توسعه پویا، جامعه امروز جامعه ای آگاه و مملو از پرسش است ابزارهای یک جامعه آگاه نهادهای اجتماعی چون مدرسه ودانشگاه هستند و اگر این نهادها فعال و مترقی باشند و با مدرنیته اختلاط کرده باشند خود می تواند منشا اثر شوند و انسان آگاه تولید کند.
انسان آگاه است که جامعه را آگاه می سازد و جامعه آگاه انسان آگاه باز تولید می کند نمی توان گفت اول کدام باید باشد و باید در هر دو سویه این اتفاق بیفتد تا جامعه به آگاهی نزدیک شود. در این میان اطلاع رسانی ، اخبار و تلاش روابط عمومی ها و تمام شاه راه های ارتباطی نیز بر رشد جامعه آگاه تأثیر گذار است.
روابط عمومی تبلور ضرورت حق دسترسی مردم به اطلاعات صحیح و دقیق و سریع از هر سازمان است. جوامع آگاه ، جوامع پرسشگری نیز هستند . جامعه پرسشگر و کنشگری فعال تنها با دسترسی به اطلاعات صحیح ممکن است کسی که اطلاعی ندارد پرسشی هم ندارد در واقع می توان گفت : روابط عمومی بر اساس یک ضرورت به پاسخگویی صحیح و سریع سازمان ها به نیازها و پرسش های جامعه و کنشگران پژوهشگر شکل گرفته و این همان نقطه است که حقوق شهروندی تجلی می یابد.
روابط عمومی بصورت هوشمندانه ، خلاقانه و پیوسته در حال خلق و مبادله و به اشتراک گذاری معنا و پیام بین سازمان و مخاطب است و پرچمدار حرکت سازمان ها بسوی حکمرانی خوب و شفافیت سازمان در خصوص اطلاعات تصمیم ها و عملکردهای سازمان و شکل گیری سازمان های شیشه ای است
در سالهای گذشته روابط عمومی بر مدار اطلاع رسانی حرکت نموده فعالیت این حوزه با شکل دهی ابزارهای اطلاع یابی به سمت هموار کردن جاده اطلاع رسانی حرکت کرده اند و به خوبی توانسته اند اطلاعات ، آمار ، اخبار و نیازمندهای های مخاطبان را به صورت خطی به آنها انتقال دهند
در این میان روابط عمومی با عبور از مرز اطلاع رسانی صرف و روابط خطی می تواند با تولید محتوا و ایجاد بینش در مخاطب بر ساخت اطلاعات ، اطلاع یابی ، اطلاع رسانی ، بازخورد ، تحلیل محتوا،افکار سازی و اقناع تأثیر بگذارد و بصورت هدفمند بر روی پل دو سویه اطلاع رسانی و آگاهی قدم بزند و گفتمان سازی را در کنار ایجاد محتوا چون شمعی بر مسیر آگاهی و شفافیت روشن کند.
لینک کوتاه: