دوره مدرسه بدون اینترنت گذشت/ به فکر بهره‌گیری درست از اینترنت برای آموزش باشیم

دوره مدرسه بدون اینترنت گذشت/ به فکر بهره‌گیری درست از اینترنت برای آموزش باشیم
مسعود صادقی، کارشناس ارشد ارتباطات؛
دوره مدرسه بدون اینترنت گذشت/ به فکر بهره‌گیری درست از اینترنت برای آموزش باشیم

کارشناس ارتباطات گفت: دوره مدرسه بدون اینترنت گذشت و باید به فکر بهره‌گیری درست از اینترنت برای آموزش باشیم. امروزه بهره‌گیری از اینترنت و تکنولوژی‌های آموزشی جایگاه ویژه‌ای در یادگیری پیدا کرده است از همین رو اکنون بیش از هر زمان دیگری، داشتن یک اتصال اینترنتی مناسب برای موفقیت دانش‌آموزان در داخل و خارج از کلاس مهم است.

به گزارش توسعه پویا، مسعود صادقی، کارشناس ارشد ارتباطات تاکید کرد: امروزه دنیا از مدارس هوشمند هم گذشته به مدرسه باز نزدیک شده است اما متاسفانه هنوز بخش مهمی از مدارس ما بدون اینترنت بصورت سنتی اداره می‌شوند، در مدرسه باز دیگر آموزش وجود ندارد، چون آموزش از اینترنت انجام می‌شود ، مدرسه تنها برای پرورش، ورزش و رفع اشکال است.

دسترسی به اینترنت در خانه دوم

صادقی با بیان اینکه «کرونا، اینترنت را به بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش تبدیل کرد بگونه‌ای که دانش آموزان اگر در خانه به اینترنت دسترسی نداشته باشند از آموزش محروم می‌مانند»، ابراز داشت: اما در دنیای امروز حتی با گذار از دوره کرونا هم کودکان برای تکمیل فرایند آموزش و پرورش به اینترنت نیاز دارند. بنابراین اگر مدرسه را خانه دوم بدانیم وقتی کودک در خانه امکان دسترسی ایمن به اینترنت ندارد باید در مدرسه این امکان برای او فراهم بشود.

وی افزود: با یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد مواد آموزشی در همه موضوعات در دسترس کودکان است. این امکان برای برخی مدارس که بودجه لازم برای تامین مواد فیزیکی آموزش را ندارند، اهمیت دوچندان دارد.بطور کلی ارتباط در کلاس درس برای مواردی مهم است که دانش آموزان کلاس در حال تحقیق، نوشتن مقاله یا انجام هر کاری هستند که به اطلاعات نیاز دارد.

این کارشناس ارتباطات بازگو کرد: اینترنت امکان انباشت داده‌ها و پردازش آنها را به مسئولان مدرسه برای تصمیم‌گیری می‌دهد وقتی تمام حوزه‌های مختلف یک سیستم آموزشی از حضور و غیاب تا آموزش، ارزیابی، بخش مالی و… همگی روی یک بستر به هم متصل هستند، تمام اطلاعات یکپارچه انباشته شده، پردازش می‌شوند و بر همین اساس نقشه راه مشخص می‌شود.

بسترهای یادگیری متنوع و پیشرفته

صادقی تصریح کرد: پیش از توسعه اینترنت، کتاب تنها و مهم‌ترین بستر محتوایی آموزش بود. اما یادگیری از راه کتاب همیشه بهترین مسیر برای بسیاری از دانش‌آموزان نیست و برنامه‌های کاربردی مختلف در اینترنت و محتوای چند رسانه‌ای راه‌های هیجان انگیزی را برای درک مفاهیم علمی ارائه می‌کنند.

وی گفت: بطور کلی ذهن انسان هر چه از راه‌های بیشتری با مجموعه‌ای از اطلاعات درگیر بشود، بهتر آن اطلاعات را درک می‌کند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان وقتی یک موضوع را در یک کتاب درسی می‌خوانند و سپس در فرایند یک بازی آن اطلاعات را در اینترنت تجسم می‌کنند، درک بیشتر و بهتری از آن پیدا می‌کنند.

مدیریت زمان و آموزش مکمل

صادقی گفت: بسترها و نرم‌افزارهای مختلف کلاس مجازی نیز مکان‌های بسیار خوبی برای ذخیره درس‌های قبلی هستند که دانش آموزان می‌توانند با کمک آنها هر زمان تمایل دارند و در هرجا برای یادگیری اقدام کنند و به تنهایی برای امتحانات آماده بشوند و معلم می‌تواند بر بسترهای مجازی طبق یک برنامه زمانی به پرسش‌های دانش آموزان پاسخ بدهد.

این کارشناس ارشد ارتباطات تاکید کرد: ارتباط چهره به چهره با دانش‌آموزان در فرایند آموزش و پرورش بسیار موثر است بنابراین قرار نیست آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری بشود بلکه ارتباط مجازی یک مکمل خوب برای آموزش حضوری است که از برخی مشکلات آموزش حضوری مثلا شیطنت و شلوغ‌کاری آزاردهنده برخی دانش آموزان هم در امان است.

وی ادامه داد: دسترسی به اینترنت در کلاس به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا با مراجعه به مطالب و دروسی که معلم پیشتر ارسال کرده است، در مورد موضوعات مختلف تحقیق و مطالعه کنند.

آمادگی برای دانشگاه و زندگی در جامعه

این کارشناس ارتباطات گفت: امروزه تحصیل در دانشگاه به سواد دیجیتال نیاز دارد، چون از فرایند ثبت‌نام و انتخاب واحد تا کنفرانس‌ها، تکالیف، منابع تحقیق و ارتباط با کارکنان بصورت آنلاین انجام می‌شود و بیشتر آموزش‌های عالی بر روی یک پلتفرم دیجیتال انجام می‌شود، بنابراین اگر دانش‌آموزی مهارت لازم استفاده از رایانه، ابزارهای‌ هوشمند مانند تبلت و همچنین پلتفرم‌های دیجیتالی را نداشته باشد، در دانشگاه عقب می‌ماند و لازم است این مهارت‌ها و آموزش‌ها را در مدرسه کسب کرده باشد.

صادقی تصریح کرد: افزون بر آن دنیای حرفه‌ای، فرایندهای کسب و کار و مناسبات اداری هم هر روز بیشتر دیجیتالی می‌شوند. بسیاری از ارتباطات بین کارکنان و مدیریت بصورت آنلاین انجام می شود. اگر شخصی تصمیم بگیرد که خوداشتغال شود یا کسب و کار خود را راه اندازی کند، باید بداند که چگونه از اینترنت برای هدف خود بهره بگیرد.

وی تاکید کرد: میلیون‌ها دلیل برای توانایی دانش‌آموزان از نظر دیجیتالی وجود دارد و کلاس درس جایی است که این مهارت‌ها شروع به رشد می‌کنند.

به ایده‌های خلاقانه برای آموزش دیجیتالی نیاز داریم

صادقی، اینترنت، رایانه، تبلت و دیگر دستگاه‌های هوشمند را ابزارها و بسترهایی دانست که برای بهره‌گیری درست و مناسب از آنها نیازمند خلاقیت و ایده‌های نوآورانه هستیم و ادامه داد: با یک ایده خلاقانه بر بستر امکانات مجازی براحتی می‌توانیم مفاهیم پیچیده را به دانش آموزان منتقل کنیم. امروزه از بازی‌های دیجیتال، ویدئو، انیمیشن، موشن گرافیک و برنامک‌ها (اپلیکیشن‌ها) برای انتقال ملموس مفاهیم استفاده می‌شود.

چرا اینترنت قابل اطمینان در کلاس‌های درس بسیار مهم است؟

این کارشناس ارتباطات درباره اهمیت اینترنت قابل اطمینان برای آموزش ابراز داشت: سرعت و کیفیت اینترنت در کلاس به پهنای باند اینترنت بستگی دارد. چون قرار است حجم انبوهی از اطلاعات در یک بازه زمانی مشخص از سرور عبور کند. درنظر بگیرید در هر کلاس مثلا بیست کودک دارید که از طریق برنامه‌ای روی رایانه خود، کار می‌کنند و همین اتفاق در کلاس‌های دیگر هم می‌افتد. بنابراین زمان برگزاری کلاس‌ها احتمال دارد که سرعت بارگذاری و دریافت اطلاعات بسیار کُند بشود، بویژه در زمانی‌که کودکان روی یک پلتفرم پیچیده اینترنتی کار می‌کنند. بازی‌ها، سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و وب‌سایت‌های تعاملی از جمله مواردی هستند که پهنای باند زیادی مصرف می‌کنند. برای افزایش کیفیت و سرعت اینترنت مدرسه‌ها می‌توانند پهنای باند اختصاصی داشته‌باشند.

وی افزود: اما از پهنای باند مهم‌تر دسترسی ایمن به اینترنت است، به هر رو اینترنت و دستگاه‌های هوشمند و رایانه‌ها در کنار فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌هایی هم دارند، مواجهه با محتوای نامناسب، افتادن در دام شیادان یا اعتیاد به اینترنت از آسیب‌های رایج استفاده کنترل نشده کودکان از اینترنت هستند.

صادقی تصریح کرد: برای در امان نگهداشتن دانش آموزان از این آسیب‌ها، راهکارها و ابزارهای مختلفی وجود دارد اینترنت ویژه کودکان و تبلت‌ کودکان ساز و کار ایمن‌سازی دسترسی کودکان به اینترنت و دستگاه‌های هوشمند است.

این کارشناس ارتباطات بازگو کرد: در تبلت کودک همه چیز تحت مدیریت والدین یا مربیان قرار می‌گیرد، آنها می‌توانند سطح دسترسی به اینترنت، نرم‌افزارها و حتی درگاه‌های ورودی و خروجی تبلت را برای دانش‌آموز تنظیم کنند، همچنین می‌توانند برای استفاده فرزندان از تبلت برنامه زمانی تعیین کنند و از فعالیت دانش‌آموز گزارش‌گیری کنند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=38759

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *