دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط‌عمومی برگزار شد

دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط‌عمومی برگزار شد.
دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط‌عمومی برگزار شد
دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط عمومی، صبح دوشنبه ۳۰ بهمن با حضور خبرنگاران، مدیران روابط‌عمومی کشور و فعالان رسانه برگزار شد.

به گزارش توسعه پویا، در ابتدای مراسم «سجاد اسم‌حسینی»، مسئول برگزاری رویداد درخصوص پیشرفت‌های حاصل از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی فضای رسانه و روابط‌عمومی را به سمت‌‌وسوی جدید برده است. باید از این تکنولوژی در حوزۀ رفتارهای سازمانی و ارتباطات سازمان کمک گرفته شود. سازمان‌ها در سال ۲۰۲۴ به‌شدت به سمت محافظه‌کاری رفته‌اند و باعث شده مدیران روابط‌عمومی مسئولیت سازمانی خود را به‌درستی انجام ندهند. وظیفۀ مدیران روابط‌عمومی این است که این محافظه‌کاری را در فضای سازمانی و بین سازمانی خود بشکنند. مسألۀ بعدی پرسنال برندینگ مدیران روابط‌عمومی است که به‌نوعی جای سفیران برند را گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که برند مدیران روابط عمومی تا جایی رشد می‌کند که به‌عنوان سفیران برند نقش اجتماعی سازمان را انجام می‌دهند.

مدیر روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی با تعریف استانداردهای روابط‌عمومی توضیح داد: هیچ‌کس برای روابط‌عمومی وابستگی ایجاد نمی‌کند. ما در هیئت‌مدیران انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران تلاش می‌کنیم جایگاه روابطگ‌عمومی را در ایران ارتقا بخشیم. علاوه‌بر تعریف‌های زیادی که از روابط‌عمومی در کتاب‌های دانشگاهی وجود دارد ما تعریفی جدیدی از روابط عمومی را با استانداردهای جدید جهانی ارائه داده‌ایم. ارتقای جایگاه روابط‌عمومی به خود مدیران روابط‌عمومی بستگی دارد‌ و اولین جایگاه شغلی است که بعد از تغییر مدیریت تغییر خواهد کرد. ارتباطات دنیای کنونی با تکنولوژی‌های جدید روابط‌عمومی به‌صورت سنتی جایگاهی ندارد. اطلاعات روابط‌عمومی باید حتی از مدیر مجموعه هم بیشتر باشد. روابط‌عمومی در دنیا ۲۴-۷ است و زمان و مکان ندارد. روابط عمومی در دنیا علم و تخصص است و نباید کار تدارکات و حراست را انجام دهد.

به‌نظرم می‌توان به عنوان هنر از روابط‌عمومی یاد کرد چرا که هنر مدیران روابط‌عمومی در ایفای نقش اجتماعی سازمان‌ها بسیار مؤثر است. ما در انجمن تخصصی روابط‌عمومی در شش کارگروه، مقولۀ ارتقای سواد رسانه‌ای و جایگاه روابط‌عمومی را با هدف فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری پیش گرفته‌ایم.

«حمیدرضا شکری خانقاه» استاد دانشگاه سخنران بعدی مراسم بود با اشاره به اهمیت هوش ارتباطی عنوان کرد: جامعه روابط‌عمومی تغییر را باید از خود شروع کند و این ارجاع به دیگران کار در روابط‌عمومی اتفاق نادرستی است. روابط‌عمومی مدیر نظام ارتباطات سازمانی است و تا این شأنیت را در خود به وجود نیاوریم سازمان هم بهایی به این حوزه نخواهد داد. نظام ارتباطات کشور در حوزۀ روابط‌عمومی برشکست. مدیر روابط‌عمومی با هوش مصنوعی هوشمند نمی‌شود با هوش ارتباطی هوشمند می‌شود. نمایندۀ روابط‌عمومی سازمان باید به‌صورت همه‌جانبه شاخص روابط‌عمومی سازمان باشد. متأسفانه نظام آموزشی ما با آنچه در سازمان‌ها انجام می‌شود بسیار فاصله دارد. ارتباط انجمن‌هایی که در روابط‌عمومی تشکیل می‌شوند با بدنۀ جامعه روابط‌عمومی قطع است. همه در هرموقعیتی باید یک عنصر از روابط‌عمومی را در خود تقویت کنیم و برای ارتقای سازمان تلاش کنیم.

«علی نوری‌جانی»، مدیر باشگاه سواد رسانه‌ای یونسکو گفت: در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزۀ روابط‌عمومی صورت گرفته است، برگزاری چنین محافلی قطعاً مؤثر است و باعث رشد و ارتقای حوزۀ روابط‌عمومی خواهد شد.

«برهان رکنی»، معاون رسانۀ خبر فوری با بیان اینکه روابط‌عمومی باید خالق رویداد باشد توضیح داد: تولیداتی که در مجموعه‌ها برای ارائۀ تصویری از سازمان انجام می‌شود تولیدات نخ‌نمایی است و به ث‌جای این‌که روابط‌عمومی کنشگر باشد و ‌رویدادی خلق کند بیشتر سعی دارد عکس‌‌العملی در خصوص وقایعی که رخ می‌دهد داشته باشد. روابط‌عمومی باید رویداد و خبر را خلق کند تا رسانه‌دار از این بستر استفاده کند و اخبار را به بهترین شکل را منتشر کند. باید بتوانیم هوش ارتباطی خود را با جامعه بیشتر کنیم تا هم تصویر درستی از سازمان‌ها ارائه دهیم و هم تصویری که در ذهن جامعه وجود دارد را به مدیران منتقل کنیم تا تکنیک‌های سازمان بر اساس آن پیش رود.

«اکرم صوفی»، مدیر روابط‌عمومی ادارۀ کل زنان و خانوادۀ شهرداری تهران عنوان کرد: معمولاً در رویدادهای این‌چنینی حوزۀ‌ پی. آر و مارکتینگ در بخش خصوصی بسیار فعال است اما روابط‌عمومی‌های بخش‌های غیرخصوصی و وابسته معمولاً حضور ندارند و انتظار ما این است که دوستان در بخش دولتی هم در این رویدادها شرکت کنند. اساساغ چرا باید حوزۀ ارتباطات را تقسیم به خصوصی و دولتی کنیم، به نظرم حوزۀ ارتباطات کل کشور باید حوزه‌ای یکپارچه و متصل به هم باشند. در ادارۀ کل زنان و خانوادۀ شهرداری تهران بسیار مشتاقیم با تمام بخش‌های خصوصی و غیرخصوصی ارتباط داشته باشیم.

در ادامه «محمدمهدی فتوره‌چی»، مدرس روابط‌عمومی در دانشگاه گفت: نقش روابطعمومی در حوزۀ مسئولیت اجتماعی سازمان گ‌ها بسیار قابل توجه است و بخشی از وظایف ذاتی حوزۀ روابط‌عمومی است.
در بخشی از این نشست «محمدحسین انصاری‌فر» با ابراز خرسندی از پیشرفت نسل جوان در عرصۀ روابط عمومی گفت: ضرورت امروز روابط‌عمومی مهندسی ذهن و ادراک است. ما هنوز نتوانسته‌ایم در کشور از این شیوۀ مهندسی بهره‌برداری‌های مفید داشته باشیم. در دنیا یکی از نتایج این مهندسی اذهان، انقلاب‌های رنگی است که در ایران چندان شناخته شده نیست. اگر روابط‌عمومی‌ها این حوزه را بشناسند بسیار مفید خواهد بود.

«نبی‌زاده»، مدیرعامل پژواک هنر، یکی دیگر از مهمانان دورهمی فعالان رسانه بود که به چالش نیروی انسانی در حوزۀ روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: زنجیرۀ تأمین در روابط‌عمومی مسألۀ مهمی است. اکثر مواقع مجموعه‌های روابط‌عمومی دچار چالش تامینغ نیروی انسانی پایدار هستند.
او توضیح داد: تأمین نیروی انسانی از جایی به نام آموزش شروع می شود و به مدیریت روابط‌عمومی منجر می شود.

«میثم سعیدی»، مدیر روابط‌عمومی سازمان محیط زیست دیگر مهمان دورهمی رسانه بود که برخی دیگر از چالش‌های روابط‌عمومی را بیان کرد و گفت: تعریف کار ما در روابط‌عمومی باید تبدیل شود به مدیریت اذهان بر اساس نظریات ارتباطی باشد. مشکل امروز ما، نگاه روزنامه‌نگارانه به روابط‌عمومی است.
او ادامه داد: در حوزۀ خبرنگاری سرعت مهم است اما روابط‌عمومی باید قصد تغییر داشته باشد و رویداد درست کند. باید مدیریت افکار عمومی مدنظر قرار گیرد. بداند که افکار عمومی چه می‌خواهد و بتواند نظر افکار عمومی را عوض کند.

«محمد لسانی»، مروج سواد رسانه نیز درخصوص جایگاه روابط‌عمومی صحبت کرد و گفت: ما پنج دورۀ تاریخی برای روابط‌عمومی قائل هستیم که دورۀ اول آن به قبل از قرن هجدهم برمی‌گردد که ریشه‌های بلاغت و ابلاغ (رتولیک) را شامل می‌شود. هم اقناع و هم بلاغت در دورۀ اول که ارتباطات سنتی و رسانۀ سنتی بوده است تبیین می‌شود اما دورۀ دوم عصر چاپ است. در این دورۀ تبلیغات رنگ‌وبوی جدیدی می‌گیرد.
او ادامه داد: دورۀ سوم ظهور رسانه‌های جمعی است و کهکشان مارپونی شکل می‌گیرد. تحقیقات در روابط‌عمومی را در عصر سوم روابط‌عمومی داریم. در این دوره تاکیدع شد که پایه برنامه‌ریزی روابط‌عمومی باید براساس تحقیقات باشد. در عصر چهارم ظهور رسانه‌های اجتماعی و عصر پنجم ظهور رسانه‌های هوشمند شکل گرفته است. در این دوران تعامل با مخاطب یا وب ۲ شکل می‌گیرد و مباحثی مانند شهرت آنلاین هم به وجود می‌آید. بنابراین کاربران در این دوران تلاش کردند تا از خود چهره یا پرسونال برندینگ بسازند.
این فعال رسانه ای افزود: درحقیقت انسان رسانه‌ها در عصر رسانه‌های دیجیتال شکل گرفته‌اند و اکنون در حال گسترشند بنابراین مدیریت شهرت آنلاین مسئلۀ بسیار مهمی است. اکنون خبر با نظر درهم‌آمیخته شده است و روایت‌سازی شکل می‌گیرد.
لسانی توضیح داد: روایت واگویه یک اتفاق از دریچۀ شخصی و احساسی است. روابط‌عمومی در عصر پساحقیقت یک پوست‌اندازی روابط‌عمومی سنتی است. عصر پساروایت دورۀ احساسات هست و علایق‌بر حقایق وقایع چیرگی یافته است.
به گفتۀ این مدرس رسانه در کشور ما می‌توان سه دوره را برای روابط گ‌عمومی در نظر گرفت؛ دورۀ اول دورۀ روابط‌عمومی پوششی بود که یک رویداد را راه‌اندازی می‌کردند و از خبرنگاران عکاسان دعوت می‌کردند.

نسل دوم دورۀ روابط عمومی کنشی بود یعنی آنکه روابط‌عمومی مرکز تولید و توزیع خبر برای خود داشتند مثلاً از یک جلسه ویدیو و موارد دیگری را تولید می‌کردند. نسل سوم روابط عمومی کنش‌ساز است یعنی مدیریت روابط‌عمومی در کنار عوامل خود تصمیم می‌گیرد که چه کنشی ایجاد شود و از طریق رویدادها برنامه‌ریزی می‌کند تا ارزش‌های مجموعه را در فضای افکار عمومی منتقل کند.

دیگر مهمان دورهمی رسانه، «حسن خسروی»، مؤبف کتاب روابط‌عمومی و ارتباطات بود که از کارکردهای روابط‌عمومی سخن گفت و توضیح داد: کمک به ارتقای روابط اجتماعی و ارتقای حقوق شهروندی یکی از کارکردهای روابط‌عمومی است که در غایت خودش باید منجر به تغییراتی شود تا قوۀ مجریه خادم باشد، قوۀ مقننه عاقل باشد و قوۀ قضاییه عادل باشد و مردم آگاه باشند.

یکی از فعالان پیشکسوت رسانه که از استان اصفهان آمده بود گفت: روابط‌عمومی باید در وجود خود فرد باشد دغدغۀ ما این است که چرا روابط‌عمومی تخصصی کار نمی‌شود یعنی باید از وجود خود فرد بایستی ساخته می‌شد اما متأسفانه روابط‌ها فعلاً جایگزین روابط‌عمومی‌ها شده است.

«شاهین جهانگیر بلوریان»، مدیر روابط‌عمومی شهرداری لاهیجان در استان گیلان نیز مهمان دیگر تهرانی ‌ها در دورهمی فعالان رسانه بود که توضیح داد: تا زمانی که ما روابطعمومی‌ها به خودمان به باور نکنیم مطمئناً مدیران بالادست ما را باور نخواهند کرد. ما روابط‌عمومی‌ها باید به علم روز مجهز شویم و وقتی به خودباوری رسیدیم می‌توانیم از علم روز در کار روابط‌عمومی استفاده کنیم و یقیناً مدیران بالادست هم ما را باور خواهند کرد. البته از دستگاه‌های بالادستی و سه قوه هم این انتظار وجود دارد زیرا آنها نیز با وظایف روابط عمومی آشنا نیستند.

«علی فاضلی»، صاحب کسب و کار داشبورد تحلیل داده از شرکت هزار گذرمهمان دیگری بود که توضیحاتی درباره بستر تحلیل کلان‌داده و تصمیم داده‌محور داد و گفت: یکی از دلایلی که دپارتمان روابط‌عمومی مهجور واقع شده است به دلیل آن است که نتیجۀ این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید گزارش عملکرد مناسب و تحلیل کارکرد سازمان باشد. نباید فراموش کرد که راهکار برگرفته از ابزار نیست برگرفته از نیاز است.

«اسدی»، مدیر روابط‌عمومی ستاد ملی پیشرفت هم با انتقاد از شیوه اطلاع‌رسانی فولاد مبارکه گفت: ما باید تأثیر در نظام فکری مردم داشته باشیم و بتوانیم با روش‌های روایت‌گونه اتفاقات پیشرفت‌ها و اخبار و انعکاس دهیم ولی اعتراف می‌کنم که ما ضعف بسیار زیادی در حوزۀ انعکاس و بازنشر روایت‌گونه اتفاقات در کشور داریم. روایت‌ها بسیار مهم‌اند. برای مثال قضیه هولوکاست است که آمریکا ۱۷ موزه راه اندازی کرده است تا این قضیۀ شبهه‌ناک هولوکاست را به‌صورت واقعی در اذهان مردم ماندگار کند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=75901

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط