حکیم‌زاده مطرح کرد: پرورش کرامت کودکان در محیط امن روانی امکان‌پذیر است

معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه بر حفظ کرامت کودکان تاکید کرد و گفت: هدف ما تربیت دانش‌آموزانی ممتاز و صاحب کرامت است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری صبح امروز در سالن کنفرانس این معاونت اظهار داشت: کودکان صاحب کرامت هستند و معلمان با نقش الگویی و محوری خود، زمینه پرورش کرامت کودکان را فراهم می‌کنند و مانع از خدشه دار شدن آن می‌شوند. حذف رقابت‌ها و برچسب زدن‌ها راهکاری برای مقابله با خدشه‌دار شدن کرامت کودکان است.

وی افزود: یکی از رویکردهای اصلی معاونت آموزش ابتدایی، نگاه تخصصی بر پایه سند تحول بنیادین است. برای رسیدن به این هدف سه رویکرد؛ کودک صاحب کرامت است، کودک بزرگ‌سال نیست و مربی فقط آموزگار نیست بلکه نقش الگویی و محوری دارد را پیگیری می کنیم. تعلیم و تربیت باید بر اساس مهر و دوستی و پرهیز از خشونت باشد. ما نمی خواهیم فقط شاگرد اول و دوم مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تهیه بسته خشونت زدایی همه جانبه از مدارس گفت: بسته آماده ارائه شد، اما به درخواست وزیر آموزش و پرورش پس از عملیاتی شدن آن در مدارس ارائه خواهد شد. معاونت آموزش، در قالب چنین بسته‌ای حرکت از حافظه محوری و تربیت تک ساحتی به مهارت محوری و تربیت تمام ساحتی حرکت خواهد کرد و فراهم کردن محیط امن روانی با بسته خشونت‌زدایی پیگیری می‌شود.

حکیم‌زاده درباره دفاتر سه‌گانه دبستان، پیش‌دبستانی و توسعه عدالت آموزشی و عشایر در معاونت آموزش ابتدایی، اظهار داشت: در دوره دبستان ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، توسعه و گسترش روش‌های نوین ارزشیابی، ارتقای شایستگی‌های دانش آموزان و معلمان و تقویت روش‌های پژوهشی و توسعه عدالت آموزشی با اجرای انسداد مبادی بی‌سوادی را داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: با ایجاد یک نظام طبقه بندی شده در جهت حفظ سلامت روانی دانش آموزان مقطع ابتدایی، حذف آزمون‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم و در سال جدید برای دانش آموزان مقطع ابتدایی پیک نوروزی نخواهیم داشت. اخذ هر هزینه‌ای توسط مدارس برای تکالیف تحت عنوان عیدانه و… کاملاً غیرقانونی است. همچنین ممنوعیت ورود کتب کمک درسی به مدارس نیز اعمال می‌شود و آزمون‌هایی همچون چرتکه، کانگورو، آموزش‌های پایا و… نیز ممنوع است.

وی با توجه به اهمیت امنیت روانی دانش آموزان تاکید کرد: در تلاش هستیم روش‌های تربیتی متناسب با مراحل رشد کودکان را عملیاتی کنیم و محیط شادی را برای آنها در مدارس فراهم کنیم. جایگزین کردن تکالیف مهارت محور به جای مشق شب، برگزاری کلاس بازی و یادگیری در ذیل این هدف گنجانده شده است.

حکیم‌زاده گفت: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ، ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۱۳۵ دانش آموز در مقطع ابتدایی ثبت نام کردند که رشد ۲.۵۷ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین کل ثبت نام اتباع در سال تحصیلی جدید ۳۴۵ هزار نفر و ۴۱ دانش آموز است که رشد چندانی نسبت به سال قبل نداشته است.

وی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان عشایر مشغول به تحصیل و گفت: ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایری در ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس و ۶۱۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند. تعداد ۴۱۶۷ هنرآموز عشایری و ۹۰۷ نفر در مراکز آموزش عالی پذیرفته شده‌اند؛ ۷۲ درصد معلمان عشایر مدرک تحصیلی کارشناسی دارند. ۱۵ هزار دانش آموز عشایر سیستان و بلوچستان که از چتر حمایتی آموزش و پرورش محروم شده بودند، نیز به تحصیل بازگردانده شدند. همچنین ساماندهی کوچ عشایر استان همدان و تاسیس مجمع خیرین فرهنگی عشایر با محوریت استان اردبیل از مهم ترین اقدامات دفتر عشایر است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: نرخ خالص ثبت نام به ۹۸.۱۸ درصد در سال ۹۸ رسیده است که از سال ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۲۱۳ هزار و ۲۰۵ کودک ترک تحصیل را شناسایی و به مدرسه بازگردانیم و نرخ ترک تحصیل را به ۱.۱۱ درصد رسانده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افزایش تعداد راهبران آموزشی که به عنوان سفیران کیفیت انجام وظیفه می‌کنند از دیگر اقدامات مهم این معاونت است. در سال جاری نزدیک به ۲ هزار و ۸۷۸ راهبر آموزشی داریم. تصویب پست راهبران آموزشی در اداره امور استخدامی انجام و سهمیه بنزین را برای سرکشی راهبران به مدارس را دریافت کرده‌ایم که در دو روز گذشته با پیگیری وزیر انجام و ابلاغ شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: هدف‌گذاری‌هایی در جهت برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین برای دوره دبستان در نظر گرفته شده است. در راستای تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، ۲‌ بخشنامه برای ساماندهی فضاهای دولتی برای دوره پیش دبستانی به مدارس ابلاغ شد.
لازم به ذکر است نرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم به ۵۶ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط