزارش به  بررسی سهم شرکتهای بیمه در بازار پرداخته که براین اساس ۸شرکت‌ بیمه: ایران ۳۱.۷٪، آسیا ۱۱٪، دانا ۷.۷٪، پاسارگاد ۶٪، البرز۵.۷٪، کوثر ۵٪، معلم ۴.۱٪ و پارسیان ۳.۹٪ در مجموع ۷۵.۲ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است.

برای مشاهده گزارش آماری فوق اینجا [۳] کلیک نمائید.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=36706 [۱]

[۴] [۵]