تعرفه‌های پلکانی در انتظار مشترکانی که بیش از الگو برق مصرف می‌کنند

سخنگوی صنعت برق گفت: تصویب تعرفه پلکانی در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ موجب کاهش مصرف مشترکانی که بیش از دوبرابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند شد و خوشبختانه نظام تعرفه گذاری بر کاهش مصرف این مشترکان و حتی موجب رسیدن میزان مصرف تعدادی از آنها به زیر الگو شد.

به گزارش توسعه پویا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مصطفی رجبی مشهدی” در گفت‌وگو با رادیو سلامت گفت: کاهش دما و استمرار برودت هوا در کشور موجب افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده است و برای تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها برای تولید برق، ضرورت دارد مردم عزیز کشورمان کماکان در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.
وی افزود برای جلوگیری از افت سوخت مایع نیروگاهی و تامین سوخت تمام نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده که در آن مجبور به تعدیل روشنایی بزرگراه‌ها و مدیریت مصرف بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی شدیم و علاوه بر آن نیازمند همکاری هموطنان عزیز با صرفه جویی در مصرف گاز و برق هستیم که موجب کمک به صنعت برق برای تامین برق پایدار خواهد شد.
مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران در خصوص نحوه صرفه جویی مردم گفت: تنظیم دمای محیط کار و یا منزل روی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد تاثیرگذار بوده و اگر وسایل برقی اضافی نظیر روشنایی مازاد را کمتر استفاده کنند، بسیار کمک کننده خواهد بود.
رجبی مشهدی در خصوص میزان مصرف برق بخش خانگی در کشور گفت: با توجه به الگوهای مصرفی تعریف شده خوشبختانه در کشور ما حدود ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند و مصرفشان کمتر از معیارها و الگوهای تعریف شده است. در واقع تنها ۲۵ درصد از مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند و از این تعداد حدود ۲ تا ۳ درصد مشترکان به دلیل مصرف نادرست انرژی، مصرف برقشان بیش از دو برابر الگوی مصرف بوده که باید در شیوه مصرف خود تجدید نظر کنند.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: اگرچه ممکن است این تعداد تمکن مالی برای پرداخت قبض انرژی خود را داشته باشند، اما در این شرایط و محدودیت‌های جدی تامین انرژی، مصرف بیشتر به معنای اختلال در برق رسانی به سایر مشترکان است.
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به پرسش میزان تاثیر نظام تعرفه گذاری بر کاهش مصرف مشترکان گفت: خوشبختانه تصویب تعرفه پلکانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قانون بودجه موجب شد مشترکانی که بیش از دوبرابر الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند، تعرفه قبض‌هایشان به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند و منجر به کاهش مصرف این مشترکان و حتی موجب رسیدن میزان مصرف تعدادی از آنها به زیر هم الگو شود.
سخنگوی صنعت برق افزود: انتظار داریم مشترکان به الگوی مصرف در زمستان که ۲۰۰ کیلووات ساعت است، توجه نمایند و چنانچه میزان مصرف را رعایت کنند، علاوه بر اینکه در مصرف سوخت نیروگاهی صرفه‌جویی خواهد شد، از قبض‌های با تعرفه کمتر هم برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق گفت: در قانون مانع زدایی بندهایی در دو محور پیش بینی شده، یکی اینکه بتواند ناترازی تولید و مصرف را کمتر کنند که در آن پیش بینی شده، نیروگاه ها در بخش‌های مختلف با منابع مربوطه توسعه پیدا کنند که بخشی از آن به عهده صنایع انرژی برکشور گذاشته شده که بیش از ۱۰ هزار مگاوات فعالیت‌هایش شروع شده و خوشبختانه توسط این صنایع نیروگاه هایی در کشور در دست احداث است. بخش دوم هم در خصوص بهینه سازی مصرف پیش بینی شده که بتوانند با کاهش مصرف به از بین بردن ناترازی که گفته شد کمک کنند و قطعا تعرفه های پلکانی برق هم هدف گذاری برای کسانی است که بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف می کنند و از یارانه بیشتری برخوردارند که امیدواریم این دسته از مشترکان با مصرف بهینه مصرفشان را کاهش دهند و به زیر الگوی مصرف برسند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=50643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط