تاثیر هوش مصنوعی بر روابط‌عمومی‌

داده ها و اطلاعات جنبه مهمی از روابط‌عمومی‌ هستند. علاوه بر این، سیستم های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل، سازماندهی و ارزیابی مجموعه داده های بزرگ آموزش دیده اند.هوش مصنوعی همچنین به توسعه کمپین های جدید بر اساس داده‌های دنیای واقعی کمک می‌کنند.  

توسعه پویا، روابط‌عمومی‌ در کنار سایر رویکردهای ارتباطی از هوش مصنوعی و پتانسیل آن برای تغییر صنعت استفاده می کند. بعلاوه، هوش مصنوعی می تواند از شاخه های مختلف خود برای ارائه روش های کارآمد و موثر برای روابط‌عمومی‌ بهره ببرد. به خصوص در دوران همه گیری ویروس کرونا، شرکت ها از روابط‌عمومی‌ برای تبدیل مشتریان بالقوه استفاده می کنند. بنابراین، روابط‌عمومی‌ به تدریج با فناوری های جدیدتر سازگار شده و اکنون باید از دانش هوش مصنوعی استفاده کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی قابلیت های فوق العاده ای را برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها به مشاغل ارائه می دهد. در نتیجه، این فناوری تأثیر بسیاری بر روابط‌عمومی‌ و سایر ارتباطات بازاریابی دارد.

هوش مصنوعی و انواع آن

به طور کلی، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند وظایفی را که معمولاً با عملکردهای شناختی انسان مرتبط هستند انجام دهند. مانند تفسیر گفتار، بازی کردن و شناسایی الگوها.

هوش مصنوعی از طریق پردازش مقادیر زیادی داده به دنبال الگوهایی برای مدل سازی در تصمیم گیری خود است . در بسیاری از موارد، انسان‌ها بر فرآیند یادگیری هوش مصنوعی نظارت می‌کنند و تصمیم‌های خوب را تقویت و از تصمیم‌های بد جلوگیری می‌کنند. اما برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری بدون نظارت طراحی شده‌اند – به عنوان مثال، با انجام یک بازی ویدیویی بارها و بارها تا زمانی که در نهایت قوانین و نحوه برنده شدن را کشف کنند. تعریف هوش مصنوعی دشوار است، به همین دلیل است که کارشناسان هوش مصنوعی معمولاً بین هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی ضعیف تمایز قائل می شوند.

هوش مصنوعی قوی که به عنوان هوش عمومی مصنوعی نیز شناخته می‌شود، ماشینی است که می‌تواند مشکلاتی را که هرگز برای کار روی آن‌ها آموزش ندیده‌اند، حل کند -این نوع هوش مصنوعی بسیار شبیه به انسان است. این همان هوش مصنوعی است که در فیلم‌ها می‌بینیم، مانند ربات‌های سریال Westworld این نوع هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد.

ایجاد ماشینی با هوش در سطح انسان که می تواند برای انجام هر کاری مورد استفاده قرار گیرد که در واقع یک هدف شگفت انگیز برای بسیاری از محققان هوش مصنوعی است، اما تلاش برای هوش مصنوعی عمومی با مشکل همراه بوده است. و برخی معتقدند تحقیقات بر روی هوش مصنوعی باید محدود شود، زیرا خطرات بالقوه ایجاد یک هوش مصنوعی قدرتمند بدون کنترل و نظارت مناسب وجود دارد.

هوش مصنوعی ضعیف
هوش مصنوعی ضعیف، که گاهی به عنوان هوش مصنوعی تخصصی نیز شناخته می‌شود، در یک زمینه محدود و خاص عمل می‌کند و شبیه‌ساز هوش انسانی است که برای یک مشکل تعریف‌شده (مانند رانندگی با ماشین، رونویسی گفتار انسانی یا مدیریت محتوا در یک وب‌سایت) اعمال می‌شود.

هوش مصنوعی ضعیف اغلب بر روی انجام یک کار به خوبی متمرکز است. در حالی که این ماشین ها ممکن است هوشمند به نظر برسند، اما تحت کنترل و محدودیت های بسیار بیشتری کار می کنند.

نمونه های ضعیف هوش مصنوعی عبارتند از:

ماشین های خودران
جستجوی گوگل
ربات های مکالمه ای
فیلترهای اسپم ایمیل
هوش مصنوعی و روابط‌عمومی‌
هوش مصنوعی به روابط‌عمومی‌ در انجام برخی امور یاری می رساند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

کمک به انجام وظایف تکراری

بخش های روابط‌عمومی‌ اغلب وقت و تلاش خود را صرف کارهایی مانند تحقیق، ایجاد گزارش و سایر کارهای تکراری می کنند. این وظایف همچنین می تواند به مقدار قابل توجهی از منابع نیروی انسانی و زمان نیاز داشته باشد. از این رو، با راه‌حل‌های هوش مصنوعی، وظایف با همسوسازی نرم‌افزاری که داده‌های خاص، اطلاعات تماس و سایر معیارهای قابل اندازه‌گیری را جمع‌آوری می‌کند، حل می‌شود. بنابراین، کارهایی مانند ایجاد فهرست رسانه‌ها، انتشار اخبار و نظارت بر رسانه‌ها به راحتی انجام می‌شود. در نتیجه کارایی بیشتر و دقت بالایی را در حین انجام کارها فراهم می کند.

ساده تر کردن مدیریت داده ها

داده ها و اطلاعات جنبه مهمی از روابط‌عمومی‌ هستند. علاوه بر این، سیستم های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل، سازماندهی و ارزیابی مجموعه داده های بزرگ آموزش دیده اند.

هوش مصنوعی همچنین به توسعه کمپین های جدید بر اساس داده‌های دنیای واقعی کمک می‌کنند. بعلاوه این فناوری به متخصصان روابط‌عمومی‌ کمک می کند تا عناصر مختلفی را که منجر به موفقیت این کمپین ها می‌شوند، شناسایی کنند. در نتیجه، هوش مصنوعی به ایجاد کمپین ها کمک می کند که به خوبی با علایق و برنامه های مخاطب هدف هماهنگ باشند.

افزایش کارایی متخصصان روابط‌عمومی‌

انجام امور روزمره برای کارشناسان روابط‌عمومی‌ امری ضروری می باشد بعلاوه برقراری ارتباط مناسب، شبکه سازی و معاشرت با مشتریان برای متخصصین روابط‌عمومی‌ امری مهم محسوب می شود. از این رو، فناوری هوش مصنوعی تیم‌های روابط‌عمومی‌ را قادر می‌سازد تا انرژی خود را به سمت تکنیک‌های خلاقانه و نوآورانه هدایت کنند. بنابراین، سیستم‌های هوش مصنوعی کارایی افراد را افزایش داده و سرعت کار را بهبود می‌بخشند.

به گفته کریستوفر پن کارشناس بازاریابی هوش مصنوعی، سه مزیت اصلی اتوماسیون، شتاب یا سرعت و زمان مهمترین ابزار برای متخصصان روابط‌عمومی‌ در استفاده از هوش مصنوعی به حساب می آید.

اتوماسیون: هوش مصنوعی به متخصصان روابط‌عمومی‌ اجازه می‌دهد کارهای تکراری مانند ردیابی پوشش رسانه‌ای را خودکار انجام دهند.

شتاب: این فناوری روابط‌عمومی‌ را قادر می سازد تا داده ها و اطلاعات را از دنیای دیجیتال در زمان مناسب و واقعی به دست آورند.

دقت: هوش مصنوعی به روابط‌عمومی‌ اجازه می‌دهد تا به طور دقیق احساسات و نظرات مردم را در مورد یک برند بشناسند و آن احساسات را با معیارهای دیگر مانند تعامل، قیمت سهام یا فروش مقایسه کنند.

اتوماسیون، شتاب و دسترسی به معیارهای دقیق تر مانند دامنه دسترسی، احساسات و نرخ تعامل با کمک پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی صنعت روابط‌عمومی‌ را متحول می کند.

هوش مصنوعی به جز اسکن اطلاعات و مرتب سازی داده ها، کاربردهای بسیار بیشتری در روابط‌عمومی‌ دارد. می توان از آن برای نوشتن بیانیه های مطبوعاتی اولیه و حتی ساخت وب سایت با برنامه نویسی ربات با استفاده از الگوریتم های از پیش تعیین شده برای جمع آوری داده ها استفاده کرد. از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند مرتبط‌ترین اطلاعاتی را که باید در یک بیانیه مطبوعاتی گنجانده شود، بر اساس تعامل با مخاطبان تعیین کند و انتشار مطبوعات آینده را برای جلب و حفظ توجه مخاطبان تنظیم کند. مزایای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی‌ بسیار زیاد است، با استفاده‌های جدیدی که همواره با پیشرفت و تکامل این فناوری بر اساس نیازهای صنعت، کشف می‌شوند.

هوش مصنوعی چیزی نیست که بتوان از آن در روابط‌عمومی‌ اجتناب کرد. این ابزاری است برای ارائه کارایی در جمع‌آوری داده‌ها به گونه‌ای که کارکنان بتوانند بر مشتریان خود و خلاقیت صنعت خود تمرکز کنند.

گردآورنده: میثم مرادی‌نیا

منبع: شارا

منابع:

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/03/22/how-pr-professionals-can-use-artificial-intelligence-tools-to-enhance-their-work/

Jenna Guarneri” How PR Professionals Can Use Artificial Intelligence Tools To Enhance Their Work”
https://builtin.com/artificial-intelligence Alyssa Schroer ” What Is Artificial Intelligence?”
https://www.hitechnectar.com/blogs/impact-of-ai-on-public-relation/
https://instituteforpr.org/ai-in-pr-the-conversation-has-just-begun/
Manuelita Maldonado , AI IN PR: THE CONVERSATION HAS JUST BEGUN
https://www.entrepreneur.com/science-technology/how-to-leverage-artificial-intelligence-in-public-relations/376764 PAUL FITZGERALD • AUG 1, 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *