حمایت صنعت بیمه از ابرپروژه‌های نفتی و پالایشگاهی در کشور

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌‌گران خبر داد؛
حمایت صنعت بیمه از ابرپروژه‌های نفتی و پالایشگاهی در کشور
دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌‌گران خبر داد؛
حمایت صنعت بیمه از ابرپروژه‌های نفتی و پالایشگاهی در کشور
محسن ثابت، دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌‌گران گفت که صنعت بیمه از ابرپروژه‌های نفتی و پالایشگاهی کشور در سال‌های اخیر حمایت کرده است.

به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران، محسن ثابت، دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران در گفتگو با روابط عمومی این سندیکا عنوان کرد: سندیکا دارای اهدافی است که اهم آن شامل حفظ و توسعه همکاری بین اعضاء، کوشش برای تقویت سلامت بازار بیمه با ایجاد معیارهای اخلاقی مربوطه و تلاش جهت توسعه و ترویج فرهنگ بیمه است؛ در همین راستا کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی تلاش نموده است صنعت بیمه را در ارائه پوشش های بیمه ای و مدیریت ریسک به منظور کاهش خسارات و افزایش امنیت مالی پروژه ها حمایت نماید.

وی افزود: مورد بعدی که در این زمینه می‎توان به آن اشاره کرد مبحث مدیریت ریسک، بررسی دقیق پروژه ها و استخراج ریسک‎های آن، ارائه راهکار توسط ارزیاب به منظور کاهش ریسک است؛ لذا سندیکای بیمه با هدف ایجاد هم افزایی و مشارکت کلیه بیمه گران این امکان را فراهم می سازد که آنچه که صنعت انرژی و پروژه های مهندسی به آن نیاز دارد، دائماً مورد بازبینی و تحلیل قرار گرفته و این مشارکت منجر به تولید محتوای صحیح و ارائه پوشش‎های بیمه ای کامل و در نهایت ایجاد منافع مشترک بین بیمه گر و بیمه گذار شود.

ضرورت همگام شدن صنعت بیمه با تکنولوژی های روز در حوزه انرژی

ثابت در ادامه با اشاره به نحوه همگامی تکنولوژی‎های جدید در حوزه انرژی و صنعت بیمه اظهار کرد: حوزه انرژی به دلیل ماهیت پیچیده و پرریسک آن، دائماً در معرض تغییرات تکنولوژیکی در دنیا قرار دارد، به همین خاطر بیمه گران به ناچار برای همگام شدن با این نوع تغییرات و دادن پوشش های مورد نیاز و مناسب، به منظور شناخت ریسک های جدید بایستی اقداماتی را شامل تحلیل کردن شرایط جدید و مدیریت آن انجام دهند.

وی اظهار کرد: به همین منظور بیمه گران با استفاده از تجارب موجود و استفاده از برخی فناوری ها مانند هوش مصنوعی و یا تحلیل داده های بزرگ جهت شناخت بهتر این نوع ریسک‎ها اقدام می کنند تا بتوانند پوشش‎های بیمه‎ای را براساس ریسک خاص آن پروژه، بهینه نمایند.

بهره‎گیری از توان متخصصان صنایع به منظور درک بهتر از ریسک‎های حوزه انرژی

ثابت با بیان اینکه گام بعدی برای بیمه گران برای همگام شدن با تکنولوژی های جدید، همکاری نزدیک با متخصصان این صنایع است، گفت: این همکاری ها بیشتر در زمینه مشاوره های فنی است و با این نوع تعاملات می توانند درک بهتری از ریسک های آن صنعت داشته باشند. به نظر می توان انعطاف پذیری در بیمه نامه ها را یکی از عوامل همگام سازی نام برد.

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران تصریح کرد: وردینگ های بیمه ای در حوزه بیمه های انرژی، قابلیت به روزرسانی و تغییر براساس تکنولوژی های جدید و شرایط خاص هر پروژه را دارا هستند.

ثابت با اشاره به چالش‎های پیش روی صنعت بیمه تصریح کرد: به دلیل ماهیت این صنعت چالش های آن گسترده است ولی از مهم ترین آن می توان به چالش ریسک عملیاتی و پیچیدگی های فنی آن ، ریسک آلودگی محیط زیست شامل نشست نفت و آلودگی های تبعی آن اشاره کرد. یکی دیگر از ریسک‎های مربوطه، خرابی تجهیزات و تاسیسات است که می تواند خسارات مالی و جانی بزرگ ایجاد کند.

ریسک سیاسی را باید در صنعت بیمه لحاظ کرد

وی افزود: در حال حاضر باید ریسک سیاسی را هم به سایر چالش های این حوزه اضافه کرد. وجود تحریم ها باعث افزایش ریسک انواع پروژه های مهندسی و همچنین انتقال این مدل ریسک ها به صنعت بیمه شده است. علاوه بر آن، اعمال تحریم برای صنعت بیمه نیز منجر به نگهداشت ریسک در کشور شده و می توان گفت یکی از بزرگترین چالش های حال حاضر صنعت بیمه این موضوع است.

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران با اشاره به افزایش یا کاهش چشمگیر تقاضا برای بیمه نامه های مرتبط با پروژه های مهندسی و انرژی افزود: به طور کلی روند درخواست برای بیمه نامه های مهندسی تحت تاثیر عوامل متعددی است. عوامل درگیر در این سال ها نوسانات اقتصادی و درگیر بودن با تحریم است که ذاتاً در رشد این نوع بیمه نامه ها اثر منفی دارند. یعنی اگر کشور دارای رشد اقتصادی مثبت باشد، می توان اثر مثبت آن را بر روی بیمه های مهندسی مشاهده کرد. علی ایحال در برخی از دوره ها به دلیل وجود تحریم و شرایط اقتصادی کاهش تقاضا مشاهده شده است و کاملاً هم چشمگیر و مشخص بوده است، اما این کاهش دوره ای بوده است.

ضرورت نقش بیمه در پروژه‎های انرژی و زیرساختی روشن شده است

وی تصریح کرد: افزایش آگاهی بیمه گذاران و احساس نیاز شدید، علیرغم وجود همه مشکلاتی که اشارع شده، باعث شده که همچنان پروژه های انرژی و زیرساختی، نیاز به بیمه های مهندسی و انرژی را احساس کرده و جهت خرید آن اقدام کنند.

ثابت به ضرورت نقش بیمه در تامین امنیت مالی پروژه های بزرگ مانند نفت و گاز پتروشیمی اشاره و عنوان کرد: به طور کلی بیمه در تامین امنیت مالی نقش حیاتی ایفا می کند. شرکت های بیمه با ارائه پوشش ریسک های عملیاتی، ریسکهای زیست محیطی، مسئولیت شامل مدنی و حرفه ای، در صورت امکان ریسک توقف تولید به دلیل حوادث ناگهانی پیش آمده و ریسک های حوادث طبیعی، نقش بسیار مهمی را در جهت حمایت از تولید و صنایع مختلف ایفا می کنند. البته در سالهای اخیر ریسک هایسایبری هم به مجموعه این ریسک ها اضاف شده که در آینده، بیمه گران بایستی برای پوشش دادن آن نیز اقدام نمایند.

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران، خطاب به افرادی که به دنبال ورود به صنعت بیمه در حوزه های مهندسی و انرژی هستند، گفت: بیمه های مهندسی و انرژی خود دارای گستردگی فراوانی است و لازم است هر فردی که به دنبال ورود به این رشته است، به صورت تخصصی بر روی آن فعالیت نماید. بیمه های انرژی که خود شامل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستند، دارای وسعت بسیار زیاد و تنوع وردینگ های مختلف برای پوشش ریسک های موجود و مورد تقاضای بیمه گذار است. لذا موضوع تخصص در این رشته و شناخت ریسک های مربوطه از مصادیق مهم این رشته است و هر فردی که به دنبال ورود به این صنعت و این حوزه است، بایستی شناخت کافی داشته باشد.

حضور موثر بیمه در پروژه های نفتی و پالایشگاهی در سال های اخیر

ثابت در ادامه به موارد موفقی از بیمه گری برای پروژه های بزرگ مهندسی و انرژی اشاره کرد و گفت: مثال های متعددی از این پروژه ها وجود دارد که قطعاً اکثر شرکت ها در این پروژه ها دخیل بوده اند. به عنوان نمونه شرکت های بیمه با ارائه پوشش های کامل در پروژه های بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایشگاه آبادان و پتروشیمی های مختلف نقش مهمی را ایفا کرده اند. همچنین در احداث و بهره برداری از نیروگاه ها بزرگ در ایران مانند نیروگاه های سیکل ترکیبی، نیروگاه های حرارتی و حتی نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه بادی در منجیل، حمایت خود را از این سرمایه های ملی نشان داده اند.

وی تصریح کرد: همچنین در سایر موارد مانند پروژه های خطوط لوله و انتقال در زمان احداث و بهره برداری و یا پروژه های مهندسی زیرساختی مانند سدها، پل ها، تونل ها، بزرگراه ها از مصادیق دیگر حمایت صنعت بیمه است. احداث و نگهداری پروژه های سد کرخه، کارون ۳، تونل توحید و اتوبان های اصلی کشور، توسعه میادین نفت و گاز مانند میادین آزادگان و پارس جنوبی که تحت پوشش شرکت های ایرانی است، نمونه ای دیگر از مصادیق برجسته اقدامات صنعت بیمه است.

ضرورت آموزش و ارتقاء سطح علمی و تخصصی بیمه گران

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران، در انتها به اهم اقدامات این کارگروه در سندیکا پرداخت و افزود: یکی از موارد مهم فعالیت این کارگروه، تحلیل و ارزیابی ریسکهای مرتبط با پروژه های مهندسی و انرژی است. تحلیل و ارزیابی ریسک های برخی از اکانت های بزرگ و تصمیم گیری راجع به آن ها، از موارد مهم مطرح در کارگروه است.

ثابت اظهار کرد: آموزش و ارتقاء سطح علمی و تخصصی بیمه گران با ایجاد کمیته های فرعی و مشارکت کلیه اعضاء، پشتیبانی کردن از پروژه های بزرگ ملی با ایجاد هم افزایی و بررسی چالش های موجود در حوزه بیمه های مهندسی و انرژی و ایجاد راهکار لازم جهت حل و فصل آن ها از اهم فعالیت های کارگروه است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=91679

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط