«خانه فرهنگ بیمه ایران» پدیده فرهنگی در صنعت بیمه کشور

«خانه فرهنگ بیمه ایران» پدیده فرهنگی در صنعت بیمه کشور
«خانه فرهنگ بیمه ایران» پدیده فرهنگی در صنعت بیمه کشور
«خانه فرهنگ بیمه ایران» با هدف افزایش سرمایه‌های فرهنگی صنعت بیمه کشور در تاریخ نهم شهریورماه ۱۴۰۱ در ساختمان تاریخی شعبه بازار بیمه ایران در سبزه میدان تهران راه‌اندازی شده‌است.

به گزارش خبرنگار توسعه پویا، داوود سیاح سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌المل بیمه ایران که ناظر بر فعالیت خانه فرهنگ نیز می‌باشد، در بازدید اصحاب رسانه از این مرکز فرهنگی اظهار داشت: ایده اولیه طرح احداث و راه‌اندازی این مجموعه توسط علیرضا کاووسی راد، پیشکسوت بیمه ایران ارائه داده شد که در حال حاضر مدیریت این خانه فرهنگی نیز بر عهدی وی است.

سیاح در ادامه افزود: رویکرد اصلی خانه فرهنگ کنکاش در تاریخچه پرافتخار شرکت بیمه ایران است. بیمه ایران به عنوان طلایه دار صنعت بیمه در کشور که موفق به اخذ گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی از جانب کمیسیون ملی یونسکو شده‌است، بیش از همیشه نیازمند آن بوده که در چارچوب ایفای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی خویش، نقشی موثر در عرصه فرهنگی صنعت بیمه ایفا کند.

وی تاکید کرد: پروژه «تاسیس خانه فرهنگ بیمه ایران» با مشارکت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، دفتر آموزش و پژوهش، معاونت برنامه‌ریزی و نوآوری، اداره کل امور پشتیبانی و . . . به مرحله اجرا گذاشته شد. تیم مدیریتی سعی دارد با اجرای دقیق برنامه‌های فرهنگی و هنری پیش‌بینی شده در اسناد بالا دستی، در آینده نزدیک یکی از سرآمدترین خانه‌های فرهنگ کشور خواهد بود.

سیاح گفت: برای خانه فرهنگ بیمه ایران کارکردهای متنوعی تعریف شده است که تاسیس ‌موزه بیمه ایران، راه‌اندازی کتابخانه بیمه ایران و طرح تهیه و تدوین تاریخ شفاهی بیمه ایران و استفاده بهینه اهالی صنعت بیمه و خبرنگاران از این مجموعه فرهنگی از جمله مهمترین این کارکردها است.

سیاح معتقد است، این طرح کمک شایانی به فرهنگ‌سازی در صنعت بیمه کشور خواهد کرد و به طور قطع برای اهالی صنعت بیمه کشور نیز جذاب و کاربردی خواهد بود.

علیرضا کاوسی راد، مدیریت خانه فرهنگ بیمه ایران در ادامه با اشاره به تاریخچه بیمه ایران گفت: با گذشت نزدیک به ۹۰ سال از عمر شرکت بیمه ایران، ساختمان نخستین شعبه آن در تهران برای تاسیس «خانه فرهنگ بیمه ایران» انتخاب شد. یکی از دلایل ایجاد خانه فرهنگ در بیمه ایران قدمت این ساختمان آن بود.
وی در ادامه افزود: در دوران پهلوی اول شهرسازی توسعه می‌یابد. سبزه میدان که در زمان قاجار مزارعی بود که به دلیل قنات‌های پرآبی که داشت به کاشت سبزیجات و غلات مورد نیاز کاخ گلستان اختصاص یافته بود. بعد از مزارع این منطقه از بین می‌رود و  حجرات و دکان‌های بازار شکل می‌گیرد. با این حال دکه‌های سبزی فروشی در این منطقه جایگزین کشت سبزی می‌شوند و مردم سبزی مورد نیاز خود را از همین منطقه تهیه می‌کردند که به همین دلیل این مکان به «سبزه میدان» معروف شد.

وی همچنین افزود‌: براساس بودجه سال ۱۳۱۴ مقرر شد برای تاسیس بیمه ایران مبلغ دو میلیون تومان به عنوان سرمایه اولیه توسط دولت تامین گردد، اما دولت وقت نقدینگی کافی نداشت. به همین دلیل بخشی از نقدینگی به املاک و مستغلات مهم تهران به نام بیمه ایران ثبت شد که در نوع خود شاید نادر بود. باغ فردوس در منطقه شمیرانات و روستای امیرآباد در منطقه خیابان کارگر کنونی به نام بیمه ایران ثبت شد. همچنین منطقه بازار و چند حجره در خیابان ناصر خسرو متعلق به بیمه ایران بوده تا با فروش یا اجاره این مستغلات بتواند اعتبار سرمایه اولیه خود را تامین کند.

مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران گفت: شرکت بیمه ایران قبل از دهه ۲۰ در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت، تبریز و اهواز شعبه داشت. ساختمان مرکزی بیمه ایران در خیابان سعدی تهران، در سال ۱۳۲۰ شروع به احداث شد و سال ۱۳۲۳ به بهره‌برداری رسید. بیمه ایران در سال ۱۳۱۴ پنج کارمند داشت. عبدالصمد شمس از نخستین کارکنان بیمه ایران بود که جمع آوری اجاره بهای املاک بیمه ایران را بر عهده داشت.

وی تاکید کرد: یکی از افتخارات بیمه ایران اقدام مهم آن در جنگ تحمیلی بود که اقتصاد کشور را از ورشکستگی نجات داد. در دوران جنگ تحمیلی کشتی‌های تجاری و نفتکش حامل نفت ایران، توسط دولت بعثی بمباران می‌شد. به همین دلیل کشتی‌های خارجی تمایلی برای ورود به آب‌های خلیج فارس را نداشتند. در آن زمان شرکت‌های بیمه گر خارجی، یا بیمه‌نامه ارائه نمی‌کردند یا حق بیمه بیمه‌نامه‌ها به حدی بالا بود که بعضاً برابر با ۵۰ درصد ارزش کشتی بود، که اصلا مقرون به صرفه نبود. در آن زمان بیمه ایران طرحی را به شرکت نفتکش و هیات وزیران ارائه می‌دهد که براساس این طرح بیمه ایران بدون کمک بیمه‌گران اتکایی تمام خطرات ورود کشتی‌هایی که  حاضر بودند نفت ایران را حمل کنند با نرخ حق بیمه بسیار نازل، تقبل می‌کرد.

وی افزود: طبق این طرح بیمه ایران ۴۰۰ میلیون دلار (از سرمایه خود و بدون کمک دولت) در شعبه بانک ملی در لندن سپرده‌گذاری کرد. در آن زمان شرکت‌های نفتی خارجی خیلی تمایلی به همکاری نداشتند و مدعی بودند دولت ایران می‌تواند مانع از پرداخت خسارت توسط این شرکت شود. به همین دلیل شرکت بیمه ایران برای حسن نیت، سپرده‌گذاری را انجام می‌دهد تا شرکت‌های خارجی بتوانند با ارائه ضمانت‌نامه بدون دخالت بیمه ایران، خسارت خود را دریافت کنند که خوشبختانه بیمه ایران با توانمندی خود توانست تمام خسارات کشتی‌های زیان دیده را پرداخت کند و هیچگاه نیاز به استفاده از این ضمانت نامه‌ها نشد. این موضوع منجر به رونق دوباره مبادله نفت و جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی کشور شد.

یکی دیگر از اقدامات مهم بیمه ایران در دوران جنگ تحمیلی، پوشش بمباران خانه های مسکونی بود که با استقبال فراوان مردم روبرو شده بود.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=86919

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *