دوازدهمین دوره از “نمایشگاه بینالمللی اینوتکس (INOTEX) ” در پارک علم و فناوری پردیس آغاز شد و از ۱۹ اردیبهشت به مدت چهار روز ادامه دارد. در این نمایشگاه ۴۵۰ شرکتکننده اعم از شرکتهای دانشبنیان و اکوسیستم استارتاپی حضور دارند. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا با موضوع «بانکداری دیجیتال؛ بستر رشد فینتکها» به ایراد سخن پرداخت.
به گزارش توسعه پویا از فابانیوز، مدیرعامل مرکز فابا در این مراسم، گفت: طبیعتا موضوع رویدادی مانند “نمایشگاه بینالمللی اینوتکس (INOTEX) ” باید مرتبط با مسایل و مباحث نوآوری باشد و بدیهی است که یکی از مهمترین آن حوزه فینتک است. امروزه فینتکها به عنوان یک جریان اثرگذار در دنیا شناخته شدهاند وگام به گام جایگاه خود را در صنایع مالی و بانکی پیدا کردهاند.
فناوری های نوظهور ستر جدیدی را برای رشد فینتکها فراهم میکنند
وی با بیان اینکه فناوری های نوظهور همچون یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، بلاکچین، محاسبات ابری و… بستر جدیدی را برای رشد فینتکها فراهم میکنند. تصریح کرد: فرهنگ غالب در صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری نیز میتواند در رشد فینتکها موثر باشد،به عنوان نمونه آیا فرهنگ غالب بر اکوسیستم بر پایه نوآوری است؟ و اصولا از نوآوری استقبال میشود و یا مقاومت میشود؟ آیا فرهنگ قالب در اکوسیستم اقتصادی کشور یک فرهنگی است که اشتیاق و شوق برای رسیدن به نوآوریها را دارد؟ یا یک فرهنگ فوق العاده محافظه کاری است که مایل است بر بستر رفتارهای سنتی خود حرکت کند. این عوامل بر آینده و رشد فینتکها در کشور تاثیر میگذارد.
بیات افزود: بخشی دیگر از عوامل رشد فینتکها به سازوکار درونی تیمهای فعال برمیگردد به عنوان مثال رهبران و مدیران تیمهای استارتاپی، چه کسانی هستند؟ چطور فکر میکنند؟ چقدر توانستهاند نیاز بازار را کشفکنند؟
مدیرعامل مرکز فابا گفت: در دنیا امروز باید تیمی حرکت کرد. تاکنون این تیم ورکها چقدر توانسته اند حرفهای کار کنند؟قادر به جذب امکانات و سرمایه بدهاند؟ محصولات و سولوشنهای آنان چقدر خلاقانه است؟ و چه اندازه درک از بازارسازی و به تبع آن بازاریابی دارند؟ و چقدر توانستهاند به ارتباطات مؤثر و شبکهسازی پی ببرند.
وی در ادامه گفت: اما موضوع اصلی سخن من ارتباط بین بانکداری دیجیتال و فینتکهاست. به نظر میرسد، بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتال در حکم زمین زراعی مرغوبی است که بستر مناسب را برای رشد بذر در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت فراهم میکند.
رشد فین تک ها با بانکداری دیجیتال
بیات ادامه داد: اساسا اگر ما بانکداری دیجیتال نداشته باشیم و بانکداری و صنایع مالی ما در مرحله پیشین بانکداری دیجیتالی باشد یعنی بانکداری سنتی و یا در نهایت بانکداری الکترونیک باشد، رشد فینتک ها اتفاق نمی افتد.
وی اظهار داشت: بنابراین امروزه اگر دنبال این هستیم که در سرزمینمان شاخه های طلایی گندم را در عرصه فینتک درو کنیم، این زمین مرغوبی که موجب رشد این شاخه های طلایی گندم میشود، بانکداری دیجیتال است.
مدیرعامل مرکز فابا در وصف بانکداری دیجیتال با ذکر چند تعریف گفت: بانکداری دیجیتال، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش های بانکی است.
بانکداری دیجیتال، یعنی بانکداری بر بستر پلتفرم ها و با هدف خدمات به مشتری و براساس درخواست مشتریان. بانکداری دیجیتال، یعنی تغییر در سبک بانکداری اعم از سنتی و الکترونیک و گذار به مشتری محوری به جای محصول محوری. بانکداری دیجیتال، یعنی تغییر در تفکرات و فرایندها و فرهنگ سازمانی.
بیات افزود: تحول دیجیتال یا بانکداری دیجیتال به معنای تغییر بزرگ و شگرف و ساختارشکن در منطق پدیده بانکداری است و به معنای صرف یا بکارگیری فناوری های نوین نیست. بلکه تحول کسب و کاری است و در این مسیر، بستر همکاری و بهرهگیری از فینتکها فراهم میشود.
مزرعه حاصلخیز یا همان بانکداری و شرکای ارزشمند یا همان فین تک ها
بیات اظهار داشت: اگر این مزرعه حاصلخیز یا همان بانکداری دیجیتال آماده شود بدیهی است فینتکها شرکای ارزشمندی برای کاشت و داشت خدمات بانکی هستند و طبیعتا در زمان برداشت هم، سهم بانکها و فینتکها هویدا میشود. بر این اساس هر تلاش و اقدامی برای بلوغ بانکداری دیجیتال، زمینهساز رشد و نمو فینتکهاست.
به گفته وی، تغییر نگرش مدیران بانکها و آشنایی و شناخت آنها با تحولات دیجیتالی عصر حاضر نیازمند فرهنگسازی و آموزش مستمر است.
بیات گفت: علاوه بر تغییر نگرش (Atittude) برخورداری از استراتژی و نگرش سیستمی و اجتناب از رفتارهای پراکنده و جزیرهای یک ضرورت است. در چنین حالتی، فینتکها قادرند برای همکاری با بانکها برنامهریزی مناسب داشته باشند.
مدیرعامل مرکز فابا افزود: بدیهی است برای تحقق این امر باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد، موضوعی که ما در ۷ الی ۸ سال گذشته در مرکز فابا پیوسته در دستور کار داشتیم. در مرکز فابا تلاش کردیم که در گام اول بانکها را در گذار از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال یاری رسانیم.
وی در ادامه به فعالیتهای مرکز فابا برای توسعه بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: دوره های آموزشی بانکداری دیجیتال (DBA)برای اولین بار در مرکز فابا برگزار شد و امروز مفتخریم که بسیاری از مدیران فناور بانکها دانش آموخته این دوره هستند و با این ذهنیت وارد عرصه مدیریت بانکها شدند.
بیات ادامه داد: در مرکز فابا، نشستها و کلاسهای آموزشی متعدد در این عرصه داشتهایم مخصوصا برای مدیران عامل و هیئتعامل بانکها، همچنین مقالات و کتب متعددی برای آنها در این عرصه منتشر کردهایم و از همه مهمتر ما در ۸ سال گذشته محوریت نمایشگاه تراکنش ایران را اکوسیستم بانکداری و پرداخت دیجیتال گذاشتیم.
گذار بانکداری دیجیتال به معنای واقعی خردمندانه
مدیرعامل مرکز فابا گفت: خاطرم هست که ۸ سال پیش که موضوع نمایشگاه تراکنش را اکوسیستم بانکداری و پرداخت دیجیتال گذاشتیم، خیلیها به ما خرده گرفتند که فرق این موضوع با بانکداری الکترونیک چیست، در آن سالها این مفهوم مثل امروز جا نیفتاده بود و مورد طعنه هم قرار میگرفت.
وی افزود: جدای از همه دغدغهها که اشاره کردم ما اگر میخواهیم خدمت بزرگی به رشد فینتک کشور کنیم باید این زمین حاصلخیز و این مزرعه آماده بذر را فراهم کنیم و آن چیزی نیست جز اینکه بانکها بتوانند از گذار بانکداری دیجیتال به معنای واقعی خردمندانه، دقیق و برنامهریزی شده طی کنند، تا منجر به رشد فینتک ها شوند. رشد فینتکها با شعارهای رسانهای محقق نمیشود و تلاش برای بلوغ بانکداری دیجیتال بزرگترین خدمت به جریان رو به رشد فینتکی کشور است.
لینک کوتاه: