- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیروی محرکه توسعه اقتصادی کشور

دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیروی محرکه توسعه اقتصادی کشور
دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیروی محرکه توسعه اقتصادی کشور

دکتر روزبه مفیدیان عضو ارشد پژوهشکده نانو شمال کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]؛ کسب و کار دانش بنیان با رویکرد کارآفرینی دانشگاهی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور می‌باشد، و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه حول محور کارآفرینی نقش موثری در جهت ایجاد این مهم در جامعه بر عهده دارد.

مفیدیان با اشاره به آمارهای اشتغال دانش‌آموختگان کشور تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای بخش صنعت و تولید فن آور، رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌ کند تا دانشجویان بعد از فارغ‌ التحصیلی دغدغه اشتغال و کار نداشته باشند.
ایشان هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار عنوان و با تاکید بر نقش دانشگاه های مادر بر کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای استارت‌آپی اضافه کرد: اگر نتوانیم با آموزش‌های تئوری و مبتنی بر نظریه های علمی مسیر کارآفرینی را برای دانشجویان هموار کنیم تمام راه آموزشی را اشتباه طی کردیم. در تمام کشورهای توسعه یافته آموزش مبتنی بر اشتغال تعریف می شود و تنها خوراکی که به دانشجویان تزریق می‌شود در واحد تولید و بهره وری بازیابی می‌شود تا ارزش افزوده‌ای برای کشور داشته باشد.
مشاور سابق بنیاد نخبگان بر لزوم ارتباط بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و صنعت اشاره کرد و افزود: در صورت ارتباط این سه مجموعه و همپوشانی نیازهای سه سویه شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه اقتصادی خواهیم بود و بخش اعظمی از مشکلات جوانان نخبه و تحصیلکرده برطرف خواهد شد.

[۲] [۳]