تکنولوژی مدرن، تولید محتوای بی‌کیفیت، تله جدید روابط عمومی‌ها

تکنولوژی مدرن، تولید محتوای بی‌کیفیت، تله جدید روابط عمومی‌ها
تکنولوژی مدرن، تولید محتوای بی‌کیفیت، تله جدید روابط عمومی‌ها

حمید شکری خانقاه پژوهشگر و نویسنده دانشگاه در پنجاهمین سالگرد تشکیل انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه راز موفقیت یک روابط عمومی خوب همان شور و شوق است، گفت: دام‌های روابط عمومی این است که اغلب روابط عمومی‌ها محتواهای بی کیفیت تولید می‌کنند در حالی درگیر تکنولوژی عالی هستند.

به گزارش توسعه پویا، وی افزود: ما در موقعیتی قرار گرفته ایم که چرخه روابط عمومی سنتی با روابط عمومی مدرن دچار تناقض شده اند و هنوز نتوانسته ایم بین این دو روابط درستی را ایجاد کنیم.

شکری خانقاه بیان کرد: دنیای امروز دنیای رسانه نگاری است و همه‌مردم و جامعه خودشان به نوعی یک روابط عمومی و رسانه نگار هستند.

 این پژوهشگر با اشاره به اینکه دام‌های روابط عمومی محتوای تکراری، بی‌ربط و طولانی و عدم استفاده از عکس و فیلم و موشن گرافی و اینفوگرامی و….از همه مهمتر اغلب بدون استراتژی مشخصی هستند، تصریح کرد: روابط عمومی‌های بخش خصوصی موفق تر از روابط عمومی‌های دولتی هستند زیرا روابط عمومی‌های دولتی هنوز در حال سنتی اداره کردن نظام کلیشه‌ای روابط عمومی هستند.

دبیر کل همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی بیان کرد: روابط عمومی نیاز به سازماندهی مجدد، مهندسی مجدد و الگوسازی دارد. ما الگوی مشخصی نداریم و این یک آفت است لذا روابط عمومی به “پوست اندازی جدی” نیازمند است.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی در خصوص چیستی روابط عمومی گفت: روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است.

وی با بیان اینکه یک روابط عمومی قدرتمند دارای نگرش نو، رفتار حرفه‌ای، دانش روز و نیاز به حرکت نو دارد، تصریح کرد: دنیای امروز عصر انفجار اطلاعات و توسعه شگفت انگیز ارتباطات است.

شکری خانقاه برای اولین بار روابط عمومی را در سه سطح پایه، حرفه‌ای و تخصصی تقسیم کرد و افزود: انسان‌های درون‌گرا در روابط عمومی‌ها هیچ جایگاهی ندارند و انعطاف پذیری، هوش هیجانی، مدیریت توسعه یافته، مهارت‌های ذهنی، ارتباطی و اخلاقی با عنوان اصول پابه ای روابط عمومی است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: روابط عمومی پایه امری شخصی است که باید در خود شایستگی فردی، مهارت‌های حرفه ای، دانش و تخصص ارتباطی را تقویت کند.

شکری خانقاه در خصوص اینکه معیار شایستگی، دانش و مهارت تخصصی در روابط عمومی چیست نیز گفت: نگرش ارتباطی مثبت، ارتباطات کلامی و ارتباطات غیر کلامی باید در روابط عمومی‌ها تقویت شود چراکه روابط عمومی مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است.

وی با بیان اینکه لازمه روابط عمومی پایه تقویت شایستگی‌ها، صلاحیت و مهارت‌های ارتباطی است، افزود: روابط عمومی.ها نباید کارمند باشند بلکه باید متخصص و حرفه‌ای و استراتژیست ارتباطی باشند.

شکری خانقاه در خصوص روابط عمومی حرفه‌ای نیز خاطرنشان کرد: دنیای امروز دنیای شبکه‌های اجتماعی، دانش محوری و دیجیتالی شدن است و روابط عمومی حرفه‌ای فرآیند چندگانه بهره گیری از تکنولوژی مدرن ارتباطی با تولید محتوای کیفی و تاثیرگذار است که در کنار ابزارهای سنتی از ابزارهای مدرن استفاده می کند.

وی گفت: امروزه در حوزه اینترنت سیار از صفر در سال ۹۲ به ۷۶ میلیون نفر در سال ۹۹ رسیده ایم و این حجم از کاربران در دنیای اینترنت نشان می‌دهد روابط عمومی‌ها به رسانه های نوین نیاز شدیدی دارند و روابط عمومی‌ها لازم است از فنون متقاعدسازی استفاده کنیم تا دیگران را در شرایط خاص جامعه اقناع و متقاعد و در صورت مخالفت با سازمان انها را متقاعد سازیم.

شکری خانقاه با بیان اینکه در هر عضو سازمان یک روابط عمومی بالقوه است، افزود: باید روابط عمومی‌ها مبتکر، خلاق، انگیزه دهنده باشند و بتوانند مدیریت بحران را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی مدیر نظام ارتباطی سازمان و مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است، تصریح گرد: روابط عمومی فقط به معنای اطلاع رسانی و خبر نیست.

این پژوهشگر و نویسنده و استاد دانشگاه در مورد روابط عمومی تخصصی نیز گفت: روابط عمومی تخصصی برنامه نویس و سناریست سازمان است و روابط عمومی تخصصی به معنای تخصص راهبردی و نگرش ارتباطی باید استانداردسازی، برنامه سازی و برنامه محوری را پیاده می کند.

شکری خانقاه با بیان اینکه روابط عمومی با تحقیق آغاز و با تحقیق پایان می پذیرد، افزود: تحقیق اول مساله شناسی و تحقیق آخر ارزیابی اثربخشی است و در نهایت روابط عمومی‌ها باید سه سطح پایه، حرفه ای و تخصصی را به خوبی در خود و سازمان پیاده سازی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *