خودکفایی کشور در تولید چوب MDF/ افزایش ۳ برابری تولید کولر گازی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مجموع تولید سال ۹۸

قطار “پویش ملی تولید، تداوم امید” به ایستگاه ششم رسید؛
خودکفایی کشور در تولید چوب MDF/ افزایش ۳ برابری تولید کولر گازی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مجموع تولید سال ۹۸

روز گذشته در هفته ششم “پویش ملی تولید، تداوم امید” و همزمان با حضور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۴ طرح صنعتی در استان های گیلان و مرکزی با مجموع سرمایه گذاری بالغ بر ۸۵۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۳۴۷ نفر به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا و به نقل از شاتا، در قالب این پویش ملی و با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲ طرح صنعتی گیل آرا بافت کاسپین و آرین تخته در استان گیلان و در شهر صنعتی رشت افتتاح شد.

مجموع سرمایه گذاری ۲ طرح گیل آرا بافت و آرین تخته ۸۰۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که زمینه اشتغال مستقیم ۲۷۲ نفر را فرآهم می کنند.

همچنین سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سفر بازدیدی از شرکت پایا مدرن کاسپین داشت و طرح توسعه داخلی سازی قطعات جهاد خودکفایی این شرکت را رونمایی نمود.

بازدید از شرکت ایران رادیاتور و بهره‌برداری برداری طرح توسعه این شرکت در حوزه تولیدات رادیاتور و کولر گازی با ظرفیت بیش از ۷۰ درصدی داخلی سازی در شهر صنعتی سفیدرود از دیگر برنامه های سفر کاری حسین مدرس خیابانی به استان گیلان بود.

افتتاح ۲ طرح صنعتی در استان مرکزی با حضور معاون وزیر و سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

روز گذشته همچنین در قالب برنامه های هفته ششم “پویش ملی تولید، تداوم امید” و با حضور همزمان امیر بیات، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در استان مرکزی، طرح های صنعتی بسپار فوم تولید کننده انواع فوم مستقر در شهرک صنعتی زرندیه و هخامنش پارس تولید کننده انواع روغن صنعتی مستقر در ناحیه صنعتی شهدای روانج شهرستان دلیجان، با مجموع سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۷۵۰ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، در این سفر از طرح بزرگ صنعتی شرکت آرمان سبز آدینه، طرح صنعتی غذافرآور پنگوئن و طرح توسعه شرکت طبیعت سبز میهن در شهرک صنعتی مامونیه بازدید نمود.


خودکفایی کشور در تولید چوب MDF/ افزایش ۳ برابری تولید کولر گازی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مجموع تولیدات سال ۹۸

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در گیلان اعلام کرد: خبر امیدبخش سفر به استان گیلان افتتاح واحدی با سرمایه گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در زمینه تولید تخته فیبر خام در این استان است که با راه اندازی این واحد زمینه برای خودکفایی کشور در چوب MDF فرآهم می شود.

مدرس خیابانی گفت: نقطه قوت راه اندازی این واحد اشتغالزایی آن و ظرفیت های صادراتی و ارز آوری این واحد است.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت آرین تخته چندین طرح توسعه برای افزایش ظرفیت تولید MDF در کشور در دست اجرا دارد و دیگر دستاورد مهم این واحد تکمیل زنجیره ارزش صنعت چوب و مبلمان می باشد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: مسلما بدون همراهی و کمک مسئولان محلی و استانی راه اندازی طرح هایی به این وسعت و عظمت بسیار سخت است و باید از همه این عزیزان تقدیر و تشکر نمایم.

افزایش ۳ برابری تولید کولر گازی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با کل سال ۹۸

وی گفت: خبر دوم و خوب سفر به استان گیلان این بوده که در سه ماهه نخست امسال، در تولید کولر گازی، فقط در یک واحد صنعتی در کشورمان، سه برابر میزان تولید کل سال ۹۸ تولید محصول داشتیم و جهش تولید به مفهوم واقعی کلمه تحقق یافته است و این امر یکی از ثمرات سفرهای استانی است که بروز و ظهور جهش تولید را به عینه مشاهده می کنیم و باید این موارد اطلاع رسانی مناسبی داشته باشد که در سخت ترین شرایط تحریم این توفیقات در کشور حاصل شده است.

ضرورت فعال سازی همه فرصت های لازم برای داخلی سازی تولیدات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: یکی از الزامات امروز کشور توجه به ظرفیت ها و فعال سازی همه فرصت های لازم برای داخلی سازی تولیدات و تحقق اهداف جهش تولید در صنعت کشور است.

مدرس خیابانی گفت: شتاب به وجود آمده در داخلی‌سازی نیازهای صنعتی کشور یکی از فرصت های تحریم بوده و ما باید این باور را در کشور تقویت کنیم که درآمدهای نفتی دیگر چاره کار ما برای اداره کشور نیست و باید با تکیه بر توان داخلی و قطع وابستگی ها به سمت خودکفایی و استقلال در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه صنعت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با همین رویکرد و با تقویت این نگاه در بخش‌های مختلف خود در تلاش است در یک اقتصاد صنعتی محور با زنجیره های پیشرفته و تکمیل یافته بتواند ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را هزینه توسعه صنعتی کشور نماید.


گام بزرگ صنعتگران کشور برای خودکفایی و قطع وابستگی/ تقویت زیرساخت های تجاری همزمان با توسعه زیرساخت های صنعتی کشور

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان فارغ از فضای پیچیده اقتصادی تحمیلی به کشورمان که موجبات برخی از مشکلات و موانع در تولید را فراهم کرده است؛ برای خودکفایی، استقلال و قطع وابستگی های کشور، گام های کاملا استوار و محکمی برداشته اند.

مدرس خیابانی همچنین در حاشیه مراسم بهره‌برداری خط جدید تولید کولر گازی در شهر صنعتی رشت افزود: در همین واحدی که امروز طرح توسعه آن افتتاح شد، ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه انواع کولر گازی ایجاد شده است و این در حالی است که در گذشته برای تامین این کالا مجبور به واردات آن بودیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و تمهیدات لازم، بیش از ۷۰ درصد قطعات تولید کولر گازی داخلی سازی شده است و در سایر قطعات مورد نیاز که وارداتی و ارزبری دارند، برنامه ریزی برای داخلی سازی آنها نیز در دستور کار است.

مدرس خیابانی ادامه داد: واحدهای صنعتی در شرایط کنونی کشور، برای تداوم روند موفق تولید خود و تحقق جهش تولید، باید داخلی سازی را به شکل واقعی و در اولویت کار خود قرار دهند؛ امروز کشور تولیدی را حمایت می کند که کمترین وابستگی به ارزبری داشته باشد و امیدواریم این مسیر تداوم یابد و شاهد آن باشیم که بسیاری از اقلام و کالاهای مربوط به لوازم خانگی که در گذشته به صورت واردات در کشور تامین می‌شدند، امروز از طریق ساخت داخل و از طریق تولیدات ساخت ایران تامین شوند.

ضرورت توجه به ظرفیت ها و ارتقای فرصت های تجاری استان گیلان

سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از سحنان خود گفت: در شرایط تحریم، استان های مرزی به عنوان نقاط قوت و نقاط ویژه تجاری کشور مد نظر هستند و استان گیلان نیز از این منظر دارای اهمیت فراوانی است؛ این استان از ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش تبادلات مرزی با کشورهای اطراف دارد و باید این موقعیت به جد تقویت شود.

مدرس خیابانی افزود: یکی از ظرفیت های تجاری حال حاضر ایران، الحاق کشورمان به پیمان اقتصادی اتحادیه اوراسیا است و حدود ۵۰۰ تعرفه صادرات انواع کالای ایرانی در کشورهای عضو این اتحادیه به تعبیری صفر شده اند، استان گیلان می‌تواند تلاش بی وقفه ای برای برقراری یک تجارت خوب با این کشورها داشته باشد.

وی ادامه داد: افزایش مراودات تجاری با کشورهای شمال ایران به عنوان یک راهبرد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا زیرساخت هایی مانند توسعه بنادر مورد توجه است؛ البته خوشبختانه گام‌های خوبی نیز برداشته شده و آمارها موید آن است میزان صادرات استان گیلان از ۹۸ میلیون دلار سه ماهه نخست سال گذشته، امسال و در همین مدت به بیش از ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این در شرایطی است که تجارت کشور تحت تاثیر کرونا کاهش داشته و مرزهای تجاری با محدودیت هایی مواجه بوده است؛ با این حال صادرات استان گیلان حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است.

تقویت زیر ساخت های تجاری همزمان با توسعه زیرساخت های صنعتی کشور

مدرس خیابانی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های تجاری از جمله توسعه راه های ترانزیتی، حمل و نقل، سردخانه، انبارها، نمایشگاه های بین المللی، پایانه های صادراتی و…، همزمان با زیرساختهای صنعتی و تولیدی تقویت شوند که این مهم با جدیت کامل در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می شود.

افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و ۵۰ درصدی تحویل خودرو در ۳ ماه نخست امسال

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مدیریت بازار خودرو طی سه ماه گذشته گفت: علیرغم تشدید تحریم ها با تدابیر اتخاذ شده، حجم تولیدات خودرو بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته و جالب تر این که حدود ۵۰ درصد تحویل خودرو نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: برای افزایش تولید و افزایش عرضه خودرو تمام توان خود را به کار بستیم تا حداکثر ظرفیت های صنعت خودرو کشور را فعال کنیم.

وی گفت: همه این اقدامات در حالی است که طی دو سال اخیر و با خروج شرکای خارجی، خودروسازان بزرگ کشور با اتکا به توان داخلی خود و فعال سازی ظرفیت های ساخت داخل به طور مستمر در حال کاهش ارزبری و واردات قطعات خودرو به کشور هستند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال داخلی سازی و کاهش ارزبری بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در صنعت خودرو سازی مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم با همراهی همه واحدهای توانمند و بخش دانش بنیان کشور این هدف گذاری را محقق کنیم.

مدرس خیابانی واقعی کردن تقاضا و کاهش تقاضای کاذب را از دیگر دستورالعمل های وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو عنوان کرد و افزود: در شرایط حاضر توجه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای آن هم در شرایط خاص اقتصادی کشور در افزایش تقاضای آن کاملا موثر بوده است و عدهای روی این کالا سرمایه گذاری می کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا در شرایط ثبت نام و تحویل خودرو به مشتریان واقعی و مصرف‌کنندگان این کالا، ضوابط خاصی را تعیین کردیم؛ البته از سویی دیگر نباید فراموش کرد که عدم کاهش قیمت خودرو علل متعددی دارد که یکی از آنها افزایش قیمت پایه مواد اولیه از جمله ورق فولادی و مواد پتروشیمی در بورس کالا است که آنها هم متاثر از تغییر قیمت ارز هستند و به تعریف جامع‌تر شاخص‌های کلان اقتصادی در این حوزه تاثیر جدی گذاشته اند.

مدرس خیابانی در پایان تاکید کرد: عرضه مناسب، مدیریت تقاضا و کنترل قیمت ارز عوامل موثری در کاهش قیمت خودرو هستند که امیدواریم در شرایط مناسبی به این اهداف دست یابیم و قیمت خودرو متعادل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *